واشنگتن‌پست مطرح كرد

حمايت تمام‌قد از اسراييل، امريكا را بي‌آبرو كرده است

۱۴۰۲/۰۹/۰۶ - ۰۰:۴۵:۲۶
کد خبر: ۳۰۱۸۲۷
حمايت تمام‌قد از اسراييل، امريكا را بي‌آبرو كرده است

مقامات كاخ سفيد در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست از بروز اختلاف در دولت امريكا بر سر مواضع جو بايدن نسبت به جنگ غزه و جنايات رژيم صهيونيستي خبر دادند.  

مقامات كاخ سفيد در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست از بروز اختلاف در دولت امريكا بر سر مواضع جو بايدن نسبت به جنگ غزه و جنايات رژيم صهيونيستي خبر دادند.  رسانه امريكايي خبر داده جنگ غزه به شكلي بي‌سابقه سياست خارجه دولت «جو بايدن» را به چالش كشيده و اين رييس‌جمهور امريكا در سه سال رياست‌جمهوري خود با هيچ مساله‌اي تا اين حد چالش‌برانگيز مواجه نشده است.
واشنگتن‌پست در گزارشي نوشته بسياري از كاركنان و مشاوران دولت بايدن با نظرات و مواضع او در قبال جنگ غزه و جنايات رژيم صهيونيستي مخالف هستند و او ديگر نمي‌تواند به اتحادي كه زماني به وجود آن در دولت خود مي‌باليد، تكيه كند. اين اختلاف تا آنجا پيش رفته كه چندي پيش برخي مقامات دولت بايدن خواستار ملاقات با رييس‌دفتر كاخ سفيد، يكي از مشاوران ارشد بايدن و معاون مشاور امنيت ملي امريكا شدند تا درباره ابهامات خود پيرامون استراتژي دولت براي محدود كردن تلفات غيرنظامي و چشم‌انداز بايدن براي منطقه در روزهاي پس از جنگ، توضيحاتي بشنوند. واشنگتن‌پست اين گزارش را در پي مصاحبه با ۲۷ مقام كاخ سفيد، مشاوران ارشد دولت بايدن و مشاوران خارج از دولت مطرح كرد كه هيچ‌يك نخواستند نامشان فاش شود. به گزارش اين روزنامه، بخش اعظم اختلاف در كاخ سفيد ميان مشاوران ارشد بايدن و كاركنان تازه‌كار دولت او با پيشينه‌هاي گوناگون است؛ اما حتي مشاوران ارشد هم اذعان مي‌كنند كه حمايت امريكا از رژيم صهيونيستي در جنگ غزه به موضع جهاني ايالات متحده آسيب زده است. برخي صاحب‌نظران بر اين باورند كه اگر جو بايدن در همان روزهاي نخستين جنگ تا اين حد از رژيم صهيونيستي حمايت تمام‌عيار به عمل نمي‌آورد، امروز مي‌توانست موضع معتدل‌تري اتخاذ كرده و از منظر سياسي و ديپلماتيك متحمل فشار كمتري شود. واشنگتن‌پست همچنين به وجود تضادهايي در رفتار و مواضع شخص بايدن نسبت به اين مناقشه پرداخته است. رييس‌جمهور امريكا پيش‌تر در واكنش به آمار بالاي تلفات اعلام‌شده از سوي وزارت بهداشت غزه كه توسط حماس اداره مي‌شود، گفت كه به صحت داده‌هاي اين نهاد باور ندارد! با اين وجود، او در ديدار با چند فلسطيني كه خانواده خود را در جنگ غزه از دست داده‌اند، احساساتي شده و يكي از آنها را در آغوش كشيد! بر اساس اظهارات يك مقام امريكايي در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست، بايدن در انتهاي اين ديدار كه دو برابر زمان برنامه‌ريزي‌شده به طول انجاميد، به آنها گفت: متاسفم؛ از خودم نااميد شدم. تلاشم را بيشتر خواهم كرد.
علاوه بر اين، برخي مقامات يهودي دولت بايدن نسبت به واكنش او در قبال جنگ غزه و حمله حماس به مواضع رژيم صهيونيستي در اراضي اشغالي قدرداني كرده‌اند؛ اما در عين حال بسياري از رهبران مذهبي و چهره‌هاي ترقي‌خواه از جمله يهوديان نسبت به وضعيت انساني بحراني در غزه هشدار داده و خواستار آتش‌بس دايمي شده‌اند؛ امري كه بايدن با آن مخالف بوده و وقفه بشردوستانه را به آن ترجيح مي‌دهد.

ارسال نظر