تعطيلي جايگاه‌هاي سي‌ان‌جي تكرار مي‌شود؟

۱۴۰۲/۰۸/۲۸ - ۰۱:۲۱:۵۰
کد خبر: ۳۰۱۳۴۱

عضو انجمن صنفي سي‌ان‌جي گفت: ما سوخت بهتر، با هزنيه تمام شده كمتر و امكانات بيشتري در كشور براي مصرف سوخت سي‌ان‌جي داريم كه در نتيجه مطالعات؛ سرمايه‌گذاري ۵ ميليارد دلاري روي آن انجام شد و ال‌پي‌جي كنار گذاشته شد.

عضو انجمن صنفي سي‌ان‌جي گفت: ما سوخت بهتر، با هزنيه تمام شده كمتر و امكانات بيشتري در كشور براي مصرف سوخت سي‌ان‌جي داريم كه در نتيجه مطالعات؛ سرمايه‌گذاري ۵ ميليارد دلاري روي آن انجام شد و ال‌پي‌جي كنار گذاشته شد.
حميدرضا سهرابي در گفت‌وگو با ايلنا، درباره جايگاه سي‌ان‌جي و ال‌پي‌جي در سبد سوخت كشور اظهار داشت: قبلا استفاده از اين سوخت در خودروها براي مصرف سوخت رايج بوده و فرايندي است كه در اواخر دهه ۷۰ و ابتداي دهه ۸۰ مطالعاتي روي آن انجام شد اما بنا به دلايلي ال‌پي‌جي كنار گذاشته و سي‌ان‌جي آن جايگزين شد.
وي افزود: اكنون برگشت مجدد به يك پروژه شكست خورده كه نتيجه چندين سال مطالعه بوده كار عاقلانه‌اي نيست. چندين هزار صفحه مطالعه شده و زيرساخت اوليه ال‌پي‌جي ايجاد و شروع به سرويس‌دهي كرد اما كنار گذاشته شد و اكنون شروع مجدد به استفاده از ال‌پي‌جي باتوجه به اتفاقاتي كه قبلا در كشور رخ داده و مطالعاتي كه صورت گرفته چندان عاقلانه نيست.
عضو انجمن صنفي سي‌ان‌جي تاكيد كرد: در حال حاضر، امكان استفاده از ال‌پي‌جي براي سوزاندن در داخل خودروها را داريم و ايستگاه‌هاي ال‌پي‌جي هم احداث شده و اكنون هم مي‌توانيم اين كار را انجام دهيم اما واقعيت اين است كه باتوجه به ارزش سوختي آن معمولا در مناطقي كه امكان استفاده از سي‌ان‌جي وجود دارد به صرفه نيست. ضمن اينكه سي‌ان‌جي به لحاظ قيمت نيز نسبت به ديگر سوخت‌ها مزيت نسبي دارد، معدود كشورهايي در دنيا اين امكاناتي را كه در ايران در زمينه سي‌ان‌جي ايجاد شده، دارند. در ديگر كشورها نيز از ال‌پي‌جي به عنوان سوخت استفاده نمي‌كنند زيرا اولا قيمت آن بالاست و ارزش صادراتي بسياري دارد و مي‌توان آن را با قيمتي بهتر از آن چيزي كه داخل كشور قابليت عرضه دارد، صادر كرد و دوما اينكه ال‌پي‌جي ثابت كرده استفاده از آن به عنوان سوخت در داخل خودرو به صورت متحرك مخاطرات زيادي هم براي خودرو و هم براي تجهيزات حمل و نقل مثل تانكر كه قرار است به جايگاه‌هاي عرضه سوخت فرستاده شوند، دارد.
وي يادآور شد: ما سوخت بهتر، با هزينه تمام شده كمتر و امكانات بيشتري در كشور براي مصرف سوخت سي‌ان‌جي داريم كه در نتيجه مطالعات؛ سرمايه‌گذاري ۵ ميليارد دلاري روي آن انجام شد و ال‌پي‌جي كنار گذاشته شد. موضوع ديگر اينكه ال‌پي‌جي يك سوخت باارزش است كه در دنيا مشتريان زيادي حتي بيشتر از بنزين دارد، بنابراين بهتر است به جاي سوزاندن صادر شده و ايجاد ارزش افزوده كند. سهرابي در ادامه سي‌ان‌جي را يكي از راه‌حل‌ها و جايگزين‌هاي اصلي بنزين عنوان كرد و افزود: اين سوخت ارزان‌ترين، در دسترس‌ترين و شايد تنها راه‌حل ناترازي بنزين است جداي از زيرساخت ايجاد شده براي عرضه سي‌ان‌جي، حدود ۵ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري شده و ما به عنوان يك كشور داراي شبكه مويرگي و زيرساخت پيشرفته در دنيا مطرح هستيم.
وي بيان داشت: ۲۵۰۰ جايگاه عرضه سي‌ان‌جي و ۴ ميليون خودروي دوگانه‌سوز در كشور داريم، اظهار داشت: ما يك شبكه آماده و بسيار ارزان در اختيار داريم كه در حال حاضر تنها از نصف آن استفاده مي‌كنيم، در حالي كه ظرفيت بالقوه توليد و عرضه آن؛ بدون سرمايه‌گذاري ۲ برابر آن چيزي است كه اكنون وجود دارد يعني با همين شرايط و فقط با اندكي تبليغات و فرهنگسازي و بدون سرمايه‌گذاري چندان بزرگ دست‌كم ۲۰ ميليون ليتر ديگر هم بنزين را پوشش مي‌دهد، يعني درواقع ۲۰ ميليون ليتر صرفه‌جويي در مصرف بنزين را ايجاد كرده و قابليت اين را دارد تا ۳۰ ميليون ليتر را هم جايگزين كند بدون اينكه نياز به زيرساخت و سرمايه‌گذاري آنچناني داشته باشد.
وي درباره احتمال تكرار تعطيلي جايگاه‌هاي سي‌ان‌جي به دليل كمبود گاز همانند آنچه سال گذشته اتفاق افتاد، گفت: تعطيلي جايگاه‌هاي سي‌ان‌جي بيشتر از جنبه علمياتي؛ جنبه رواني و تبليغاني داشت، كل مصرف سي‌ان‌جي از گاز بسيار كم و فقط ۳ درصد است و تعطيلي‌ جايگاه‌ها در كل زمستان سال گذشته سرجمع يك ماه هم كمتر بوده است و كل آنچه از تعطيلي جايگاه‌هاي سي‌ان‌جي صرفه‌جويي شد نزديك صفر بود و چيزي هم نصيب شركت گاز نشد، زيرا دارنده خودرو وقتي يك جايگاه تعطيل بود به جايگاه بعدي مراجعه مي‌كرد، بنابراين دستاودي براي صرفه‌جويي نداشت، زيرا از يك طرف مصرف سي‌ان‌جي ناچيز است و ناترازي را نمي‌تواند پوشش دهد، ضمن اينكه حذف سي‌ان‌جي باتوجه به اينكه بخش بزرگي از خودروهاي حمل و نقل عمومي سي‌ان‌جي‌سوز هستند؛ امكانپذير نيست.
سهرابي خاطرنشان كرد: نبايد فراموش كنيم مشكل ناترازي گاز ربطي به سي‌ان‌جي ندارد، مشكل بايد ريشه‌اي حل شود، يعني سرمايه‌گذاري خوبي روي ميادين گازي صورت گيرد، در كشور ما افزايش ظرفيت استاندارد و سالانه صورت نگرفته بنابراين اين موضوع بايد حل شود، بعبارت ديگر سي‌ان‌جي بخش ناچيزي از مصرف است و كليت توسعه پايدار را تحت‌الشعاع قرار نمي‌دهد.

ارسال نظر