منعي براي حضور خانم‌ها در مجلس خبرگان وجود ندارد

۱۴۰۲/۰۹/۰۸ - ۰۰:۴۸:۲۸
کد خبر: ۳۰۱۹۳۰

آيت‌الله محسن محمدي اراكي در يك برنامه تلويزيوني در خصوص ساختار مجلس خبرگان رهبري، اظهار كرد: ابتدا اشاره كنم كه نظام جمهوري اسلامي نظام بي‌نظيري است؛ چراكه يكي از ابتكارات اين نظام، پايه‌گذاري چنين نهادي است.

آيت‌الله محسن محمدي اراكي در يك برنامه تلويزيوني در خصوص ساختار مجلس خبرگان رهبري، اظهار كرد: ابتدا اشاره كنم كه نظام جمهوري اسلامي نظام بي‌نظيري است؛ چراكه يكي از ابتكارات اين نظام، پايه‌گذاري چنين نهادي است. نهادي هوشمند و دقيق كه هم مردمي بودن وهم عادلانه بودن نظام را تأمين مي‌كند، ارتباط نظام با مردم را تأمين مي‌كند و نظام را از انحراف، خطا، اشتباه، ظلم و بي‌عدالتي مصون نگه مي‌دارد، اينها را كمتر در نظام سياسي در دنيا مي‌بينيم. البته اينها به اين معني نيست كه قابل نقد نيست، گرچه اين نظام پايه خود را از منابع ديني گرفته ولي شكل و قواره اين نظام را انديشه‌هاي بشري شكل داده است. البته كساني كه در شكل‌دهي اين نظام تأثير داشتند همگي از انسان‌هاي باتجربه و صاحب نظر بودند. وي همچنين عنوان كرد: نكته ديگر اينكه در اين قانون اساسي يكي از بي‌نظيرترين بخش‌ها همين مجلس خبرگان است، شما نهادي نظير آن در نظام‌هاي ديگر نداريد، نهاد ويژه‌اي با مقررات و قوانين محكم كه آنها هم براي سلامت گزينش و تصميم در اين نهاد در نظر گرفته شده‌اند. اين عضو هيات رييسه مجلس خبرگان رهبري اظهار كرد: اين مجلس از منتخبين ملت تشكيل شده، هيات رييسه‌اي دارد كه معمولا 7 نفرند رييس، نائب رييس، دو منشي، دو كارپرداز به اضافه كميسيون‌هايي كه دو نوع هستند؛ كميسيون‌هاي اصلي كه به وظيفه اصلي مجلس خبرگان مي‌پردازند و در قانون اساسي از آنها ياد شده، مثل كميسيون 7 و اصل 109 قانون اساسي كه جايي كه نياز به انتخاب رهبر باشد تشخيص و گزينش برعهده اين كميسيون است. همچنين كميسيون ديگر كميسيون تحقيق است كه بررسي عملكرد رهبري را برعهده دارد و بررسي مي‌كند كه رهبر واجد شرايط رهبري هستند يا خير. آيت‌الله اراكي همچنين تأكيد كرد: اين كميسيون بررسي تداوم شرايط را برعهده دارد. كميسيون ديگر كميسيون آيين‌نامه است كه آيين‌نامه را از حيث شرايط انتخاب‌كنندگان و انتخاب‌شوندگان، تاريخ انتخاب و آنچه مربوط به امور داخلي مجلس خبرگان است برعهده مي‌گيرد. اين سه كميسيون كميسيون‌هاي اصلي است، مجلس خبرگان اين اختيار را دارد كه بنا به شرايط كميسيون‌هايي را تشكيل دهد، يا مثلا ارايه پيشنهاداتي به مقام معظم رهبري داشته يا مطالبات از نهادهاي رسمي را به اطلاع ايشان برساند. وي همچنين در پاسخ به اين مطلب كه «اصلا زماني كه انقلاب شد خبرگاني وجود نداشت» گفت: خبرگان هميشه در جامعه شيعي بوده است، آنچه بعد از انقلاب اتفاق افتاد سازمان‌يافتگي آن بود، معمولا چنين كه وقتي مرجع بزرگي از دنيا مي‌رود، همه علما و حتي مردم از ديگر علماي واجد شرايط درخواست دارند تا مرجع جديدي معرفي كنند، مثلا وقتي آيت‌الله بروجردي از دنيا رفتند علماي ايران و نجف در خصوص انتخاب مرجع جديد با هم در تعامل بودند. هميشه بعد از فوت مراجع شاخص مردم به عالمان خبره رجوع مي‌كنند. آيت‌الله اراكي با اشاره به اينكه در قانون اساسي فعلي ما مرجعيت شرط رهبري نيست، يادآور شد: مواردي مانند فقاهت، عدالت و توانايي رهبري از شروط لازم است، نكته ديگر اينكه اصولا مرجعيت با صلاحيت مرجعيت دو مقوله متفاوت است، برخي صلاحيت مرجعيت دارند اما خودشان را مطرح نكردند، مثلا در حوزه مرجعيت بعد از فوت حضرت امام (ره) دو اتفاق افتاد يكي انتخاب رهبر به عنوان رهبر نظام و ديگري رجوع عده‌اي از مردم به آيت‌الله العظمي اراكي براي تقليد، در حالي كه ايشان از 50 سال قبل از آن واجد شرايط مرجعيت بود، خيلي از مراجع اين طور هستند.