توليد محتواي آموزشي براي روز «بدون كيف و كتاب»
معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش از توليد محتواي آموزشي براي روز بيكيف و كتاب توسط وزارت آموزش و پرورش خبر داد و تاكيد كرد اجراي بيبرنامه اين روز ميتواند مسائلي را در پي داشته باشد؛ از اين رو نياز است معلمان حتما براي روز «بدون كيف و كتاب» موقعيت يادگيري خلق كنند.
معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش از توليد محتواي آموزشي براي روز بيكيف و كتاب توسط وزارت آموزش و پرورش خبر داد و تاكيد كرد اجراي بيبرنامه اين روز ميتواند مسائلي را در پي داشته باشد؛ از اين رو نياز است معلمان حتما براي روز «بدون كيف و كتاب» موقعيت يادگيري خلق كنند. معصومه نجفي پازوكي با بيان اينكه معلمان بايد براي روز بيكيف و كتاب طراحي آموزشي درستي داشته باشند، اظهار كرد: اگر براي روز بيكيف و كتاب طراحي آموزشي درستي نباشد، اهداف اين روز عملياتي نميشود، از اين رو بايد تلاش و اين قضيه را بهطور كامل به معلمان منتقل كنيم. او با تاكيد بر اينكه معلم بايد حتما براي روز بيكيف و كتاب موقعيت يادگيري ذيل شش ساحت تربيتي مورد نظر سند تحول بنيادين آموزش و پرورش به منظور رساندن دانشآموزان به شايستگيهاي عمومي ايجاد كند، با اشاره به برگزاري روز بيكيف و كتاب براي مدارس ابتدايي شهر تهران طي هفته گذشته، ادامه داد: در آن روز بازديد از برخي مدارس داشتم. بازديد ما نشان ميداد كه گرچه معلمان به ساحت هنري توجه كرده بودند اما به برخي ساحات از جمله تربيتبدني و ورزش توجهي نشده بود. معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش با ذكر مثالي تصريح كرد: براي مثال مشاهدات ما در آن مدرسهاي كه بازديد كرديم نشان داد كه معلمان در هيچ كلاسي براي بچهها كتاب داستان نخوانده بودند. اين درحالي است كه معلمان بايد بدانند خواندن كتاب داستان و بردن بچهها به فضايي كه بر روي تمركز آنها كار شود، بسيار مهم است. معلمان ميتوانند براي دانشآموزان كتاب داستان بخوانند و پس از اتمام كتاب داستان به فراخور سن آنها از آنها بخواهند كه برداشت خود از كتاب داستان را در قالب نمايش اجرا كنند يا نقاشي بكشند. همين كار ساده نقاشي كشيدن و پياده كردن تخيل دانشآموزان در خصوص كتاب داستان و بر روي كاغذ ميتواند به صورت هدفمند بچهها را به سمت شايستگي ارتباطي، تفكري و فناوري پيش ببرد.
نبايد وقت دانشآموزان به بطالت بگذرد
نجفي پازوكي با تاكيد بر اينكه در روز بيكيف و كتاب بايد اهداف مورد نظر دوره تحصيلي مصوب شوراي عالي آموزش و پرورش در شش ساحت تربيت مد نظر قرار گيرد، توضيح داد: معلم ما بايد متناسب با آن اهداف موقعيت يادگيري براي دانشآموز ايجاد كند. اگر روز بيكيف و كتاب به اين شكل انجام گيرد، خوب است كه در ماه دو بار برگزار شود. او در عين حال تاكيد كرد: ولي اگر براي اين روز برنامهريزي نداشته باشيم، هم معلم و هم دانشآموز اذيت ميشوند. درواقع اين ما هستيم كه بايد موضوع را كامل براي معلم توضيح داده و اين طرح را برايش معرفي كنيم تا اهداف دورههاي تحصيلي و شايستگيهاي پايه را بشناسد و سپس چند نمونه از موقعيتهاي يادگيري را برايش توضيح دهيم تا او هم بداند كه بايد در روز بيكيف و كتاب بر اساس موقعيتهاي يادگيري كار كند. اينگونه است كه ميتوان در اين روز بچهها را بهطور تمام ساحتي كه موردنظر سند تحول بنيادين است تربيت كرد. در غير اين صورت دانشآموزان سردرگم شده و وقتشان به بطالت گذرانده ميشود.
دو روز در ماه بدون كيف و كتاب
معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش در پاسخ به اينكه آيا معلمان در اين زمينه تفهيم شدهاند، بيان كرد: به صورت متمركز و از طرف ستاد آموزش و پرورش در حال كار بر روي اين امر هستيم تا مطلب كاملي را در اين زمينه به معلمان برسانيم و محتواي آموزشي براي آنها توليد كنيم. در حال كار بر روي اين محتواي آموزشي هستيم اما فعلا همان تجارب استانها در حال اجراست و در حد افتتاحيه اين كار را شروع كردهايم. در حال كار بر روي محتواي اين امر هستيم كه اگر محتوا درست و دقيق توليد شود، ميتوانيم حتي دو روز در ماه را روز بيكيف و كتاب داشته باشيم.
برخي معلمان
دغدغه عقب ماندن درس بچهها را دارند
نجفي پازوكي با بيان اينكه برخي معلمان دغدغه عقب ماندن درس بچهها را دارند، خاظر نشان كرد: نبايد طوري باشد كه معلم احساس كند دستش خالي است و احساس كند در روز بيكيف و كتاب وقت كلاس تلف شده است. از طرفي مديريت كلاس در اين شرايط نيز سخت است چراكه وقتي كتاب درسي روي ميز دانشآموزان است، مدیريت دانشآموزان راحتتر است. با گرفتن كتاب درسي از معلم، مديريت بچهها نيز كار سختي ميشود. از اين رو ما بايد در سطح ملي يك محتواي آموزشي داشته باشيم. كار بر روي اين امر را از استانها و از معاونان آموزش ابتدايي استانها آغاز كردهايم تا به معلمان آگاهي دهيم.
روز «بدون كيف و كتاب» در شهرها و استانها
معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش در پاسخ به اينكه آيا برگزاري روز بيكيف و كتاب در ساير استانها نيز آغاز شده است؟، عنوان كرد: در استانهاي ديگر نيز شروع شده است اما اينكه بگوييم همه مدارس ابتدايي يك استان به صورت هماهنگ يك روز بدون كيف و كتاب داشتهاند، اينگونه نيست. طبق اخباري كه استانها به دست ما رساندهاند مناطق مختلف استانها روزهاي متفاوت را به عنوان روز بيكيف و كتاب انتخاب كردهاند. اين ظرفيت فوقالعادهاي است كه بايد براي آن برنامهريزي دقيق داشته باشيم تا بتوانيم بيشترين استفاده را در جهت تربيت بچهها از روز بيكيف و كتاب داشته باشيم.
