چالشهاي هوش مصنوعي و بقاي كسبوكارها
با فرا گیر شدن تب هوش مصنوعي، گرايش جديدي شكل ميگيرد كه بهتدريج، آينده رايانههاي شخصي را بازتعريف ميكند؛ رييس مركز نوآوري و تحول ديجيتال اتاق بازرگاني تهران معتقد است هماكنون در عصر انقلاب چهارم صنعتي به سر ميبريم و چه بسا با سرعت بالاي پيشرفت فناوري در آستانه انقلاب صنعتي پنجم قرار بگيريم، از اين رو يادگيري و داشتن درك درست از مفاهيمي مانند هوش مصنوعي براي تداوم و بقاي كسبوكارها اجتنابناپذير است.
با فرا گیر شدن تب هوش مصنوعي، گرايش جديدي شكل ميگيرد كه بهتدريج، آينده رايانههاي شخصي را بازتعريف ميكند؛ رييس مركز نوآوري و تحول ديجيتال اتاق بازرگاني تهران معتقد است هماكنون در عصر انقلاب چهارم صنعتي به سر ميبريم و چه بسا با سرعت بالاي پيشرفت فناوري در آستانه انقلاب صنعتي پنجم قرار بگيريم، از اين رو يادگيري و داشتن درك درست از مفاهيمي مانند هوش مصنوعي براي تداوم و بقاي كسبوكارها اجتنابناپذير است.
همچنان كه محبوبيت هوش مصنوعي افزايش پيدا ميكند، سازندگان رايانه شخصي اكنون در حال گنجاندن هوش مصنوعي در دستگاههايشان هستند و احتمالا روند بازار رايانه شخصي را تغيير ميدهند. طي چند سال گذشته، فروش رايانه شخصي افت كرده كه عمدتا به كاهش تقاضا براي رونق دوران همهگيري كرونا نسبت داده ميشود. با اين حال، كارشناسان صنعت بر اين باورند كه ظهور محصولات هوش مصنوعي مولد مانند چت جيپيتي شركت OpenAI و اِرني بايدو، ممكن است بازي را تغيير دهد. اين ابزارهاي هوش مصنوعي كاربران زيادي را جذب كردهاند. چت بات جيپيتي اكنون ۱۰۰ ميليون كاربر هفتگي فعال در سطح جهاني و اِرني، ۷۰ ميليون كاربر در چين دارد. علاقه رو به رشد به هوش مصنوعي، به تولد نوع جديد رايانه شخصي يعني رايانه شخصي هوش مصنوعي، منتهي شده است. اين رايانهها، فقط يك رايانه استاندارد نيستند بلكه به تراشههاي طراحي شده براي قابليتهاي هوش مصنوعي مجهزند. به عنوان مثال، شركت AMD، سري Ryzen Pro ۷۰۴۰ را عرضه كرده كه يكي از نخستين پردازندههاي ايكس ۸۶ مجهز به موتور هوش مصنوعي يكپارچه است. پيشبيني ميشود تا سال ۲۰۲۷، حدود ۸۶ درصد از ۳۴ ميليون دستگاه لپتاپي كه در چين عرضه ميشوند، رايانه شخصي هوش مصنوعي باشند. سازندگان رايانه شخصي مانند لنوو به دنبال تغيير رايانههاي شخصي به رايانههاي شخصيسازي شده با استفاده از هوش مصنوعي هستند. لپ تاپي را تصور كنيد كه ميتواند گزارشهاي كاري را بر مبناي ترجيحات شما و اسناد قبلي، توليد كند. اين آيندهاي است كه لنوو براي رايانههاي شخصي، مد نظر دارد. بر اساس گزارش گيزمو چاينا، به علاوه، انقلاب هوش مصنوعي تنها به رايانههاي شخصي محدود نيست. غولهاي تلفن هوشمند مانند اوپو هم مشتاقانه در حال گنجاندن هوش مصنوعي به گوشيهاي خود هستند. معرفي مدل زباني بزرگ AndesGPT از سوي لنوو، با هدف بهبود تعامل كاربر با دستگاهشان بوده است. به همين ترتيب، ويوو هم مدل هوش مصنوعي را در سيستم عامل جديد OriginOS ۴ گنجانده است.
فرزين فرديس: هوش مصنوعي كسي را از بازار كار حذف نميكند
در اين ميان فرزين فرديس عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني تهران در رويداد «خلق ثروت در آستانه دگرگوني» كه با هدف بررسي و ارزيابي آثار و تبعات گسترش استفاده از هوش مصنوعي برگزار شده بود اعلام كرد: به نظر من هوش مصنوعي كسي را از بازار كار حذف نميكند، اما افرادي كه بلد هستند با هوش مصنوعي كار كنند، ديگراني را كه بلد نباشند با هوش مصنوعي كار كنند را حذف خواهد كرد. مركز نوآوري و تحول ديجيتال اتاق بازرگاني تهران رويداد «خلق ثروت در آستانه دگرگوني» را با هدف بررسي و ارزيابي آثار و تبعات گسترش استفاده از هوش مصنوعي برگزار كرد. سحر بنكدارپور در همايش «خلق ثروت در آستانه دگرگوني» با اشاره به سابقه برگزاري رويدادهاي مختلف در اتاق تهران به تهديدها و فرصتهاي خلق شده توسط هوش مصنوعي براي كسبوكارها پرداخت و گفت: اين روزها مباحث زيادي در مورد خطرات و مزاياي هوش مصنوعي براي كسبوكار گفته ميشود، اما كمتر بنگاهي نسبت به اين مساله حساس و آگاه است كه هوش مصنوعي چه ارزشهايي ميتواند براي كسبوكارش خلق كند. وي افزود: معمولاً چالش شركتها براي استفاده از هوش مصنوعي به مشكلات مديريتي برميگردد؛ چون در وهله اول، اين مديران بنگاهها هستند كه بايد درك درستي از هوش مصنوعي و ارزش افزودهاي كه ميتواند براي كاركرد بنگاه خلق كند، به دست بياورند. به همين دليل اين رويداد مختص مديران عامل و مديران ارشد بنگاهها برگزار شده است كه اميدواريم بهره كافي براي شركتكنندگان در برداشته باشد. بنكدارپور تاكيد كرد: اكنون در عصر انقلاب چهارم صنعتي به سر ميبريم و چه بسا با سرعت بالاي پيشرفت در حوزه فناوري و نوآوريهاي جديد، در آستانه انقلاب صنعتي پنجم قرار بگيريم. از اين رو يادگيري و داشتن درك درست از مفاهيمي مانند هوش مصنوعي براي تداوم و بقاي كسبوكارها اجتنابناپذير است. فرزين فرديس، عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني تهران نيز در اين رويداد به اختراع ماشين بخار توسط جيمز وات اشاره كرد كه تقريباً همزمان با دورهاي بود كه نادرشاه افشار در امپراتوري ايران مشغول جنگ و كشورگشايي بود و از اثر فوقالعاده ماشين بخار بر توسعه و پيشرفت امپراتوري بريتانيا و فاصله گرفتن اين سرزمين از نظر صنعتي از ديگر رقبايش در جهان سخن گفت. وي با بيان اينكه در روايت تاريخ و تاريخخواني كمتر به نقش توسعه فناوري در تغيير حكومتها و فروپاشي امپراتوريها پرداخته شده است، افزود: در انقلاب صنعتي اول كفه ترازوي سياست و صنعت در دنيا به سمت بريتانيا سنگين ميشود. بعد انقلاب صنعتي دوم رخ ميدهد و در انقلاب صنعتي سوم، سردمداري صنعت فناوري اطلاعات و ارتباطات به دست امريكا ميافتد و فاصله اين كشور با ساير كشورها بسيار زياد ميشود. فرديس ادامه داد: اگر ما از انقلاب صنعتي چهارم كه بسياري آن را مبتني بر هوش مصنوعي ميدانند و پيشقراولانش را امريكا و چين ميدانند، جا بمانيم شايد تمامي مزيتهايمان حتي در عرصه انرژي را از دست بدهيم. همانطور كه در حال حاضر بسياري از دارندگان منابع انرژي در دنيا با تكيه بر فناوريهاي جديد، سرمايهگذاريهاي گسترده و حضور در بازارهاي جهاني از ما جلو افتاده و سهم و اثرگذاري بيشتري نسبت به ما دارند. عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني تهران با اشاره به جذابيت هوش مصنوعي در داخل و خارج و پرداختن به آن بهويژه در حوزه بازار كار، گفت: به نظر من هوش مصنوعي كسي را از بازار كار حذف نميكند، اما افرادي كه بلد هستند با هوش مصنوعي كار كنند، ديگراني را كه بلد نباشند با هوش مصنوعي كار كنند، حذف خواهند كرد. وي يكي از وظايف اتاق تهران در عصر انقلاب صنعتي چهارم را بررسي روندهايي عنوان كرد كه برهمزننده فضاي كسبوكار هستند و هم ميتوانند فرصت باشند و هم تهديد و گفت: ما اين روندها را بررسي ميكنيم و با اعضاي اتاق به اشتراك ميگذاريم تا آنها را براي مواجهه با اين فضا آماده كنيم. در اين راستا مركز نوآوري و تحول ديجيتال اتاق تهران تلاش دارد با برگزاري چنين رويدادهايي فعالان اقتصادي و صاحبان بنگاهها را براي مواجهه با تغييراتي كه توسط هوش مصنوعي در فضاي كسبوكار جهاني ايجاد ميشود، بيشتر آماده كند تا آنها بتوانند بند كفشهايشان را محكمتر ببندند و سريعتر بدوند تا از اين انقلاب بزرگ در صنعت جا نمانند. اين رويداد با هدف بررسي آثار هوش مصنوعي در فضاي كسبوكار توسط مركز نوآوري و تحول ديجيتال اتاق تهران برگزار شد. مخاطبان اصلي اين همايش، مديران بنگاهها و صاحبان كسبوكار بودند تا هشدار آمادگي براي مواجهه با تغييراتي را كه هوش مصنوعي در آينده نزديك ايجاد خواهد كرد، دريافت كنند. مركز نوآوري و تحول ديجيتال اتاق بازرگاني تهران در ادامه فعاليتهاي خود براي برگزاري رويدادهايي در حوزه فناوريهاي جديد كه هم براي فعالان اكوسيستم فناوري كاربردي است و هم پيونددهنده كسبوكارهاي سنتي با نوآوريها و پديدههاي فناورانه روز است، رويداد «خلق ثروت در آستانه دگرگوني» را برگزار كرد كه به بررسي و ارزيابي آثار و تبعات گسترش استفاده از هوش مصنوعي در فضاي كسبوكار پرداخت.