دليل افزايش قيمت كنسرو ماهي چيست؟

۱۴۰۲/۰۸/۳۰ - ۰۱:۴۹:۰۹
کد خبر: ۳۰۱۵۰۸

مديركل دفتر بهبود كيفيت، فرآوري و توسعه بازار سازمان شيلات ضمن اشاره به چرايي افزايش قيمت كنسرو ماهي در خصوص راهكارهاي كاهش قيمت و برنامه‌هاي در دست اجرا به ارايه توضيحاتي پرداخت. 

مديركل دفتر بهبود كيفيت، فرآوري و توسعه بازار سازمان شيلات ضمن اشاره به چرايي افزايش قيمت كنسرو ماهي در خصوص راهكارهاي كاهش قيمت و برنامه‌هاي در دست اجرا به ارايه توضيحاتي پرداخت. 
عباس مختاري در گفت‌وگو با ايسنا، در پاسخ به چرايي افزايش قيمت كنسرو ماهي و خارج شدن آن از سفره اقشار ضعيف اظهار كرد: افزايش قيمت نهاده‌هاي توليد كنسرو در سطح جهاني (اعم از افزايش قيمت ماده اوليه ماهي تون، افزايش قيمت قوطي، هزينه‌هاي صيادي، روغن، درب قوطي)، افزايش هزينه‌هاي كارگري در كارخانجات، كاهش واردات ماهي تون براي تنظيم بازار، عدم به موقع تخصيص ارز، زمان بر شدن تخصيص ازر به دليل تغيير گروه كالايي تون ماهيان از گروه كالايي ۲۱ به گروه كالايي ۲۲ و افزايش هزينه تمام شده توليد ماهي تون از آب‌هاي بين‌المللي از دلايل افزايش قيمت كنسرو ماهي است. وي ادامه داد: آن چيزي كه تاثير عمده و قابل توجه در افزايش قيمت كنسرو دارد در حقيقت افزايش قيمت ماهي تون صيد شده است. مديركل دفتر بهبود كيفيت، فرآوري و توسعه بازار سازمان شيلات در پاسخ به اينكه آيا سازمان شيلات برنامه‌اي براي كاهش قيمت اين محصول در بازار دارد؟ گفت: هر چند كه پديده چسبندگي قيمت در كالاها وجود دارد، اما كاهش قيمت امكان پذير است. در خصوص راهكارهاي كاهش قيمت برنامه‌هاي در دست اجرا است كه از جمله آنها مي‌توان به كوتاه كردن زنجيره تامين و توزيع كنسرو با عرضه مستقيم كنسرو تنظيم بازاري در غرف ميادين تره بار شهرداري‌ها براي تنظيم بازار، فروش سازماني به اتحاديه‌ها و تشكل‌هاي كارمندي و كارگري و همچنين پيگيري حذف ۹ درصد ماليات بر ارزش افزوده كنسرو به عنوان غذاي سلامتي در سفره مردم اشاره كرد. وي در پايان گفت: همچنين سازمان شيلات ايران براي سال ۱۴۰۲ مجوز واردات ۲۰ هزار تن ماهي تون براي تامين مواد اوليه صنعتي كارخانجات و تنظيم بازار مصرف را صادر كرد كه در شش ماهه ابتداي سال ۱۴۰۲، ۵۹۰۰ تن از اين مجوز صادر شده ثبت سفارش شد و اميدواريم تا انتهاي سال، باقي مجوزهاي صادر شده ثبت سفارش واردات شود.

ارسال نظر