مشاور وزير راه از توافق با ۸ كشور جهان براي ورود تكنولوژي ساخت به كشورخبر داد

مسابقه براي دعوت از خارجي‌ها

۱۴۰۲/۰۸/۲۸ - ۰۱:۵۴:۰۲
کد خبر: ۳۰۱۳۵۶
مسابقه براي دعوت از خارجي‌ها

در شرايطي كه هم دولت از برنامه زمانبندي شده در قانون جهش توليد مسكن براي ساخت 4 ميليون واحدمسكوني در 4 سال و هم شهرداري تهران از وعده ساخت 180 هزار واحد مسكوني در پايتخت جامانده‌اند، به تازگي مديران اين دو نهاد از ورود تكنولوژي‌هاي نوين ساخت به كشور خبر داده و مي‌دهند.

گروه راه و شهرسازي|

در شرايطي كه هم دولت از برنامه زمانبندي شده در قانون جهش توليد مسكن براي ساخت 4 ميليون واحدمسكوني در 4 سال و هم شهرداري تهران از وعده ساخت 180 هزار واحد مسكوني در پايتخت جامانده‌اند، به تازگي مديران اين دو نهاد از ورود تكنولوژي‌هاي نوين ساخت به كشور خبر داده و مي‌دهند. اگر از فراموشي آرمان بها دادن به توليد و نيروهاي داخلي توسط اين دسته از مسوولان بگذريم، مي‌توان به آنها حق داد كه براي جبران زمان‌هاي از دست رفته، به دنبال فناوري‌هاي نوين براي جبران عقب ماندگي زماني باشند. اما واقعيت اين است كه براي دريافت خدمات و فناوري‌هاي متعلق به خارجي‌ها نيازمند ارز يا ارايه تهاتر كالا هستيم. در شرايطي كه هزينه كردن ارزهاي اندك موجود در كشور براي دريافت خدمات ساخت، عقلايي به نظر نمي‌رسد، طبعا دولت و شهرداري به تهاتر خدمات با «نفت» علاقه‌مند هستند. مساله‌اي كه از نگاه كارشناسان اقتصادي دو اشكال عمده دارد. اول اينكه هزينه ثروت بين النسلي براي ساخت خانه ويژه گروه‌هايي خاص از جمعيت منطقي و شايسته نيست. دوم اينكه هزينه فرصت تهاتر كالاي استراتژيك نفت با اختصاص آن به خانه‌سازي بسيار افزايش مي‌يابد به گونه‌اي كه فرصت تاريخي تكميل راه‌هاي ارتباطي ريلي، جاده و... نوسازي ناوگان هواپيمايي كشور، ايجاد نيروگاه‌هاي خورشيدي، شيرين كردن آب درياها و انتقال آن به شهرهاي كم آب و مواردي از اين دست، از بين مي‌رود. به گزارش «تعادل»، در اين ميان، نبايد فراموش كرد كه فناورهاي صنعتي‌سازي بسيار پيچيده نيستند و هم اينك اين دسته از فناوري‌ها در كشورمان در دسترس قرار دارد. در ادبيات اقتصاد مسكن ايران، «اكباتان» نمونه بارز و كاملي از صنعتي‌سازي به شمار مي‌رود. افزون بر اين، حدود 28 ماه پيش، دقيقا در 4 تير 1400، براي نخستين‌بار، طرح صنعتي‌سازي ساختمان توسط وزارت دفاع آغاز به كار كرد و فعاليت يك كارخانه توليد تازه در جنوب تهران كليد خورد. كارخانه‌اي كه گفته شد، فاز اول آن، ظرفيت ساخت سالانه 6 هزار واحد مسكوني را دارد و به اين اعتبار مي‌توان يك ساختمان 12 طبقه 70 واحدي را به جاي سه سال در 6 ماه ساخت و تكميل كرد.  اين طرح مطابق با آيين‌نامه‌هاي روز دنيا طراحي و از نظر كاهش مصرف انرژي، عايق‌بندي صوتي و حرارتي، زلزله و آتش سوزي بسيار مناسب است و قيمت تمام شده آن نيز مناسب‌تر از ساير روش‌هاي مرسوم است. در اين نوع ساختمان‌ها پرت انرژي به‌شدت كاهش يافته و نسبت به سيستم سنتي اسكلت فلزي متداول در كشور قيمت تمام شده آن ارزان‌تر خواهد بود.در معماري اين ساختمان‌ها آرامش، آسايش، سبك و الگوي جديدِ مطابق با فرهنگ اصيل ايراني اسلامي رعايت شده است .با ايجاد حجم‌هاي هندسي مناسب در پلان، نماي ساختمان از مطلوبيت بصري برخوردار شده و قابليت تطابق با بافت و اقليم مناطق مختلف كشور نيز مدنظر قرار گرفته شده است.

 به چين بسنده نمي‌كنيم؛ توافق با 8 كشور

دو روز پيش از اين، عليرضا زاكاني، شهردار تهران گفته بود: «بايد از ظرفيت‌هاي دنيا و تجربيات آنها براي توسعه تهران استفاده كرد. سفر به چين تازه شروع كار است. ما البته به چين بسنده نخواهيم كرد و از تجربيات ديگر شهرهاي مترقي دنيا استفاده مي‌كنيم. هر روز پيگير دستاوردهاي سفر به چين هستيم. چه در رايزني با مديران بخش خصوصي چه در تعامل با دولت» اين در حالي است كه يكي از تفاهم نامه‌هاي امضا شده با شركت‌هاي چيني، ساخت مسكن انبوه توسط چيني‌ها در تهران طي يك دوره كوتاه‌مدت است. بلافاصله پس از اين اظهارات، ديروز مشاور وزير راه و شهرسازي از توافق با ۸ كشور براي ورود تكنولوژي ساخت به كشور خبر داد. به گفته حسن تيزمغز، مشاور وزير راه و شهرسازي، ايران همچنين براي ساخت غزه نيز آماده است. به گزارش مهر، او در جريان برگزاري همايش انبوه‌سازان و سازندگان با رويكرد مقررات ملي كه با حضور تعدادي زيادي از مهندسان و انبوه‌سازان و سازندگان و مسوولان دولتي و خصوصي تشكيل شد از آمادگي براي بازسازي غزه و عمران منطقه خبر داد. مشاور وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر اينكه وزارت راه و شهرسازي در نظر دارد با كمك بخش خصوصي ۴ ميليون واحد مسكوني بسازد بر همراهي بخش خصوصي با ايجاد مشوق‌هاي مناسب تاكيد كرد. تيزمغز تصريح كرد: در دولت سيزدهم تلاش كرديم تا تكنولوژي جديد را وارد ساخت و ساز كنيم. در كنار بهره‌مندي از تكنولوژي نوين ساخت از نيروي انساني داخل كشور بهره گرفته خواهد شد. وي از توافق با ۸ كشور خارجي براي ورود تكنولوژي نوين ساخت به كشور خبر داد و گفت: در برنامه است تا چندين كارخانه پيش‌ساخته راه‌اندازي كنيم و در اين كارخانجات از نيروي داخل استفاده خواهد شد و همكاري بانك‌ها با طرح نهضت ملي مسكن نامناسب است. تيزمغز ضمن انتقاد از سود بالاي تسهيلات نهضت ملي مسكن بر كاهش اين سود براي مشاركت مردم و تأمين نياز واقعي متقاضيان مسكن تاكيد كرد.

 تصويب ۱۰ روش فناوري جديد ساخت 

در ادامه عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي از تسهيلگري دولت براي ساخت و ساز خبر داد و گفت: ۱۰ نوع فناوري و روش نوين ساخت شناسايي شده است.
اقبال شاكري، عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي در اين گردهمايي گفت: در توافق با وزارت راه و شهرسازي مقرر شده است تا ساخت نهضت ملي مسكن در قالب نظام فني و اجرايي عملياتي شود. عضو كميسيون عمران مجلس از تسهيلگري مجلس براي اجراي بهينه نهضت ملي مسكن خبر داد و افزود: حدود ۱۰ نوع فناوري جديد و روش‌هايي صنعتي‌سازي تصويب شده است كه قابليت ساخت در كشور و در قالب طرح نهضت ملي مسكن را دارد. مجلس تلاش دارد تا قوانيني را به تصويب برساند كه ضمن تسهيلگري در ساخت و ساز منجر به كاهش قيمت تمام شده مسكن براي متقاضيان واقعي مسكن شود.

 پيش شرط ساخت مسكن با كيفيت

علاوه بر اين، شهاب سعادت‌نژاد، همچنين رييس انجمن سازندگان مسكن و ساختمان شهر تهران گفت: ما به عنوان انجمن خصوصي همواره در كنار دولت براي اجراي بهينه طرح نهضت ملي مسكن هستيم. ما در كنار دولت، شهرداري‌ها و ديگر بخش‌ها در تلاش براي ارتقاي كيفيت و ساخت و ساز باكيفيت هستيم. وي تاكيد كرد: صنعت ساختمان‌سازي يكي از بزرگ‌ترين صنايع مهم كشور است و با تعامل بين وزارت راه و شهر‌سازي و انبوه‌سازان و سازندگان حرفه‌اي مي‌توان ساختمان‌هايي باكيفيت و ايمن ساخت و در اين راستا دولت بايد حمايت‌هاي لازم را از بخش خصوصي انجام دهد و هدف از برگزاري چنين همايش‌هايي ارتباط نزديك مقامات دولتي و انجمن‌ها و دست اندر كاران صنعت ساختمان و آشنايي با توانايي‌هاي سازندگان بخش خصوصي است و در اين همايش به الزام استفاده از مقررات ملي در ساخت ساختمان‌ها نيز پرداخته شد.


لزوم به‌كارگيري مهندسان داراي صلاحيت 

از ديگر سو بابك بهمني، فعال صنعت ساختمان در گفت‌وگو بر ضرورت رعايت مقررات ملي و كنترل ساختمان تاكيد كرد و مقررات ملي و كنترل ساختمان كامل، كاربردي و گره‌گشاست و بايد در تمامي مراحل از طرحي تا نظارت و اجرا مورد بهره‌برداري حداكثري فعالان و دست‌اندركاران باشد. وي با بيان اينكه، برگزاري آزمون‌هاي نظام مهندسي و كنترل ساختمان بايد با دقت بيشتري انجام شود، افزود: در مراحل مختلف ساخت بايد مهندسان داراي صلاحيت انتخاب شوند و در طي ساخت مشاوره اين مهندسان در ساخت ملاك عمل باشد. بهمني رعايت مقررات ملي و كنترل ساختمان را تضمين‌كننده ايمني ساختمان‌ها در آينده و جلوگيري از هدر رفت سرمايه‌هاي ملي عنوان و تاكيد كرد: ساختمان‌هايي همچون متروپل و تخريب ساختمان‌ها در زلزله سرپل ذهاب و ديگر موارد متعدد حكايت از آن دارد كه مقررات ملي ساختمان رعايت نشدند و بنابراين اهتمام به آن و استفاده از مهندسان داراي صلاحيت در تمامي مراحل ساخت، امري اجتناب‌ناپذير است. وي همچنين گفت: حفظ سازمان‌هاي نظام مهندسي و تقويت آن ضرورتي براي آينده ايران است.

ارسال نظر