بذرپاش: افزايش ترانزيت به تركمنستان تا ۱۰۰ ميليون تن هدف‌گذاري شده است

دسترسي به آب‌هاي آزاد از طريق ايران

۱۴۰۲/۰۸/۲۷ - ۰۱:۲۷:۴۷
کد خبر: ۳۰۱۲۸۹

دسترسي به آب‌هاي آزاد از قديم‌الايام براي روسيه و جمهوري‌هاي استقلال يافته از شوروي سابق يك هدف استراتژيك به شمار مي‌رفته است. حالا آنگونه كه وزير راه و شهرسازي گفته، جمهوري اسلامي ايران تسهيلات خاصي را براي دسترسي همسايگان شمالي خود به آب‌هاي آزاد فراهم كرده است. بذرپاش در ديدار با رييس‌جمهور تركمنستان با تاكيد بر اينكه با توجه به روح حاكم بر توافقات دو كشور بايستي يك گام اساسي براي تحقق شراكت هم افزايي در روابط دو طرف برداشته شود ابتكار «ايران راه» در دولت سيزدهم را براي رييس‌جمهور تركمنستان تشريح كرد. وي گفت: در زبان فارسي راه به معناي مسير و راه‌حل است، كشورهاي همسايه و كشورهاي لايه بعدي از همسايگان مي‌توانند از ايران به عنوان راه و راه‌حل استفاده كنند.

گروه راه و شهرسازي|

دسترسي به آب‌هاي آزاد از قديم‌الايام براي روسيه و جمهوري‌هاي استقلال يافته از شوروي سابق يك هدف استراتژيك به شمار مي‌رفته است. حالا آنگونه كه وزير راه و شهرسازي گفته، جمهوري اسلامي ايران تسهيلات خاصي را براي دسترسي همسايگان شمالي خود به آب‌هاي آزاد فراهم كرده است. بذرپاش در ديدار با رييس‌جمهور تركمنستان با تاكيد بر اينكه با توجه به روح حاكم بر توافقات دو كشور بايستي يك گام اساسي براي تحقق شراكت هم افزايي در روابط دو طرف برداشته شود ابتكار «ايران راه» در دولت سيزدهم را براي رييس‌جمهور تركمنستان تشريح كرد. وي گفت: در زبان فارسي راه به معناي مسير و راه‌حل است، كشورهاي همسايه و كشورهاي لايه بعدي از همسايگان مي‌توانند از ايران به عنوان راه و راه‌حل استفاده كنند. به گزارش تسنيم، وي بيان كرد: تركمنستان در ابتكار «ايران راه» جايگاه ويژه‌اي دارد و شريك راهبردي ايران به شمار مي‌رود. اين كشور دروازه آسياي ميانه و دسترسي به كريدور شرقي غربي و شمال جنوب است. وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر اينكه معتقديم تركمنستان به آب‌هاي آزاد دسترسي دارد گفت: جمهوري اسلامي ايران تسهيلات خاصي را براي دسترسي همسايگان به آب‌هاي آزاد فراهم كرده است. بذرپاش بيان كرد: طبق هدف‌گذاري انجام شده براي كوتاه‌مدت بايستي 20 ميليون تن ترانزيت از قلمرو ايران جابه‌جا شود. در ميان مدت اين عدد بايد به 50 ميليون تن و در بلندمدت به 100 ميليون تن افزايش يابد.در اين هدف‌گذاري نقش تركمنستان در كريدورهاي شمال جنوب و شرق غرب قابل پيگيري است. در ديدار رييس‌جمهور تركمنستان با وزير راه و شهرسازي بر تقويت همكاري‌هاي چند جانبه با كشورهاي ثالث از جمله ازبكستان، تركيه، عراق و قزاقستان تاكيد شد. بذرپاش بر لزوم همكاري براي حذف عوارض حمل و نقل ترانزيت بين ايران و تركمنستان تاكيد كرد و گفت: بايستي خدمات فني مهندسي به خصوص در حوزه حمل و نقل و انرژي را با تعيين يك ساز و كار بين دو كشور افزايش دهيم.

 

هدف‌گذاري افزايش مبادلات

ايران و تركمنستان به ۳ ميليارد دلار

در همين حال، مهدي صفري، معاون ديپلماسي اقتصادي وزارت امور خارجه نيز از هدف‌گذاري براي افزايش مبادلات تجاري ايران و تركمنستان به ۳ ميليارد دلار خبر داد. صفري اظهار كرد: روابط تجاري ايران با تركمنستان در دولت قبل تقريبا متوقف شده بود، به‌طوري كه حجم تجارت ما با اين كشور كه به 6 ميليارد دلار رسيده بود، بعد از بروز يك سري مشكل در مورد مسائل گاز، مبادلات دو كشور به 120 ميليون دلار كاهش يافت. وي افزود: در دولت سيزدهم با سفر آيت‌الله رييسي به تركمنستان و رييس‌جمهور تركمنستان به ايران، حجم تجارت دو كشور رشد بسيار خوبي داشته و انتظار داريم حجم مبادلات با تركمنستان به 3 ميليارد دلار برسد. معاون ديپلماسي اقتصادي وزارت امور خارجه ادامه داد: هدف مهم ما صدور خدمات فني و مهندسي به تركمنستان است. پروژه‌هاي بزرگي در اين كشور توسط شركت‌هاي ايراني در حال انجام است و به شركت‌هاي ايراني اعتماد دارند. او مهم‌ترين مساله در روابط ايران و تركمنستان را ترانزيت عنوان كرد و گفت: تركمنستان علاوه بر درياي خزر، دروازه ورود ما به آسياي مركزي است، البته توافقاتي با اين كشور از لحاظ تعرفه و همسان كردن قيمت‌ها داشتيم كه تردد كاميون‌ها به صورت ترانزيت يا دوجانبه شكل گرفته و رشد بسيار خوبي نسبت به سال گذشته داشته است. صفري بيان كرد: آينده خوبي در بخش روابط اقتصادي دو كشور مي‌بينم و يكي از مسائل بسيار مهم تركمنستان ترانزيت كالا به هند و كشورهاي خليج فارس از طريق ايران است. وي تاكيد كرد: اساس كار ما با تركمنستان در بخش صدور خدمات فني- مهندسي و در طرف مقابل واردات گاز از اين كشور براي مصارف خودمان و سوآپ گازي به كشورهاي قفقاز است كه در دولت سيزدهم مورد تاكيد قرار دارد. وي با بيان اينكه تركمنستان براي ترانزيت كالا از مسير ايران تقاضا دارد و خيلي علاقه‌مند هستند، اظهار داشت: امروز گوگردشان را از طريق بندرعباس جابه‌جا مي‌كنند اما ترانزيت از مسيرهاي ديگري هم مي‌تواند انجام شود. معاون ديپلماسي اقتصادي وزارت امور خارجه با بيان اينكه حجم ترانزيت از ايران نسبت به سال گذشته رشد خوبي داشته است، تاكيد كرد: خط ريلي چابهار- زاهدان، كريدور شمال به جنوب را تكميل مي‌كند و كالاها با سرعت بالاتري جابه‌جا مي‌شوند و سبب رشد ترانزيت خواهد شد. صفري با بيان اينكه علاوه بر تركمنستان، ازبكستان، قزاقستان، تاجيكستان و قرقيزستان هم درخواست ترانزيت كالا از ايران را دارند، گفت: خط ريلي چابهار- زاهدان بايد هرچه زودتر تكميل شود و يكي از اولويت‌هاي حوزه راه بايد انجام اين پروژه مهم باشد، البته وزارت راه و شهرسازي اعلام كرده اين پروژه سال آينده به بهره‌برداري مي‌رسد.

 

همكاري‌ ايران با تركمنستان براي استفاده

حداكثري از كريدور ريلي شمال-جنوب

مديرعامل شركت ساخت و توسعه از برنامه‌ريزي براي استفاده از ظرفيت كريدور ريلي شمال-جنوب با همكاري تركمنستان خبر داد و گفت: ظرفيت كنوني كريدور ريلي شمال-جنوب خالي است. به گزارش تسنيم، خيرالله خادمي در حاشيه سفر وزير راه و شهرسازي به كشور تركمنستان با يادآوري اينكه يكي از رويكردهاي دولت سيزدهم برقراري ارتباط بهتر و مناسب‌تر با كشورهاي همسايه است، اظهار كرد: در اين رويكرد، حمل و نقل و ترانزيت اهميت بيشتري داشته است. وي افزود: جمهوري اسلامي ايران دروازه ورود كشورهاي ديگر و حلقه ارتباطي آنها به شرق و غرب است. در كنار اين، مي‌توانيم منافع ملي بزرگي را براي مردم ايران از باب درآمدهاي ترانزيتي به ارمغان بياوريم كه لازم است براي اين موضوع برنامه‌ريزي كنيم. وي تصريح كرد: تركمنستان يكي از كشورهاي همسايه ايران در شمال است كه اتفاقا كريدورهاي شمال-جنوب ريلي كشورمان در دو مسير به اين كشور منتهي مي‌شود؛ يعني سرخس و اينچه برون. تركمنستان فعلا تنها مسير ريلي كشورهاي همسايه از جنوب به شمال و ارتباط ريلي به چين و روسيه است. وي با تاكيد بر اينكه ارتباط خوب با تركمنستان مي‌تواند زمينه افزايش ترانزيت را براي ما به همراه آورد، اضافه كرد: به همين دليل بايد برنامه‌ريزي خوبي براي توسعه زيرساخت‌هاي كشور صورت گيرد. معاون وزير راه و شهرسازي با يادآوري اينكه هم‌اكنون ترانزيت از شمال به سمت بندرعباس يا از كشور روسيه به سمت قزاقستان، تركمنستان و ايران با استفاده از مسير ريلي اينچه‌برون وجود دارد، گفت: بايد بتوانيم از اين ظرفيت حداكثر استفاده را ببريم. در زمان حاضر ظرفيت حمل‌ونقل كريدورهاي ريلي بسيار خالي است؛ در سرخس حدود 7 ميليون تن و در اينچه‌برون حدود 5 ميليون تن ظرفيت حمل‌ونقل داريم كه عدد كمي از اينها را استفاده مي‌كنيم. خادمي با بيان اينكه مي‌توانيم با هماهنگي تركمنستان براي افزايش ترانزيت ريلي از خاك جمهوري اسلامي ايران برنامه‌ريزي كرد، اظهار كرد: در بخش صدور خدمات فني مهندسي، تركمنستان علاقه‌مند به اجراي زيرساخت‌هاي حمل و نقل توسط شركت‌هاي ايراني هستند.

وي ادامه داد: البته از سال 90 براي اين كار برنامه‌ريزي شده بود كه متأسفانه به تعويق افتاد. اخيرا در سفر رييس‌جمهوري اين كشور به ايران توافق براي واگذاري احداث زيرساخت‌هاي جاده‌اي تركمنستان به پيمانكاران ايراني صورت گرفت.

وي يادآور شد: بر اساس توافق اوليه براي ساخت 200 كيلومتر انجام شده است. اميدواريم بتوانيم در سفر به تركمنستان، اين مسير را قطعي كنيم.

ارسال نظر