مردم قدرت خريد لبنيات با قيمت‌ كنترل‌شده را هم ندارند

۱۴۰۲/۰۹/۰۶ - ۰۱:۵۳:۴۴
کد خبر: ۳۰۱۸۶۰

آمار گمرك از افزايش صادرات محصولات لبني ايران در هفت ماهه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داده است، مبتني بر اين آمار ارزش صادرات 13 درصد و وزن آنها 16.5 درصد رشد داشته است.

آمار گمرك از افزايش صادرات محصولات لبني ايران در هفت ماهه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داده است، مبتني بر اين آمار ارزش صادرات 13 درصد و وزن آنها 16.5 درصد رشد داشته است.
در نگاه اول اين خبر بار مثبتي دارد و به معناي افزايش درآمدهاي ارزي كشور است اما واقعيت امر اين است كه صادرات افزايش پيدا كرده چون صنعت لبنيات با مازاد شير خام روبرو شده آن هم نه به اين دليل كه توليد از مصرف فراتر رفته بلكه به اين دليل كه قدرت خريد مردم به قدري پايين آمده كه توان مصرف لبنيات را ندارند آن هم در حالي كه قيمت اين گروه كالايي توسط نهادهاي دولتي كنترل مي‌شود و عرضه و تقاضا قيمت را تعيين نمي‌كند.
رضا باكري، دبير انجمن صنايع فرآورده‌هاي لبني ايران با اعلام اين خبر به ايلنا گفت: سرانه مصرف لبنيات جامعه ايراني به دليل كاهش قدرت خريد مردم پايين آمده و اين امر دامداران را با مازاد شير خام روبرو كرده است.
وي افزد: مردم در حالي قدرت خريد لبنيات را ندارند كه قيمت‌هاي اين گروه كالايي توسط سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان كنترل مي‌شود و هيچ گونه افزايش قيمتي خارج از چهارچوب اين سازمان و مبني بر عرضه و تقاضا در بازار لبنيات اتفاق نمي‌افتد.
باكري ادامه داد: در پي مازاد شير خام توليد و صادرات شير خشك صنعتي افزايش پيدا كرده است. ايران كه تا سال 1392 واردكننده شيرخشك صنعتي بود و تا آن سال سالانه 8000 تن وارد مي‌كرد، در سال گذشته 130 هزار تن شير خشك صنعتي توليد كرد و پيش‌بيني مي‌شود حجم توليد آن در سال جاري از اين رقم نيز فراتر رود.
دبير انجمن صنايع فرآورده‌هاي لبني ايران تصريح كرد: با اين حال اگر صادرات نباشد، صنايع لبني متضرر مي‌شوند. وي اضافه كرد: دولت تلاش كرده تا اندازه‌اي خالي شدن سبد خانوار از محصولات لبني را از محل درآمدهاي خود پوشش دهد، نمونه‌اي از اقدامات دولت در اين زمينه ازسرگيري توزيع شير دبستان‌ها در سال جاري پس از حدود پنج سال توقف بود و با اينكه در رديف بودجه رقمي به اين امر اختصاص نيافته بود اما اعتبار آن به دستور رييس‌جمهور تامين شد.
محمدرضا بني‌طبا، سخنگوي صنايع لبني ايران نيز گفته‌هاي باكري را تاييد كرد و افزود: شيرخام كالاهاي فاسدشدني است و امكان محدود و متوقف كردن توليد آن وجود ندارد، بنابراين بيشتر مازاد آن به شير خشك صنعتي تبديل و صادر مي‌شود اما افزايش صادرات لزوما به سودهاي هنگفت توليدكنندگان نمي‌انجامد زيرا توليدكننده نيز با افزايش مستمر و بالاي هزينه‌هاي توليد دست‌ و پنجه نرم مي‌كند. بني‌طبا تصريح كرد: هم مصرف‌كننده و هم توليدكننده قرباني تورم هستند.

ارسال نظر