يوتيوب به جاسوسي متهم شد
سرويس ويدئويي يوتيوب گوگل به دليل استفاده از كد جاوا اسكريپت براي شناسايي مسدودكنندههاي تبليغات، با اتهامات جاسوسي از كاربران، روبهرو شده است. به گزارش ايسنا، خوب يا بد، نام يوتيوب با تبليغات مترادف شده كه بسياري از آنها، قابل رد شدن نيستند. برخي از كاربران آنها را ناديده ميگيرند و برخي ديگر هم آنها را به عنوان بخشي از ويدئوهايي كه پخش ميشوند، پذيرفتهاند.
سرويس ويدئويي يوتيوب گوگل به دليل استفاده از كد جاوا اسكريپت براي شناسايي مسدودكنندههاي تبليغات، با اتهامات جاسوسي از كاربران، روبهرو شده است. به گزارش ايسنا، خوب يا بد، نام يوتيوب با تبليغات مترادف شده كه بسياري از آنها، قابل رد شدن نيستند. برخي از كاربران آنها را ناديده ميگيرند و برخي ديگر هم آنها را به عنوان بخشي از ويدئوهايي كه پخش ميشوند، پذيرفتهاند. با اين حال، يك مدافع حريم خصوصي در اتحاديه اروپا، يوتيوب و گوگل را براي شيوههاي تبليغاتياش، زير ذره بين برده است. در اين شكايت از شركت متا هم نام برده شده و به جاسوسي غيرقانوني از شهروندان متهم شده است. الكساندر هانف، مشاور حريم خصوصي، با اشاره به كد جاوا اسكريپت كه مسدودكنندههاي تبليغات را شناسايي ميكند، يك شكايت مدني به كميسيون حفاظت از دادههاي ايرلند عليه يوتيوب ارسال كرده است. يوتيوب از طريق اين كد، ميتواند مسدودكنندههاي تبليغاتي را كه فعال شدهاند، شناسايي كند و تا زماني كه آنها را غيرفعال نكنيد، از مشاهده ويديوها جلوگيري ميكند. از سوي ديگر، طبق شرايط استفاده از سرويس اين پلتفرم، اگر ميخواهيد به تماشاي محتوا بدون وقفه تبليغاتي ادامه دهيد، ميتوانيد مشترك سرويس يوتيوب پريميوم شويد. طبق شرايط سرويس پلتفرم، مسدود كردن تبليغات مجاز نيست و ميتواند منجر به ممنوعيت پخش ويدئو شود. هانف همچنين شكايت مشابهي را عليه متا (شركت مادر اينستاگرام و فيسبوك) ارايه كرده است. اين اتهامات ادعا ميكند كه جمعآوري دادههاي شخصي توسط متا بدون رضايت صريح كاربر، نقض قوانين ايرلند است. به خصوص، هانف معتقد است كه متا حداقل پنج سال است كه از اطلاعات براي تبليغات هدفمند استفاده ميكند. اين شركت متهم شده است كه از فناوري نظارتي، براي رصد رفتار كاربران استفاده ميكند و با اين دادهها، ظاهرا موفق شده است تبليغات را براي كاربران پلتفرم خود طراحي كند. همچنان كه اتحاديه اروپا به وضع قوانين حريم خصوصي و امنيتي بيشتر براي شركتهاي بزرگ فناوري ادامه ميدهد، اين شركتها تغييراتي براي رعايت و اجتناب از مجازاتها صورت ميدهند. به عنوان مثال، گوگل در اوايل سال ۲۰۲۳، مركز شفافيت تبليغات خود را گسترش داد تا جزييات بيشتري در مورد نحوه هدف قرار دادن تبليغكنندگان براي مشتريان ارايه دهد. اين اطلاعات توضيح ميدهد كه تبليغكنندگان، چگونه تبليغات را انتخاب كرده و چه زماني آنها را اجرا ميكنند. اين شركت همچنين يك مركز شفافيت مجزا ايجاد كرد كه در آن عموم مردم ميتوانند درباره نحوه توسعه و اجراي خط مشيهاي ايمني گوگل، اطلاع كسب كنند. گوگل اعلام كرده كه قصد دارد به همكاري با كميسيون اروپا ادامه دهد تا پايبندي به مقررات را تضمين كند.