توفان زمستاني در راه بازارهاي ال‌ان‌جي

۱۴۰۲/۰۸/۲۸ - ۰۱:۲۰:۱۹
کد خبر: ۳۰۱۳۴۰
توفان زمستاني در راه بازارهاي ال‌ان‌جي

با ظاهر شدن نگراني‌هاي جديد نسبت به وضعيت عرضه، آرامش بازار گاز طبيعي مايع (ال‌ان‌جي) به زودي دستخوش تلاطم خواهد شد. به گزارش ايسنا، بازار معاملات نقدي ال‌ان‌جي، براي اين وقت از سال آرام‌تر از حد معمول است زيرا ذخاير اروپا و آسيا در سطوح بالايي قرار دارد و دماي هوا، ملايم است.

با ظاهر شدن نگراني‌هاي جديد نسبت به وضعيت عرضه، آرامش بازار گاز طبيعي مايع (ال‌ان‌جي) به زودي دستخوش تلاطم خواهد شد.
به گزارش ايسنا، بازار معاملات نقدي ال‌ان‌جي، براي اين وقت از سال آرام‌تر از حد معمول است زيرا ذخاير اروپا و آسيا در سطوح بالايي قرار دارد و دماي هوا، ملايم است.
تقاضا در اروپا و آسيا در نوامبر در مقايسه با اكتبر گرم‌تر، افزايش پيدا كرده است اما قيمت معاملات نقدي ال‌ان‌جي در آسيا، در سه هفته گذشته كاهش پيدا كرده و قيمت پايه در اروپا هم در روزهاي اخير با تخفيف يافتن نگراني‌ها نسبت به مختل شدن عرضه مديترانه، كاهش يافته است.
با اين حال، آرامش بازار ال‌ان‌جي در صورت بروز نگراني‌هاي جديد نسبت به عرضه و سرد بودن زمستان اروپا يا آسيا، ممكن است به توفان تبديل شود.
تحليلگران و پيش بيني‌كنندگان مي‌گويند دولت‌ها و بازارها نبايد خيال راحت داشته باشند زيرا با نزديك شدن زمستان، ريسك محدود شدن عرضه در بازار و افزايش قيمت‌ها، به قوت خود باقي مانده است.
طبق آمار شركت كپلر، تقاضا براي ال‌ان‌جي در آسيا و اروپا در ماه ميلادي جاري در مقايسه با اكتبر، افزايش يافت. واردات در آسيا از ۲۱.۱۸ ميليون تن در اكتبر، به ۲۲.۶۷ ميليون تن در نوامبر افزايش پيدا خواهد كرد و چين پيشتاز واردات و رشد آن است. برآورد مي‌شود كه واردات ال‌ان‌جي ژاپن در ماه جاري نسبت به ماه گذشته، ثابت بماند. انتظار مي‌رود واردات هند در مقايسه با اكتبر، كاهش پيدا كند زيرا قيمت‌هاي بالاتر در ماه گذشته ممكن است خريداران هندي حساس به قيمت را از خريد ال‌ان‌جي بيشتر براي نوامبر منصرف كرده باشد.
داده‌هاي كپلر نشان مي‌دهد واردات ال‌ان‌جي به اروپا نيز در حال افزايش است و انتظار مي‌رود در اين ماه به بالاترين سطح خود از ماه مه صعود كند.
طبق برآوردهاي مقدماتي شركت LSEG، در بحبوحه انتظارات بالاتر در ابتداي فصل گرمايش، پيش بيني مي‌شود واردات ال‌ان‌جي به شمال غربي اروپا، در نوامبر نسبت به اكتبر، به ميزان ۳۰ درصد رشد كند.
با وجود تقاضاي بالاتر و ورود محموله‌هاي ال‌ان‌جي به اروپا و آسيا، ميانگين قيمت معاملات نقدي ال‌ان‌جي براي تحويل در دسامبر در شمال شرقي آسيا، هفته گذشته سه درصد كاهش يافت و به ۱۶.۵ دلار به ازاي هر واحد mmBtu رسيد. قيمت معاملات نقدي ال‌ان‌جي در آسيا، در پي هواي معتدل و ذخاير بالا، به مدت سه هفته متوالي كاهش پيدا كرده است. به علاوه، غول‌هاي انرژي چيني، فروش مجدد محموله‌هاي ال‌ان‌جي به ساير كشورهاي آسيايي را امسال افزايش داده‌اند تا سود تجاري برده و عرضه و تقاضا را متوازن كنند. حجم بالاتر فروش مجدد ال‌ان‌جي، به تقويت ذخاير كمك كرده و اطمينان خاطري در برابر اختلالات احتمالي ايجاد مي‌كند. هر چند بازار ال‌ان‌جي در نوامبر امسال، آرامتر به نظر مي‌رسد اما هيچ كس نمي‌تواند واقعا پيش بيني كند كه زمستان نيمكره شمالي چگونه خواهد بود. زمستان سال گذشته در اروپا، گرم‌تر از حد معمول بود اما معلوم نيست زمستان امسال هم مانند سال گذشته باشد درحالي كه اين دماست كه عامل تاثيرگذار بر بازار و قيمت ال‌ان‌جي است. راسل هاردي، مدير گروه ويتول ماه گذشته گفت بخشي از تقاضاي از دست رفته براي گاز در اروپا كه به دليل بحران انرژي و قيمت‌هاي بالا اتفاق افتاد، ممكن است هرگز احيا نشود. حتي با وجود تقاضاي پايين‌تر براي گاز، اروپا و بزرگ‌ترين اقتصادهايش هنوز كاملا از خطر دور نشده‌اند. ‌
شركت RWE كه بزرگ‌ترين شركت نيروي آلمان است، ماه گذشته هشدار داد آلمان همچنان در معرض ريسك اختلال در تامين گاز است.
بر اساس گزارش اويل پرايس، دولت امريكا هشدار داده است وضعيت جوي نامساعد يا اختلالات عرضه برنامه‌ريزي نشده، ممكن است به افزايش قابل توجه قيمت و تاثير منفي آن بر توازن بازار تاثير بگذارد.

ارسال نظر