رييس سازمان بورس مطرح كرد

جذب سرمايه و تامين مالي از بازار سرمايه

۱۴۰۲/۰۸/۲۷ - ۰۱:۱۸:۰۹
کد خبر: ۳۰۱۲۸۴

مجيد عشقي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار مديريت صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري از طريق افراد حرفه‌‌اي بازار سرمايه تاكيد كرد و ادامه داد: در چند وقت گذشته استقبال خوبي از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري صورت گرفت، به گونه‌اي كه در ماه‌هاي گذشته شاهد اين بوديم برخي از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در ۲ روز معاملاتي چند هزار ميليارد تومان منابع جديد جذب كردند.

مجيد عشقي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار مديريت صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري از طريق افراد حرفه‌‌اي بازار سرمايه تاكيد كرد و ادامه داد: در چند وقت گذشته استقبال خوبي از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري صورت گرفت، به گونه‌اي كه در ماه‌هاي گذشته شاهد اين بوديم برخي از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در ۲ روز معاملاتي چند هزار ميليارد تومان منابع جديد جذب كردند.

عشقي با اشاره به اينكه در روزهايي كه بورس‌هاي منطقه‌اي شروع به ريزش شديد كردند بورس ايران با آرامش به معاملات خود ادامه داد، گفت: هر چند در برخي از روزها شاهد تنش‌ در بازار بوديم اما اين نوسانات تحت تاثير وجود نگاه بلندمدت در صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مورد كنترل قرار گرفت. به گفته رييس سازمان بورس، جذب منابع خرد از طريق صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري يكي از استراتژي‌هاي جدي سازمان بورس بود كه انجام شد و ادامه‌دار خواهد بود.

 

نهادهاي مالي، پاسخگوي افراد

با سطوح ريسك مختلف

وي با اشاره به اينكه نهادهاي مالي مي‌توانند پاسخگوي افراد با سطوح ريسك مختلف باشند، ادامه داد: يكي ايرادهاي جدي وارد شده به بازار سرمايه در سال‌هاي گذشته كه مردم دعوت به سرمايه‌گذاري در اين بازار شده بودند، عدم آموزش آنها با ريسك ابزارهاي معاملاتي بود. اكنون ريسك ابزارهاي معاملاتي مشخص شده و افراد با ريسك‌پذيري بالا مي‌توانند نسبت به سرمايه‌گذاري در اين بازار از طريق صندوق اهرمي اقدام كنند.

رييس سازمان بورس معتقد است: افراد با ريسك‌پذيري پايين مي‌توانند صندوق‌هاي با درآمد ثابت و نيز صندوق‌هاي دولتي را براي سرمايه‌گذاري انتخاب كنند.

 

راه‌اندازي ابزار گواهي سپرده شمش طلا

عشقي با تاكيد بر راه‌اندازي ابزار گواهي سپرده شمش طلا در ابتداي سال گذشته اعلام كرد: طلا به عنوان يك دارايي سنتي داراي خريداران زيادي است و افراد علاقه زيادي به سرمايه‌گذاري در اين بازار دارند اما تاكنون چندان امكان سرمايه‌گذاري خرد در بازار طلا به صورت سازمان يافته وجود نداشته است. رييس سازمان بورس اظهار داشت: تاكنون اشخاص حقيقي و حقوقي حجم قابل توجهي را در اندازه مختلف خريداري كردند كه اين ميزان شامل يك دهم گرم تا چند كيلو طلا بوده است.

وي خاطرنشان كرد: اين طلا در خزانه بانك باقي مي‌ماند، گواهي آن در بازار سهام معامله مي‌شود و توليدكننده آن شمش مي‌تواند از طريق منابع جمع‌آوري شده سرمايه‌گذاري مجدد داشته باشد تا از اين طريق توليد بيشتري را انجام دهد.

عشقي معتقد است: اين ابزار براي شركت‌هاي توليدكننده طلا و نيز افرادي كه به دنبال سرمايه‌گذاري در اين بازار بودند مفيد بود.

 

كاركرد شركت سهامي عام پروژه

رييس سازمان بورس به تامين مالي پروژه‌ها اشاره كرد و گفت: يكي از جذاب‌ترين ابزارها براي اين بخش، شركت سهامي عام پروژه است.

وي با تاكيد بر كاركرد شركت سهامي عام پروژه گفت: در اين راستا يك پروژه اجرا شده و تا ۵۰ يا ۷۰ درصد پيشرفت داشته است اما براي ادامه كار و نيز سرمايه در گردش نياز به منابع دارد، اين شركت را در بازار بورس يا فرابورس پذيرش مي‌كنيم و در يك بازار كاملا شفاف ارزش‌گذاري مي‌شود.

عشقي اظهار داشت: مردم از طريق پذيره‌نويسي عمومي وارد اين طرح مي‌شود و مشاركت خواهند داشت كه در اين راستا منابع به صورت مستقيم وارد طرح مي‌شود و طرح مدنظر پس از پيشرفت به بهره‌برداري مي‌رسد.

رييس سازمان بورس ادامه داد: گزارش‌هاي فعاليت در طول اجراي طرح به صورت مستمر در سامانه كدال منتشر مي‌شود و مردم شاهد پيشرفت آن خواهند بود تا از اين طريق در آينده از سود آن منتفع شوند. منافع پذيره‌نويسي و نيز عرضه عمومي اوراق به صورت مستقيم وارد پروژه مي‌شود و تبديل به سرمايه‌گذاري واقعي خواهد شد.

عشقي با بيان اينكه در اين زمينه برنامه‌هاي جدي در دستور كار سازمان بورس است، گفت: اولين پروژه در اين زمينه اجرايي شد و اكنون درصدد توسعه آن هستيم. رييس سازمان بورس ادامه داد: طرح‌هاي سرمايه‌گذاري مربوط به بخش دولتي و نيز بخش خصوصي از اين ابزار استفاده خواهند كرد كه سازمان بورس، هيات پذيرش بورس و فرابورس در حال بررسي ۳۰ طرح هستند.

وي ابزار شركت سهامي عام پروژه را جزو ابزارهاي دوطرفه معرفي كرد و افزود: علاوه بر اينكه اين ابزار جزو گزينه پر بازده سرمايه‌گذاري خواهد بود، امكان تامين مالي طرح‌هاي نيمه تمام را فراهم خواهد كرد.

 

پذيره‌نويسي از طريق صرف سهام

عشقي پذيره‌نويسي از طريق صرف سهام را به عنوان ديگر اقدام سازمان بورس در چند ماه گذشته معرفي كرد و گفت: وقتي شركت به دنبال عرضه عمومي است سهام جديدي منتشر و به مردم فروخته مي‌شود، آن سهامدار پول را دريافت نمي‌كند و از بازار خارج نمي‌شود بلكه پول به صورت مستقيم وارد پروژه مي‌شود و از اين منابع براي طرح‌هاي بعدي استفاده خواهد كرد.

رييس سازمان بورس ادامه داد: در آينده نزديك بزرگ‌ترين پروژه پذيره‌نويسي از محل صرف سهام در بورس انجام خواهد شد كه يك پروژه بسيار سودآور و حوزه صنعت است و اميد مي‌رود با موفقيت انجام شود.

 

ارتباط شركت‌ها

با سرمايه‌گذاران خرد براي پرداخت سود

وي به ارتباط با شركت‌ها با سرمايه‌گذاران خرد در خصوص پرداخت سود اشاره كرد و افزود: در سال گذشته اين مساله را اجباري كرديم تا همه شركت‌ها سود خود را از طريق الكترونيك و نيز شركت سپرده‌گذاري مركزي پرداخت كنند.

عشقي با بيان اينكه با اين اقدام مردم ديگر مجبور نخواهند بود براي دريافت سود به شركت‌هاي مختلف مراجعه كنند، گفت: شركت ملزم خواهد بود براساس اطلاعيه‌اي كه در سامانه كدال منتشر مي‌كند منابع را به شركت سپرده‌گذاري واريز و شركت سپرده‌گذاري در همان روز يا روز بعد به حساب سهامداران پرداخت كند. رييس سازمان بورس به استقبال و رضايت سهامداران از اين اقدام تاكيد و اعلام كرد: منابعي كه در حساب شركت‌ها رسوب كرده بود به حساب سهامداران پرداخت شد.

 

كسب سود معقول

در بورس به شرط نگاه بلندمدت

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا بازار سهام امسال نسبت به ساير بازارها بازدهي بيشتري داشته است، گفت: بله، سرمايه‌گذاري با نگاه بلندمدت در بورس سود بيشتري نسبت به ساير بازارها خواهد داد و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري نشان دادند كه بازدهي بازار سهام در بلندمدت بسيار بيشتر از بازدهي ديگر بازارها بوده و با اختلاف معناداري سود بسيار قابل توجهي را نصيب سهامداران كرده است.

 

توصيه به سهامداران

براي سرمايه‌گذاري در بازار سهام

رييس سازمان بورس در خصوص توصيه به سهامداران و مردم براي سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه گفت: سهامداران براي ورود به بورس حتما از مشاوره‌ نهادهاي رسمي بازار سرمايه استفاده كنند و يكي از كارهايي كه در حال انجام دادن آن هستيم، افزايش نهادهاي مالي است. وي افزود: نخستين توصيه به مردم اين است كه حتما با مشورت و نهادهاي رسمي وارد بازار سهام شوند و سعي بر انتخاب ابزار درست داشته باشند.

عشقي افزود: اگر مردم از دانش و سواد كافي براي سرمايه‌گذاري مستقيم در بورس برخوردار نيستند و اگر نمي‌خواهند هيچگونه ريسكي متحمل شوند اقدام به سرمايه‌گذاري در صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت كنند و اگر قصد خريد سهم در بازار را دارند از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري اهرمي استفاده كنند.

رييس سازمان بورس گفت: اگر كسي پيشنهاد سود نامتعارفي داد قطعاً مشكلي در آنجا وجود دارد اما در عين حال سرمايه‌گذاران در بازار سرمايه مي‌توانند سودهاي معقول و منطقي كسب كنند.

وي در پايان اظهار داشت: بازار سهام ريسك‌هاي خود را دارد و تاثيرپذيري از قيمت‌هاي جهاني، تنش‌هاي بين‌المللي، جنگ‌هاي منطقه‌اي يا تصميمات اتخاذ شده در سطح كلان هميشه در اين بازار موثر است اما امروز در بورس ابزارهاي مختلفي با توجه به ذائقه ريسك سرمايه‌گذاران وجود دارد.

ارسال نظر