امضاي تفاهمنامه با تركمنستان براي افزايش واردات برق

۱۴۰۲/۰۸/۲۷ - ۰۱:۱۳:۰۸
کد خبر: ۳۰۱۲۸۲

مديرعامل شركت توانير از امضاي تفاهم‌نامه‌اي با تركمنستان براي افزايش واردات برق از اين كشور خبر داد و گفت: به لحاظ استاندارد در ارايه خدمات فني- مهندسي و ساخت تجهيزات جزو كشورهاي برتر منطقه و حتي در برخي رشته‌ها جزو كشورهاي برتر دنيا هستيم.

مديرعامل شركت توانير از امضاي تفاهم‌نامه‌اي با تركمنستان براي افزايش واردات برق از اين كشور خبر داد و گفت: به لحاظ استاندارد در ارايه خدمات فني- مهندسي و ساخت تجهيزات جزو كشورهاي برتر منطقه و حتي در برخي رشته‌ها جزو كشورهاي برتر دنيا هستيم.
به گزارش ايرنا، آرش كردي در پاسخ به سوالي در خصوص همكاري‌هاي برقي ايران و تركمنستان، اظهار داشت: به لحاظ ارتباطات و تبادلات انرژي با كشورهاي منطقه وضعيت مناسبي داريم و به خيلي از كشورها برق صادر مي‌كنيم.
وي افزود: براي پايداري شبكه، برق هم وارد مي‌كنيم و بيشترين حجم واردات برق ايران از تركمنستان است كه در واقع از طريق خطوط انتقال فشار قوي انجام مي‌شود و همواره اعلام آمادگي كرديم كه اين تبادلات را مي‌توانيم افزايش دهيم.
مديرعامل توانير گفت: ما تمهيداتي را تا مرز كشورمان با تركمنستان آماده كرديم تا ميزاني برق وارداتي از اين كشور را افزايش دهيم.
كردي ادامه داد: الان حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ مگاوات برق از تركمنستان وارد مي‌كنيم كه در اين سفر تفاهم‌نامه‌اي را امضا خواهيم كرد تا بخش تركمن خط انتقال جديد برق كه در بخش ايران اجرا شده و ۴۰۰ كيلوولت است در بخش خودش تكميل كند؛ در واقع مباحث پيمانكار و مالي آن تفاهم شده و اميدواريم تا ۱۸ ماه آينده به بهره‌برداري برسد كه حجم تبادلات برقي دو كشور به دو برابر افزايش پيدا كند.
اين مقام مسوول بيان داشت: طرف تركمن هم خوب حمايت كرده و سندي كه روز شنبه در كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي ايران و تركمنستان امضا مي‌شود، مقدمات نهايي كار را تكميل مي‌كند تا اين پروژه اجرايي شود.
وي تاكيد كرد: خيلي مهم است كه طرف تركمن علاقه‌مند جهت گسترش صادرات برق به ايران را نشان مي‌دهد و خوشبختانه از توانمندي‌هاي داخلي ما براي اين موضوع استفاده خواهد و پيمانكاران ايراني اين قابليت را دارند كه خدمات فني- مهندسي را كشورهاي منطقه خوبي را ارايه دهند.
معاون وزير نيرو گفت: خوشبختانه تركمنستان با اين در اين موضوع تفاهم كرديم و با امضاي تفاهمنامه زمينه افزايش تبادلات برق به دو برابر تا يك سال و نيم آينده فراهم خواهد شد كه عدد قابل توجه و خوبي است‌. كردي تصريح كرد: سالانه ۲ ميليارد تا ۲‌.۵ ميليارد كيلووات ساعت بر حسب نياز شبكه، برق از تركمنستان وارد مي‌كنيم كه به شبكه شمال‌شرق كشور براي تعادل تامين برق كمك مي‌كند تا شرايط با ثباتي را با توجه به توليد و مصرف داشته باشيم.
وي در خصوص صادرات خدمات فني و مهندسي در حوزه برق گفت: در اين زمينه صادرات داريم و پروژه‌هاي برق اعم از خطوط انتقال و پست‌هاي بزرگ انتقال برق است كه تماماً توسط شركت‌هاي ايراني انجام مي‌شود يعني هم صدور خدمات فني- مهندسي و هم صدور تجهيزات و كالا داريم. مديرعامل توانير تاكيد كرد: به لحاظ استاندارد و استانداردسازي نيز وضعيت‌مان در بعد صدور خدمات فني مهندسي و در بعد ساخت تجهيزات بسيار خوب و مناسب است و جزو كشورهاي برتر منطقه و حتي در برخي از رشته جزو برترهاي دنيا هستيم.

ارسال نظر