رييس سازمان انرژي اتمي مطرح كرد

تاثيرات جنايات رژيم صهيونيستي در غزه بر روند جلسه شوراي حكام

۱۴۰۲/۰۹/۰۳ - ۲۳:۳۰:۵۰
کد خبر: ۳۰۱۷۰۷

معاون رييس‌جمهور گفت: جلسه شوراي حكام تحت تاثير جنايات رژيم اشغالگر قدس در غزه بود و اين اتفاق در تاريخ سابقه نداشته كه كشورها اينگونه موضع‌گيري داشته باشند.

معاون رييس‌جمهور گفت: جلسه شوراي حكام تحت تاثير جنايات رژيم اشغالگر قدس در غزه بود و اين اتفاق در تاريخ سابقه نداشته كه كشورها اينگونه موضع‌گيري داشته باشند.
محمد اسلامي درباره جلسه شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و نيز تهديدات رژيم صهيونيستي بابت بمباران غزه با سلاح اتمي اظهار كرد: موضوع مهم در جنگ غزه، مشاهده استانداردهاي دوگانه سازمان‌هاي بين‌المللي است كه جنايات رژيم صهيونيستي به شكلي عريان آن را به جهانيان نشان داد. وي افزود: بنده چندي پيش اين موضوع را طي نامه‌اي به مديركل بين‌المللي انرژي اتمي اعلام كردم و به تهديد وزير گردشگري رژيم صهيونيستي بابت استفاده از بمب هسته‌اي در غزه و همچنين سابقه تهديد نخست‌وزير اين رژيم در سازمان ملل كه به صراحت ايران را تهديد كرده بود، اشاره داشتم و آن را منعكس كردم. 
رييس سازمان انرژي اتمي ايران تصريح كرد: در اين نامه خطاب به ايشان تاكيد كردم كه براساس وظايف قانوني خودشان به عنوان مسوول، وظيفه دارند كه بر بحث عدم اشاعه سلاح هسته‌اي نظارت داشته و موضع‌گيري و برخورد داشته باشند.
وي ادامه داد: حتي از ايشان خواسته شد كه اين مسائل را به شوراي امنيت سازمان ملل منعكس كنند اما در گزارش ايشان و همچنين در دستور كار شوراي حكام به اين مساله پرداخته نشد. معاون رييس‌جمهور در ادامه گفت: با اين حال كشورهاي مختلف در بيانيه‌ها و سخنراني‌هاي خود به صراحت به اين موضوع اشاره داشته‌اند و در كل جلسه امروز شوراي حكام تحت تاثير جنايات رژيم اشغالگر قدس در غزه بود. رييس سازمان انرژي اتمي ايران با بيان اينكه تاكنون در تاريخ سابقه نداشته كه در شوراي حكام كشورها اينگونه موضع‌گيري كنند، به موضع كشورهاي عربي در جلسه و بيانيه‌اي كه قرائت شد، اشاره كرد.
وي در ادامه افزود: اميدواريم فشار سياسي كه امروز اتفاق افتاد، بتواند در محيط بين‌المللي اثرگذار باشد و آژانس را مجبور كند تا به وظيفه قانوني خود توجه داشته باشد و از بازي‌هاي سياسي خارج شود.
رييس سازمان انرژي اتمي ايران در بخش ديگري از برنامه «به افق فلسطين» در پاسخ به اين سوال كه آيا جمهوري اسلامي ايران در آژانس ابتكاري براي مقابله با تهديدات هسته‌اي رژيم صهيونيستي داشته است، گفت: در اين دوره به شكل ويژه با همكاري وزارت امورخارجه اين مساله را تنظيم كرده‌ايم.
وي افزود: در سال ۱۹۹۶ يك مرتبه دادگاه بين‌المللي دادگستري حكمي را صادر كرد كه در اين حكم استفاده از سلاح هسته‌اي را مورد سوال قرار داد و مقرراتي براي آن وضع كرد. در همين زمينه به وزارت امورخارجه پيشنهاد كرديم كه يك‌بار ديگر اين مساله را طريق سازمان ملل و در سازمان بين‌المللي دادگستري به جريان بيندازيم تا شاهد تاثيرگذاري آن به لحاظ سياسي در محيط بين‌الملل باشيم.
اسلامي در واكنش به اين سوال كه آيا با موضع‌گيري كشورهاي مختلف به‌ويژه كشورهاي عربي در جلسه شوراي حكام در مورد جنايات رژيم صهيونيستي مي‌توان نسبت به صدور يك بيانيه رسمي از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اميدوار بود، گفت: در جلسه شوراي حكام به جز چهار كشور امريكا، انگليس، فرانسه و آلمان كه به معني واقعي كلمه حامي اسراييل هستند و همه‌جانبه آن را حمايت مي‌كنند، بقيه كشورها از اقدام و بيان آنها تبعيت نكردند.
وي افزود: جو حاكم در شوراي حكام و موضع‌گيري كشورهاي عربي در جلسه هرگز مشاهده نشده بود. در همين راستا بيانيه‌اي كه جمهوري اسلامي ايران قرائت و ارايه كرد، انتظار داريم در جمع‌بندي به اين موضوع اشاره و پرداخته شود تا از اين طريق فشار سياسي به رژيم اشغالگر و جنايتكار صهيونيستي وارد شود.
اين عضو كابينه دولت سيزدهم در مورد استانداردهاي دوگانه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي عليرغم همكاري‌هاي ايران و موضع‌گيري‌هايي كه داشته و در مقابل سكوت برابر تهديدات علني، داشتن كلاهك هسته‌اي و عدم پايبندي اسراييل به معاهدات بين‌المللي، گفت: ما در شرايطي هستيم كه فشارهاي سنگين به ايران وارد مي‌كنند و همه اين موارد اتهاماتي ساخته و پرداخته اسراييل است. اسلامي تصريح كرد: در ملاقاتي كه با مديركل آژانس داشتم و نيز در سخنراني‌ها و به ويژه در كنفرانس اخير در وين كه در ابتداي مهرماه برگزار شد، به صراحت به اين موضوع اشاره داشتم كه رژيم صهيونيستي عضو پادمان و NPT نيست و از سوي ديگر هم اجازه بازرسي نمي‌دهد و با حمايت چهار كشور ذكر شده و با اعمال نفوذ آنها به ايران فشار وارد مي‌كند و متاسفانه آژانس هم ادبيات اين رژيم را به كار مي‌برد. رييس سازمان انرژي اتمي ايران افزود: دنيا در اين برهه زماني به ‌گونه‌اي است كه انتظار داريم چنين فشارهاي سياسي ديگر كاربرد نداشته باشد و جهان به سمتي مي‌رود كه اين سازمان قادر به رسيدگي امور در سطح بين‌المللي نيست و اين يعني بايد به فكر دگرگوني در سازوكار اين مجموعه‌ها در مسير صلح و امنيت پايدار باشيم. وي در خصوص هماهنگي كشورهاي عربي با يكديگر در جلسه شوراي حكام گفت: كشورهاي عربي امروز با محوريت امارات متحده يك بيانيه را قرائت كردند. بيانيه‌اي كه با يك ادبيات متفاوت، پيشنهاد چند ساله ايران را بيان كرد.
وي افزود: پيشنهاد ايران در اين چند سال فناوري صلح آميز براي همه و سلاح هسته‌اي براي هيچ‌كس و همچنين خاورميانه عاري از سلاح هسته‌اي است كه امروز كشورهاي عربي نيز در بيانيه خود اشاره داشتند كه با سلاح هسته‌اي، صلح و آرامش در منطقه و دنيا وجود نخواهد داشت.