آموزش و پرورش پس از پايان تحصيلات عمومي مسووليتي در قابل بچه‌هاي سمپادي ندارد

هشدار «مهاجرت» سمپادي‌ها

۱۴۰۲/۰۸/۲۸ - ۰۳:۰۶:۲۵
کد خبر: ۳۰۱۳۷۷
هشدار «مهاجرت» سمپادي‌ها

معاون وزير آموزش و پرورش و رييس سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان با بيان اينكه به دليل خلأ قانوني موجود، آموزش و پرورش پس از پايان تحصيلات عمومي مسووليتي در مقابل بچه‌هاي سمپادي ندارد، افزود: از اين رو پايگاه‌هاي داده و اطلاعات موثق آماري درمورد فارغ‌التحصيلان سمپاد وجود ندارد و نمي‌توان گفت چند درصد اين بچه‌ها پس از اتمام تحصيلات خود داراي مسووليت در كشور هستند اما بر اساس نمونه‌هاي آماري كه ما اطلاعات را جمع‌آوري كرديم، ميزان مهاجرت در اين بچه‌ها كم و بيش شبيه هر جمع نخبگاني ديگري در كشور است.

معاون وزير آموزش و پرورش و رييس سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان با بيان اينكه به دليل خلأ قانوني موجود، آموزش و پرورش پس از پايان تحصيلات عمومي مسووليتي در مقابل بچه‌هاي سمپادي ندارد، افزود: از اين رو پايگاه‌هاي داده و اطلاعات موثق آماري درمورد فارغ‌التحصيلان سمپاد وجود ندارد و نمي‌توان گفت چند درصد اين بچه‌ها پس از اتمام تحصيلات خود داراي مسووليت در كشور هستند اما بر اساس نمونه‌هاي آماري كه ما اطلاعات را جمع‌آوري كرديم، ميزان مهاجرت در اين بچه‌ها كم و بيش شبيه هر جمع نخبگاني ديگري در كشور است.
به گزارش ايسنا، الهام در پاسخ به اينكه برخي معتقدند وجود مدارس سمپاد سازگار با عدالت آموزشي نيست، اظهار كرد: مفهوم دقيق عدالت اين است كه مسير براي بچه‌هايي كه توانمندي و استحقاق بيشتر براي رسيدن به كرسي‌هاي ارزشمندتر علمي را دارند، باز باشد و اين بچه‌ها همان‌هايي هستند كه ما در تلاش براي گزينش و پذيرش آنها در مدارس سمپاد هستيم. وي با بيان اينكه ما با روش‌هاي مختلف نحوه گزينش خود در سمپاد را آزمايش كرده‌ايم، تاكيد كرد: به نظر مي‌رسد گزينش ما براي ورود به مدارس سمپاد به حد مقدورات انساني دقيق است. از طرفي در نبود سمپاد كرسي‌هاي ارزشمند دانشگاه فقط مخصوص كساني خواهند شد كه از آموزش‌هاي غيردولتي برخوردار مي‌شوند. 

    سهم بسيار ناچيز مدارس دولتي در رتبه‌هاي برتر كنكور 

رييس سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان در پاسخ به اينكه يعني اگر رتبه‌هاي برتر كنكور سمپادي نيستند، حتما از مدارس غيردولتي هستند؟ بيان كرد: درصد خيلي بالايي از اينها از مدارس غيردولتي هستند. تعداد خيلي كمي از رتبه‌هاي برتر كنكور از دانش‌آموزان مدارس نمونه دولتي هستند و متاسفانه از بچه‌هاي مدارس دولتي در بين رتبه‌هاي برتر كنكور كمتر است و بايد گفت كمتر از تعداد انگشتان يك دست از دانش‌آموزان مدارس دولتي در رتبه‌هاي برتر كنكور داريم. بنابراين اگر بچه‌اي مستعد و پر تلاش است و استحقاق رسيدن به اين مسير را دارد، سمپاد ابزار خيلي خوبي براي رسيدن به كرسي‌هاي برتر دانشگاه است. معاون وزير آموزش و پرورش در پاسخ به اينكه آيا شما هم با چالش معلم در مدارس سمپاد مواجه هستيد؟ عنوان كرد: معمولا دوستان در آموزش و پرورش مناطق لطف مي‌كنند و سمپاد را در اولويت قرار مي‌دهند. ما مدرسه بدون معلم نداريم اما كيفيت معلمان متفاوت است.

    كيفيت معلمان سمپاد متفاوت است

ياوري همچنين در پاسخ به اينكه آيا معلمان مدارس سمپاد نيز به اندازه دانش‌آموزان اين مدارس متفاوت هستند؟ تصريح كرد: همانطور كه دانش‌آموزان سمپاد به صورت طيفي هستند و از دانش‌آموزان خيلي قوي تا نسبتا قوي در مدارس سمپاد وجود دارد، در مورد معلمان هم همين امر صادق است و كيفيت معلمان متفاوت است. دانش‌آموزان در سمپاد فقط كتاب درسي را نمي‌خوانند، به همين جهت معلمي لازم دارند كه مهارت بيشتر داشته باشد و علاقه او به يادگرفتن بيشتر باشد و از طرفي توانايي ارتباطي خوبي با بچه‌ها داشته باشد. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا شما در سمپاد مي‌توانيد ادعا كنيد كه تمام استعدادها را در كشور كشف كرده‌ايد؟، توضيح داد: به هيچ‌وجه. ما در آزمون ورودي خود اغلب بر روي استعدادهاي منطقي و كلامي متمركز هستم و به همين جهت مثلا كسي كه استعداد ورزشي يا هنري دارد ممكن است در آزمون ما پذيرفته نشود. از سوي ديگر به هر حال هر آزموني خطايي دارد و ممكن است دانش‌آموزان خوبي باشند اما در روز آزمون به هر دليلي عملكرد خوبي نداشته باشند و در مقابل دانش‌آموزان خوبي نباشند اما در روز آزمون با روش‌هاي دوپينگي وارد سمپاد شوند. البته تعداد اين دانش‌آموزان خيلي كم است و ما تلاش مي‌كنيم اين تعداد كمتر هم شود. رييس سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان معتقد است كه كيفيت آزمون مدارس سمپاد از سال ۹۹ به بعد از جهت صحت، تنوع، سادگي و فراگيري سوالات دايما رو به بهبود است. وي در بخش ديگرسخنان خود با بيان اينكه به دليل خلأ قانوني موجود، آموزش و پرورش پس از پايان تحصيلات عمومي مسووليتي در مقابل بچه‌هاي سمپادي ندارد، افزود: از اين رو پايگاه‌هاي داده و اطلاعات موثق آماري درمورد فارغ‌التحصيلان سمپاد وجود ندارد و نمي‌توان گفت چند درصد اين بچه‌ها پس از اتمام تحصيلات خود داراي مسووليت در كشور هستند اما بر اساس نمونه‌هاي آماري كه ما اطلاعات را جمع‌آوري كرديم، ميزان مهاجرت در اين بچه‌ها كم و بيش شبيه هر جمع نخبگاني ديگري در كشور است. رييس سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان درپاسخ به اينكه يعني مهاجرت در بين سمپادي‌ها بالا است؟ بيان كرد: بله خيلي پايين نيست و شبيه فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌هاي خوب كشور و كم و بيش همان عدد است، اما همان درصد خوبي كه داخل ايران باقي مي‌مانند خوشبختانه مسووليت‌هاي خيلي كليدي و ارزشمندي در حوزه‌هاي متفاوت ادبيات، هنر، فرهنگ، علم، تكنولوژي، پزشكي و مسووليت مديريتي در كشور مي‌گيرند و ما سمپادي‌هاي خيلي قوي داريم كه الان به‌شدت اثرگذار هستند. معاون وزير آموزش و پرورش در پاسخ به اينكه اين خروجي و مهاجرت بر اساس هدف اصلي شما مبني بر پرورش سرمايه‌هاي كشور براي آينده كشور نيست؟ ذكر كرد: همينطور است. علت عمده اين مشكل نيز به شكافي بر مي‌گردد كه در سال‌هاي قبل بين سمپاد و در دوره تحصيل عمومي با بنياد ملي نخبگان و وزارت علوم ايجاد شده است. ما به‌شدت تلاش مي‌كنيم اين شكاف را كاهش دهيم و گفت‌وگوي خوبي به ويژه با بنياد نخبگان داشته‌ايم تا اين بچه‌ها پس از فارغ‌التحصيلي در مدارس جذب بنياد ملي نخبگان شوند. در همين راستا سال قبل باشگاه دانش‌پژوهان جوان استقلال پيدا كرد تا مسوول پيوند اين دو گروه به يكديگر باشد. بچه‌ها بايد پس از فارغ‌التحصيلي مدت كوتاهي از اين باشگاه خدمات دريافت كنند و بعد بلافاصله وارد برنامه‌هاي بنياد ملي نخبگان شوند. بنياد ملي نخبگان دستش بازتر است و حوزه مسووليتش نيز همين است كه فرآيند هدايت و به‌كارگيري استعدادهاي‌ برتر را پيگيري كند. وي همچنين در پاسخ به اينكه آيا ۱۰۰ درصد فارغ‌التحصيلان شما در كنكور قبولي دارند؟ تصريح كرد: نه اينطور نيست، به هر حال بچه‌ها در طول زمان ممكن است انگيزه درس خواندن را از دست دهند. از طرفي تيزهوش بودن به هيچ‌وجه براي موفقيت كافي نيست و احتياج است اين تيزهوش بودن همراه با تلاشش و كوشش باشد. البته درصد قبولي دانش‌آموزان سمپادي در كنكور خوب و درخشان است. ۶۵ درصد از مدال آوران المپياد جهاني علمي سمپادي هستند و نزديك ۷۰ درصد از رتبه‌هاي تك رقمي و زير ۳۰۰۰ كنكور نيز از بچه‌هاي سمپاد هستند. بنابراين درصد قبولي سمپاد در كنكور چشمگير است اما به دلايل متفاوت ممكن است برخي دانش‌آموزان ما موفق نشوند. ياوري در بخش ديگر سخنان خود با اشاره به راي ديوان عدالت اداري در خصوص الزام به گرفتن آزمون از بچه‌هاي سمپادي در خلال گذر از دوره اول به دوم متوسطه، تصريح كرد: با همكاري خوب قضات ديوان عدالت اداري، حكم نهايي به اين تعلق گرفت كه بچه‌هايي كه فعلا دانش‌آموز پايه هفتم تا نهم در سمپاد هستند از اين آزمون مستثني شوند. با اين حال ما فكر مي‌كنيم اصولا برگزاري اين آزمون برنامه‌هاي تربيتي سمپاد را تا حد زيادي مختل مي‌كند چراكه اين برنامه‌ها شش ساله هستند و جابه‌جا شدن اين بچه‌ها در ميانه راه، برنامه‌هاي ما را دچار اختلالاتي مي‌كند. البته حكم ديوان محترم است و بايد اجرا كنيم و از طرفي دوستان ديوان هم گفتند راه براي تجديدنظرخواهي همچنان باز است. رييس سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان، با بيان اينكه يكي از دستاوردهاي مهم امسال ما رايگان شدن هزينه تحصيل دانش‌آموزان چهار دهك اول اقتصادي سمپادي است، توضيح داد: مدارس سمپاد بر مبناي مبالغي از كه از خانواده‌ها دريافت مي‌كنند، هزينه‌هاي جاري را مي‌پردازند و از اين رو گاهي فشارهايي به خانوادها وارد مي‌شود، البته سمپاد پيش از اين هم تخفيف‌هاي خوبي براي خانواده‌هاي دهك‌هاي پايين ارايه مي‌كرد اما اين تصميم هيات دولت خيال خانواده‌ها را راحت كرد تا اگر از دهك‌هاي كم برخوردار هستند، براي ورود به مدارس سمپاد تلاش كنند و نگران هزينه‌ها نباشند. حتي ما از خانواده‌هاي دهك‌هاي چهار به بالا نيز دعوت مي‌كنيم تا در صورتي كه فرزند مستعدي دارند بدون نگراني از هزينه‌ها براي ورود به سمپاد تلاش كنند. معاون وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينكه بر اساس مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش مدارس سمپاد نيمي از شهريه مدارس غيردولتي را مي‌گيرند، در عين حال بيان كرد: با اين وجود ما به جهت رعايت حال خانواده‌ها معمولا اين مبلغ را تا يك سوم شهريه مدارس غيردولتي و حتي كمتر از آن دريافت مي‌كنيم. براي مثال در تهران حتما شهريه مدارس سمپاد از يك سوم شهريه مدارس غير دولتي كمتر است. از سوي ديگر ما با ارايه تخفيف‌هايي كه براي خانواده‌ها داريم، تلاش مي‌كنيم بچه‌ها از دهك‌هاي پايين‌تر هم به سهولت وارد سمپاد شده و تحصيل كنند. به گفته وي، در سال جاري بر اساس عوامل متعددي شاهد افزايش حضور دانش‌آموزان از دهك‌هاي يك تا چهار تا ۴۵ درصد در مدارس سمپاد نسبت به سال قبل هستيم. ياوري با بيان اينكه سمپاد سه هدف اصلي براي شكل‌گيري خود دارد، ادامه داد: دانش‌آموزاني كه از ضريب هوشي بالاتري برخوردارند، معمولا ويژگي‌هاي مثبت منفي خود را دارند، براي مثال اين دسته از دانش‌آموزان كمال‌گراتر هستند و بيشتر نكات منفي را مي‌بينند واضطراب مي‌گيرند. يا اينكه اگر اين دانش‌آموزان نمونه‌هايي از بچه‌هاي با استعداد ديگر را در اطراف خود نبينند، ممكن است به نوعي از غرور كاذب مبني بر اينكه «من از بقيه بالاتر هستم»، مبتلا شوند. از طرفي اين دسته از دانش‌آموزان عطش يادگيري و سرعت يادگيري بيشتري دارند. از اين رو كم و بيش ايده‌اي نظير وجود مدارس سمپاد در همه‌جاي دنيا با شدت و ضعف خود وجود دارد.