«تعادل» گزارش مي‌دهد

بودجه مسير بورس را تغيير مي‌دهد؟

۱۴۰۲/۰۹/۰۴ - ۰۰:۱۷:۵۶
کد خبر: ۳۰۱۷۱۸
بودجه مسير بورس را تغيير مي‌دهد؟

شاخص كل بورس اين هفته نيز بازدهي منفي را پشت سر گذاشت و باعث شد كه اميد سهامداران نسبت به بازار كمرنگ‌تر از گذشته شود. سه سال از ريزش تاريخي بورس گذشته اما همچنان شاهد افزايش بي‌اعتمادي و خروج پول از تالار شيشه‌اي هستيم. در اين روزها شاهد تاثيرگذاري بودجه روي بازار هستيم و بودجه به مجلس رسيده است. اعداد و اراقام بودجه مي‌تواند مسير بورس را نيز تغيير دهد؛ چراكه تامين مالي از بورس به ابعاد مختلف از بورس انجام مي‌شود و به نوعي بورس و بودجه مي‌توانند رابطه مستقيم و يكپارچه با يكديگر داشته باشند.

شاخص كل بورس اين هفته نيز بازدهي منفي را پشت سر گذاشت و باعث شد كه اميد سهامداران نسبت به بازار كمرنگ‌تر از گذشته شود. سه سال از ريزش تاريخي بورس گذشته اما همچنان شاهد افزايش بي‌اعتمادي و خروج پول از تالار شيشه‌اي هستيم. در اين روزها شاهد تاثيرگذاري بودجه روي بازار هستيم و بودجه به مجلس رسيده است.
اعداد و اراقام بودجه مي‌تواند مسير بورس را نيز تغيير دهد؛ چراكه تامين مالي از بورس به ابعاد مختلف از بورس انجام مي‌شود و به نوعي بورس و بودجه مي‌توانند رابطه مستقيم و يكپارچه با يكديگر داشته باشند.
در بودجه ۱۴۰۳ با توجه به اينكه نرخ ارز را همان نرخ ارز دولتي ۳۱ هزارتومان لحاظ كردند و آنچنان رشدي براي آن در نظر نگرفتند، تغييري ايجاد نخواهد شد. هر چند كه اين حالت اسمي است و در واقعيت اتفاق ديگري در اقتصاد ايران مي‌افتد. جنبه‌هاي حمايتي خاصي هم در بودجه نمي‌بينيم. به جز اينكه ماليات بر عملكرد‌ها قرار است تا ۱۵ درصد كاهش يابد. ولي از طرف ديگر هم بحث رشد سودآوري شركت‌ها مطرح است كه هر ۱۰ درصدش مشمول يك درصد سقف مالياتي مي‌شد، اما در بودجه سال آينده آن را ۴۰ درصد كرده‌اند. اين بخشنامه روند مالياتي شركت‌هاي ما را افزايش مي‌دهد.
همچنين يكي از مواردي كه در قالب لايحه برنامه هفتم توسعه به‌چشم مي‌خورد پيشنهاد كاهش نرخ قانوني ماليات شركت‌ها از ۲۵‌درصد به ۱۵‌درصد است كه مي‌تواند با كاهش نرخ statutory منجر به كاهش نرخ موثر ماليات شركت‌ها شده و با شناسايي ذخيره كمتر به افزايش سود شركت‌ها ختم شود. هرچند برخي معافيت‌ها نيز از اين لايحه حذف شده‌اند كه نيازمند بررسي دقيق است. به‌طور كلي به‌نظر مي‌رسد برخلاف لايحه بودجه ‌سال‌۱۴۰۲ كه داراي نكات منفي فراواني بود، امسال شاهد شوك و تغيير قابل‌توجه خاصي نباشيم.
احمد اشتياقي، كارشناس بازار سرمايه درخصوص بودجه نوشت: «به‌طور كلي تغييرات خاصي كه ما انتظارش را داشته باشيم تا اين لحظه ملاحظه نشده؛ تا بعد كه ببينيم چه اتفاقي مي‌افتد. با توجه به اينكه در سال ۱۴۰۳ ماليات‌ها با افزايش ۵۰ درصدي مواجه شده، شايد موضوع ماليات بر عايدي سرمايه نيز بخواهد مصوب و اجرا شود. مثلا بيايند بازار سرمايه را به‌طور كلي معاف بدانند. بايد در لايحه بودجه سال آينده در نظر گرفته شود تا شاهد بازگشت رونق در بورس باشيم. ما در بودجه ۱۴۰۳ موارد مرتبط با نرخ خوراك و حقوق مالكانه روي معادن را داريم. اين عدد‌هايي كه در سال ۱۴۰۲ در حال مطالبه است مثل سنگ آهن، به نرخ جهاني عدد‌هاي بالاتري است يا در خصوص نرخ گاز امسال بخشي از افت بازار به دليل افزايش نرخ گاز به آن سقف ۷ هزار توماني بوده است.
اگر در بودجه ۱۴۰۳ تاكيد كنند كه بودجه حامل‌هاي انرژي براي صنايع ما به اين شكل است و بازار خيالش راحت باشد، روي حقوق مالكانه هم جنبه حمايتي داشته باشد و... اينها مي‌تواند به بازار سرمايه كمك كند. يا مثلا نرخ ارزي كه حاصل از صادرات شركت‌ها در بورس است از نرخ نيماي دو به سامانه جامع تجارت برود. مثلا بگويند اين برنامه دولت است كه فاصله نرخ ارز نيماي دوم با نرخ ارز را كم كند يا بخشي از دلار صادراتي را در سامانه تجارت ببرد، يا براي نرخ سود سپرده بانكي هدفگذاري كنند. مثلا تعيين كنند نرخ تارگت ما سقف حداكثر ۲۳ درصدي است. اين نوع موارد به نظرم به صورت بنيادي بازار را با رشد مواجه خواهد كرد.
با توجه به مختصاتي كه در حال حاضر بورس با آن دست و پنجه نرم مي‌كند، بازار به محض اينكه كمي بالا مي‌آيد فروشنده دارد و به محض اينكه پايين مي‌آيد خريدار دارد. اين اتفاق شرايط تعادلي بازار را نشان مي‌دهد و به نظر مي‌رسد اين روند ادامه‌دار خواهد بود، مگر اينكه اتفاق مثبتي براي متغير‌هاي كلان بيفتد؛ كه آن هم شرايطش در حال حاضر فراهم نيست. در حال حاضر بازار سرمايه اميدوار به افزايش نرخ دلار نيمايي دوم است و از بابت نرخ اوراق بدهي هم تحت فشاراست، چون ميل به افزايش نرخ اوراق بدهي بيشتر از ميل به كاهش آن است. اين نرخ هم به نظرم رقيب سختي براي بازار سرمايه شده است و پول‌هاي پارك شده به سختي سهام رو به بالا را مي‌خرند. علاوه بر اين با توجه به اينكه دلار آزاد هم توانسته در كانال ۵۰ هزار تومان تثبيت شود انتظار تورمي هم فروكش كرده و از بازار‌هاي موازي هم آنچنان پولي متوجه بازار‌ها نمي‌شود. اگر هم پولي از بازار‌ها خارج شده به نظر مي‌رسد به سمت سپرده‌گذاري بانكي، اوراق بدهي يا صندوق‌هاي با درآمد ثابت رفته است. تا زماني كه اين مختصات را داريم به نظر مي‌رسد، سطح ۲ ميليون و ۱۰۰ كانالي است كه نهايتا بازار مي‌تواند دوام داشته باشد.»

   بازدهي بورس در آخرين هفته آبان 


ماه‌هاي پاييز به ترتيب به تندي در حال سپري شدن هستند و آبان ماه نيز به پايان رسيد و تنها يك ماه از پاييز باقي مانده كه به نظر مي‌رسد اين ماه نيز همانند تابستان و دو ماه اخير با روندي منفي سپري شود. البته برخي از فعالان بازار سرمايه اميدوارند كه به واسطه بودجه مسير شاخص عوض شد و حداقل يك ماه روند صعودي داشته باشيم.
شاخص كل در آخرين روز كاري هفته به رقم 2 ميليون و 22 هزار و 390 واحد رسيد و نسبت به آخرين روز معاملاتي هفته قبل 16 هزار و 484 واحد پايين‌تر ايستاد و بازدهي هفته شاخص بورس منفي 0.81 درصد شد. شاخص هم وزن نيز در پايان هفته نسبت به هفته پيشين 4 هزار و 136 واحد بالاتر ايستاد و بازدهي مثبت 0.59 درصدي را ثبت كرد.
در هفته اخير، شاخص كل بورس تهران در روز شنبه ريزش 10 هزار و 316 واحدي داشت و روز يكشنبه شاخص 2 هزار و 316 واحد افت كرد. روز دوشنبه نيز شاخص 8 هزار و 325 واحد پايين آمد. ولي روز سه‌شنبه شاخص صعود كرد و 2 هزار و 137 واحد بالا آمد. در آخرين روز معاملاتي هفته نيز شاخص كل 2 هزار و 236 صعود كرد.
در اين هفته، ميانگين ارزش معاملات بازار سهام 57 هزار و 313 ميليارد تومان بود كه نسبت به هفته پيشين 5 درصد افزايش يافته است. ميانگين ارزش معاملات خرد بورس نيز 4 هزار و 13 ميليارد تومان بود كه نسبت به رقم 3 هزار و 927 ميلياردي هفته پيشين، افزايش 2 درصدي داشته است. ميانگين ارزش صف‌هاي فروش در هفته اخير 315 ميليارد تومان بود كه از ميانگين هفته‌ پيشين 12 ميليارد تومان بيشتر بود و رشد 4 درصدي داشته است. بالاترين رقم هفته 361 ميليارد تومان بود كه در روز ‌‌‌سه‌شنبه ثبت شد و كمترين رقم 291 ميليارد تومان بود كه در روز چهار‌شنبه ثبت شد. 
ميانگين ارزش صف‌هاي خريد در هفته اخير 259 ميليارد تومان بود كه از ميانگين هفته گذشته 108 ميليارد تومان بيشتر بود. در اين هفته، ميانگين ارزش صف‌هاي خريد 72 درصد افزايش يافته است. بالاترين رقم هفته 284 ميليارد تومان بود و در روز سه‌‌‌شنبه ثبت شد. پايين‌ترين رقم به روز چهار‌شنبه برمي‌گردد كه 219 ميليارد تومان بود.
در اولين روز معاملاتي هفته، 15 ميليارد تومان پول حقيقي از بورس خارج شد. روز يكشنبه نيز 22 ميليارد تومان خارج شد. روز دوشنبه 192 ميليارد تومان وارد شد و در روز سه‌شنبه 175 ميليون تومان وارد شد. در آخرين روز معاملاتي هفته نيز 94 ميليارد تومان پول حقيقي به بورس وارد شد. در مجموع كل هفته 424 ميليارد تومان پول حقيقي به بورس وارد شد و ميانگين روزانه ورود پول حقيقي 85 ميليارد تومان بود. 

ارسال نظر