اولين موج پاييزي بارش‌ها از هفته جاري

۱۴۰۲/۰۸/۲۷ - ۰۱:۲۸:۲۳
کد خبر: ۳۰۱۲۹۰

پدر علم هواشناسي ايران با اشاره به ورود اولين موج پاييزي به كشور گفت: با وجود بارش‌هاي خوب آذرماه، اما كاهش بارندگي در پاييز امسال جبران نمي‌شود. به گزارش تسنيم، احتمالا جديدترين پيش‌بيني اشتباه سازمان هواشناسي كشور مربوط به پيش بيني آغاز بارش‌هاي فرانرمال از ابتداي آبان‌ماه امسال بوده است. سازمان هواشناسي طي اطلاعيه‌اي درباره بارش‌ها اعلام كرد: «بر اساس داده‌هاي مركز ملي اقليم و مديريت بحران خشكسالي سازمان هواشناسي، بارش‌هاي فرانرمال از اوايل ماه جاري (آبان) آغاز مي‌شود، ضمن اينكه ميزان بارندگي‌هاي كشور 20درصد بيشتر از ميانگين 30ساله بوده است.

پدر علم هواشناسي ايران با اشاره به ورود اولين موج پاييزي به كشور گفت: با وجود بارش‌هاي خوب آذرماه، اما كاهش بارندگي در پاييز امسال جبران نمي‌شود. به گزارش تسنيم، احتمالا جديدترين پيش‌بيني اشتباه سازمان هواشناسي كشور مربوط به پيش بيني آغاز بارش‌هاي فرانرمال از ابتداي آبان‌ماه امسال بوده است.
سازمان هواشناسي طي اطلاعيه‌اي درباره بارش‌ها اعلام كرد: «بر اساس داده‌هاي مركز ملي اقليم و مديريت بحران خشكسالي سازمان هواشناسي، بارش‌هاي فرانرمال از اوايل ماه جاري (آبان) آغاز مي‌شود، ضمن اينكه ميزان بارندگي‌هاي كشور 20درصد بيشتر از ميانگين 30ساله بوده است.سال گذشته پس از پايان هفته چهارم پاييز در 12 استان كشور حتي يك قطره باران هم نباريده بود و ميانگين بارش حدود 10 استان نيز كمتر از يك ميلي‌متر بود. اين در حالي است كه از ابتداي سال زراعي تا پايان هفته چهارم پاييز فقط بارش در يك استان جنوبي صفر بوده و بارندگي‌هاي پاييز در 30 استان شروع شده است. داده‌هاي مركز ملي اقليم و مديريت بحران خشكسالي سازمان هواشناسي كشور نشان مي‌دهد گيلان با ميانگين دريافت حدود 108 ميلي‌متر باران، پربارش‌ترين استان كشور تا اين لحظه است. پس از گيلان بيشترين بارش‌ها به‌ترتيب براي استان‌هاي مازندران با 96، گلستان 59 و اردبيل با 39 ميلي‌متر بوده است. با وجود اينكه بر اساس انتظارات بارش‌هاي سال زراعي زودتر آغاز شد و ميزان آنها نيز تا اينجا بيشتر از نرمال بوده است، اما كم‌بارشي انباشته و خشكسالي‌هاي متوالي گذشته با يك سال بارش نرمال جبران نمي‌شود، همچنان بخش وسيعي از كشور تحت‌تأثير درجات مختلف خشكسالي است كه ضرورت مديريت منابع آب را بيش از پيش مي‌كند.» بر اساس اين گزارش، يكي از اشكالاتي كه صاحب نظران حوزه هواشناسي همواره به عملكرد سازمان هواشناسي وارد مي‌كنند پيش‌بيني‌هاي اشتباه آب و هوا و بارش‌ها توسط اين سازمان تخصصي است. اينكه كارشناسان سازمان مذكور اطلاعات مربوط به نقشه‌هاي هواشناسي را به روز نمي‌كنند و از همه مهم‌تر يك مدل بومي‌سازي شده در اين زمينه در كشور وجود ندارد. مطابق داده‌هاي مركز ملي اقليم و مديريت بحران خشكسالي سازمان هواشناسي نشان مي‌دهد از ابتداي سال آبي جاري تا روز يكشنبه 14 آبان‌ماه بارش‌ها در 23 استان كشور منفي بوده كه اين خلاف پيش بيني‌ بارش‌هاي فرانرمال را نشان مي‌دهد. در اين وضعيت، پدر علم هواشناسي ايران با استناد به نقشه‌ها و مدل‌هاي هواشناسي مي‌گويد بارش‌هاي تقريبا خوبي در آذر و دي‌ماه امسال خواهيم داشت. حسين اردكاني در گفت‌وگو با تسنيم، اظهار كرد: جمعه سامانه بارشي وارد جنوب غرب ايران شده و خوزستان تا يك قسمتي از ايلام و احتمال فارس را تحت تاثير قرار داده و شاهد بارندگي خوبي در اين استان‌ها خواهيم بود. وي ادامه داد: اين سيستم كم عمق و ضعيف باعث بارندگي نسبتا خوبي در مناطق كوهستاني مي‌شود و رگبار شديد و خوبي دارد. پس از آن به سمت هرمزگان و بندرعباس و در راستاي شرق حركت مي‌كند و 48 و 72 ساعته از كشور خارج مي‌شود.وي با بيان اينكه اين سامانه وارد تهران نمي‌شود، افزود: اما يك سيستم ديگر در همين زمان از شمال وارد شده و آذربايجان‌هاي غربي و شرقي را در برگرفته و وارد درياي خزر مي‌شود. اين سامانه بارندگي قابل توجهي دارد. سيستم مذكور مركز ايران را تحت تاثير قرار نمي‌دهد. وي بيان كرد: ولي هفته آينده موج بارشي نسبتا خوبي وارد كشور مي‌شود كه مي‌توان گفت اولين موج پاييزي براي ماه آذر است كه بارندگي نسبتا خوبي دارد و همه ايران را تا اندازه‌اي تخت تاثير قرار خواهد داد. مثلا در تهران بارندگي طي روزهاي دوشنبه و سه شنبه آينده خواهيم داشت كه هوا را از اين آلودگي شديد خارج مي‌شود. همچنين باد نسبتا شديدي هم خواهيم داشت و هوا چند درجه خنك مي‌شود.

ارسال نظر