«تعادل» بررسي كرد

پرمصرف‌ها هزينه مصرف لاكچري گاز را بپردازند؟!

۱۴۰۲/۰۸/۲۹ - ۰۰:۴۱:۴۷
کد خبر: ۳۰۱۴۱۶
پرمصرف‌ها هزينه مصرف لاكچري گاز را بپردازند؟!

آمارها نشان‌دهنده بالا بودن ميزان مصرف گاز طبيعي در كشور است. به‌طوري كه نسبت به كشورهاي ديگر سرانه مصرف بالاتري داريم. از سوي ديگر، شواهد نشان مي‌دهد كه طبقه مرفه جامعه پرمصرف هستند و هدررفت انرژي در اين بخش بيشتر است. 

گلناز پرتوي مهر|

آمارها نشان‌دهنده بالا بودن ميزان مصرف گاز طبيعي در كشور است. به‌طوري كه نسبت به كشورهاي ديگر سرانه مصرف بالاتري داريم. از سوي ديگر، شواهد نشان مي‌دهد كه طبقه مرفه جامعه پرمصرف هستند و هدررفت انرژي در اين بخش بيشتر است. 
به گزارش خبرنگار «تعادل»، به‌طور مثال، در شهر مشهد، بررسي توزيع مشتركين نشان مي‌دهد كه بيش از 13درصد از مشتركين مناطق مرفه پرمصرف هستند، حال‌آنكه تنها 2 درصد از مشتركين مناطق ضعيف جامعه در دسته پرمصرف‌ها قرار مي‌گيرند. بدين‌ترتيب مشخص مي‌شود كه الگوي مصرف گاز طبيعي در ميان مرفهين جامعه، بسيار پرمصرف‌تر از ساير اقشار جامعه است. به عبارت دقيق‌تر، مرفهين پرمصرف‌تر از ساير اقشار جامعه هستند.
با توجه به پرمصرف بودن ثروتمندان جامعه، برخي پيشنهاد مي‌كنند اعمال سياست‌هاي قيمتي بر اين اقشار مي‌تواند به مديريت مصرف گاز طبيعي در كشور منجر شود و عدالت اجتماعي بيشتري را به ارمغان بياورد. 
در راستاي عدالت بخشي بيشتر به تخصيص يارانه‌هاي انرژي و مديريت مصرف گاز، سال گذشته فاز اول تعرفه‌گذاري پلكاني اجرا شد و پرمصرف‌ها هزينه بيشتري براي گاز مصرفي شان پرداختند. فاز دوم اين روش قرار است امسال به اجرا گذاشته شود و ضمن تشويق كم مصرف‌ها، پرمصرف‌ها با قبوض سنگين مواجه شوند. نظرات رمضانعلي سنگدويني، عضو كميسيون انرژي مجلس را در خصوص لزوم مديريت مصرف گاز طبيعي در كشور و مزيت‌هاي تعرفه‌گذاري پلكاني جويا شديم كه در ادامه مي‌خوانيد.
رمضانعلي سنگدويني، عضو كميسيون انرژي مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل»، خاطرنشان كرد: از نظر من، تعرفه‌گذاري پلكاني مزيت‌هاي زيادي براي كشور دارد. در اين روش، كساني كه مصرف غيرمعقول دارند، هزينه بيشتري براي گاز مصرفي‌شان مي‌پردازند. اما كساني كه مصرف شان منطقي است، دچار اضافه پرداختي نمي‌شوند و از گاز يارانه‌اي استفاده مي‌كنند. 
وي ادامه داد: مشتركاني كه صرفه‌جويي دارند نيز از مشوق‌ها بهره مند مي‌شوند. اين نحوه قيمت‌گذاري قطعاً به نفع كشور است و اثر بالايي در بهينه‌سازي مصرف گاز در كشور دارد.
وي ادامه داد: ما تجربه‌هاي موفقي از اجراي تعرفه‌گذاري پلكاني در كشور داريم. مثلاً، شركت ملي گاز اعلام كرده است كه سال گذشته بر اثر اجراي اين روش توانستيم 25 ميليون متر مكعب در مصرف گاز در بخش خانگي صرفه‌جويي كنيم. همچنين، در سال‌هاي اخير به جهت رفع ناترازي در برق، وزارت نيرو مشوق‌هايي را در نظر گرفت كه توانست بخش اعظمي از انرژي كشور را در فصل گرم سال كنترل كند. 
سنگدويني گفت: با اجراي تعرفه پلكاني تفاوت بين مشتركين پرمصرف و مشتركيني كه طبق الگوي تعريف شده از گاز استفاده مي‌كنند، آشكار مي‌شود. مشتركان كم مصرف تشويق مي‌شوند و مشتركان پرمصرف نيز بهاي مصرف لاكچري خود را به صورت آزاد و واقعي مي‌پردازند.
وي ادامه داد: از محل صرفه جويي‌اي كه در بخش گاز خانگي مي‌كنيم، مي‌توانيم براي صنايع، نيروگاه‌ها و پتروشيمي‌ها استفاده كنيم. بنابراين، جلوي ضرر چندميليارد دلاري را بر اثر قطع گاز صنايع در زمستان مي‌گيريم. 
وي ادامه داد: پايه مصرف معقول گاز در سال گذشته 75 متر مكعب بود و امسال به 100 متر مكعب رسيده است. قطعاً با اجراي روش تعرفه‌گذاري پلكاني با بدمصرف‌ها از طريق قبوض ميليوني برخورد خواهد شد. عضو كميسيون انرژي مجلس خاطرنشان كرد: كساني كه در خانه‌هاي با متراژ بالا زندگي مي‌كنند و از استخر، سونا و جكوزي بهره مي‌برند، قطعاً بايد هزينه اضافه مصرف خود را بپردازند. اين افراد نبايد گاز را با همان قيمتي در اختيار داشته باشد كه فردي در يك منطقه معمولي و در يك آپارتمان 100 متري از آن استفاده مي‌كند.
سنگدويني گفت: تعرفه‌گذاري پلكاني و اخذ قيمت واقعي گاز از مشتركان پرمصرف باعث مي‌شود كه نوعي درآمدزايي براي دولت داشته باشيم. به‌طوري كه از يك طرف در مسير بهينه‌سازي مصرف سوخت عمل مي‌كنيم و از طرف ديگر، گاز را با قيمت بسيار ارزان و يارانه‌اي در اختيار كساني كه مصارف غيرمعقول دارند، نمي‌گذاريم. در برنامه هفتم توسعه به صورت مفصل در مورد مباحث مربوط به بهينه‌سازي مصرف سوخت در كشور برنامه‌ريزي كرده‌ايم.

ارسال نظر