اميرعبداللهيان: تا دير نشده جنگ را متوقف كنيد

آغاز جنايات اسراييل با پايان آتش‌بس

۱۴۰۲/۰۹/۱۰ - ۲۳:۵۸:۴۸
کد خبر: ۳۰۲۰۹۰
آغاز جنايات اسراييل با پايان آتش‌بس

 با گذشت حدود يك هفته از آتش‌بس موقتي كه ميان اسراييل و حماس با وساطت دولت‌هاي بين‌المللي نهايي شده بود، از روز گذشته بار ديگر اسراييل حمله به غزه را از سر گرفت، موضوعي كه با واكنش‌هاي منفي بين‌المللي مواجه شد و بار ديگر بسياري از مقامات جهاني از لزوم رسيدن به يك آتش‌بس دائم سخن گفتند.

جواد هاشمي

 با گذشت حدود يك هفته از آتش‌بس موقتي كه ميان اسراييل و حماس با وساطت دولت‌هاي بين‌المللي نهايي شده بود، از روز گذشته بار ديگر اسراييل حمله به غزه را از سر گرفت، موضوعي كه با واكنش‌هاي منفي بين‌المللي مواجه شد و بار ديگر بسياري از مقامات جهاني از لزوم رسيدن به يك آتش‌بس دائم سخن گفتند.
خبرنگار روسيا اليوم گزارش داد كه آتش‌بس هفت روزه نوار غزه بدون اعلام تمديد آن پايان يافته است. خبرنگار الجزيره اعلام كرد كه در پي حملات رژيم صهيونيستي به مناطق مختلفي در نوار غزه، تعداد شهدای حملات اين رژيم به ۱۰۹ تن افزايش يافته است. همچنين صدها تن در اين حملات زخمي‌ شده‌اند. وزارت بهداشت نوار غزه اعلام كرد كه به محض پايان يافتن آتش‌بس، رژيم صهيونيستي مرتكب جنايت‌هاي جديدي در نوار غزه مي‌شود.
آويخاي ادرعي، سخنگوي ارتش اسراييل ادعا كرد: حماس توافق را نقض كرد و راكت‌هايي را به سمت اسراييل شليك كرد. وي گفت كه ارتش رژيم صهيونيستي مجدداً حملات را در رويارويي با حماس در نوار غزه فعال كرده است. ادرعي عنوان داشت: در پي به صدا درآمدن آژيرهاي خطر در كيبوتس حوليت، شليك چند راكت از نوار غزه به سمت اسراييل رصد شد كه اين راكت‌ها بر اساس سياست دنبال شده، رهگيري نشدند. جنبش حماس در بيانيه‌اي اعلام كرد، رژيم صهيونيستي بعد از اينكه در طول شب، تعامل با تمامي پيشنهادها براي آزادي بازداشت‌شدگان ديگر را رد كرد، مسوول ازسرگيري جنگ و تجاوزات نازيستي عليه نوار غزه است.
جنبش حماس اعلام كرد: دولت امريكا و رييس‌جمهورش بايدن كاملاً مسوول ادامه جنايت‌هاي جنگي صهيونيستي در نوار غزه هستند؛ بعد از حمايت مطلق‌شان از اين رژيم و بعد از چراغ سبز داده شده به آنها در پي سفر روز گذشته آنتوني بلينكن، وزير خارجه امريكا به رژيم صهيونيستي و اعلام نيت اشغالگر براي از سرگيري تجاوزات با موافقت امريكا با طرح‌هاي جديد كه تا به الان باعث كشته شدن ده‌ها غيرنظامي و كودك بي‌گناه شده است. در همين حال، رسانه‌هاي فلسطيني روز (جمعه) گزارش دادند كه صداي انفجارها و تيراندازي‌ها در شمال نوار غزه شنيده شده است و جنگنده‌ها و پهپادها در مناطق شمال غربي شهر غزه به صورت گسترده به پرواز درآمدند. سايت عبري واي نت نيز گزارش داد كه با وجود گزارش‌هايي مبني بر تمديد آتش‌بس موقت در نوار غزه، اما آژيرهاي خطر در شهر سديروت و در شهرك‌هاي يهودي‌نشين جافيم و ايفز و نير به صدا درآمدند. آويخاي ادرعي اعلام كرد كه يك راكت از نوار غزه به سمت غلاف غزه شليك شد و گنبد آهنين آن را رهگيري كرد.
در پي عدم تمديد آتش‌بس و ازسرگيري حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه؛ دفتر اطلاع‌رساني نوار غزه اعلام كرد كه جامعه بين‌الملل مسوول ادامه جنگ است. دفتر اطلاع‌رساني غزه در بيانيه‌اي تصريح كرد: جامعه بين‌الملل مسوول ادامه جنگ اسراييل عليه نوار غزه است. دفتر اطلاع‌رساني غزه اعلام كرد: رژيم اشغالگر به بمباران و هدف قرار دادن تعداد زيادي از خانه‌ها و مناطق امن در چندين استان نوار غزه ادامه مي‌دهد. در بيانيه اين نهاد آمده است: حق مردم ما است كه به دفاع از خود با تمامي ابزارها ادامه دهند و حق آنها است كه به آزادي و استقلال خود دست يافته و كشورشان با پايتختي قدس را داشته باشند.
دفتر اطلاع‌رساني غزه اعلام كرد كه در پي حملات رژيم صهيونيستي به منزلي در اردوگاه المغازي در مركز نوار غزه، تعداد شهدای حملات اين رژيم به هفت تن افزايش يافته است. از سوي ديگر، دفتر بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي ادعا كرد: ما به نبرد بازگشتيم و حماس به وظيفه خود براي آزادي گروگان‌ها عمل نكرد.
دفتر نتانياهو تصريح كرد: با بازگشت درگيري‌ها، اسراييل به تحقق اهداف جنگ عليه غزه پايبند است؛ اهداف جنگ آزادسازي اسيرانمان و نابودي حماس است. پيشتر روزنامه وال استريت ژورنال به نقل از مسوولان مصري روز جمعه گزارش داد كه رژيم صهيونيستي و جنبش حماس در مورد تمديد آتش‌بس موقت براي هشتمين روز توافق كردند. در حالي كه هفتمين روز آتش‌بس قبل از اعلام آغاز اجراي آن، با پيچيدگي‌هاي بسياري مواجه بود؛ رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي پنجشنبه گزارش دادند كه برآوردهايي در اراضي اشغالي وجود دارد كه روز جمعه آخرين روز آتش‌بس در نوار غزه است و درگيري‌ها از روز شنبه از سر گرفته مي‌شود.
پس از اين اتفاق، بار ديگر مقامات مختلفي در نقاط مختلف جهان از لزوم تداوم آتش‌بس و توقف حملات به غزه سخن گفتند. وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران گفت: راه‌حلي جز استمرار آتش‌بس و ارسال گسترده كمك‌هاي انساني در غزه و توافق بر سر تبادل اسراي طرفين وجود ندارد. حسين امير عبداللهيان در واكنش به ازسرگيري حملات رژيم صهيونيستي به غزه از روز جمعه ۱۰ آذرماه ۱۴۰۲ در صفحه اجتماعي ايكس نوشت: «راه‌حلي جز استمرار آتش‌بس و ارسال گسترده كمك‌هاي انساني در غزه و توافق بر سر تبادل اسراي طرفين وجود ندارد. اسرا با جنگ آزاد نمي‌شوند، بلكه در بمباران‌ها كشته مي‌شوند. استمرار جنگ واشنگتن و تل‌آويو يعني نسل‌كشي جديد در غزه و كرانه باختري. گويا آنان به تبعات سخت بازگشت به جنگ فكر نمي‌كنند. وجود ناو جنگي تمام‌كننده نيست، وجود «اراده فلسطيني» تمام‌كننده است. تا دير نشده حملات به غزه را فورا متوقف كنيد.»  بر اساس اين گزارش ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت امور خارجه نيز در صفحه اجتماعي ايكس در اين ارتباط نوشت: «خون‌آشامان صهيونيست پس از كشتار بيش از ۱۵ هزار فلسطيني دور جديد كشتار خود را در سايه ادامه حمايت دولت امريكا آغاز كرده‌اند‏. 
نقض آتش‌بس و آغاز دوباره تجاوز نظامي رژيم صهيونيستي عليه ‎غزه دقايقي قبل از خروج بلينكن، وزير خارجه امريكا از سرزمين‌هاي اشغالي؛ باز هم غيرنظاميان، كودكان و  
 زنان قربانيان اصلي حملات جنايتكارانه نظاميان رژيم صهيونيستي هستند.
همچنين كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل از سرگيري حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه بعد از پايان وقفه انساني را «فاجعه بار» دانسته و از همه طرف‌ها خواست برقراري يك آتش‌بس فوري را تضمين كنند. «فولكر تورك»، كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل در بيانيه‌اي كه پس از پايان وقفه بشردوستانه بين حماس و رژيم صهيونيستي در صبح روز جمعه منتشر كرد، گفت: «من از همه طرف‌ها و دولت‌هاي داراي نفوذ بر آنها مي‌خواهم با محوريت دلايل بشردوستانه و حقوق بشر تلاش‌هايشان را فورا براي تضمين يك آتش‌بس دو برابر كنند.» فولكر تورك تاكيد كرد، اظهارنظرهاي اخير رهبران نظامي و سياسي رژيم صهيونيستي درباره قصد آنها براي تشديد و گسترش حمله نظامي «بسيار آزاردهنده» است. اين مقام سازمان ملل هشدار داد: «وضعيت از نقطه بحران نيز فراتر رفته است.»
در حالي كه در حملات جنايتكارانه رژيم صهيونيستي عليه نوار غزه تاكنون هزاران فلسطيني به شهادت رسيده‌اند، فولكر تورك با اشاره به اين آمار هشدار داد كه تعداد خيلي زياد ديگري از فلسطيني‌ها نيز در خطر مرگ و آواره شدن اجباري قرار دارند. او اظهار كرد: «من به همه طرف‌ها وظيفه‌شان را براي آنكه اجازه عبور سريع و بدون اختلال امداد بشردوستانه از سراسر نوار غزه براي غيرنظاميان نيازمند بدهند و اين امر را تسهيل كنند، گوشزد مي‌كنم.» اين مقام مسوول حقوق بشري سازمان ملل گفت، رژيم صهيونيستي بايد دست از بازداشت خودسرانه فلسطيني‌ها برداشته و به وظايفش در نوار غزه عمل كند. او تاكيد كرد: «طبق قوانين بشردوستانه بين‌المللي اسراييل در مقام اشغالگر ملزم است كه نيازهاي اساسي مردم غزه نظير تامين آب، غذا و مراقبت‌هاي پزشكي را تامين كند.» يكي از جدي‌ترين واكنش‌ها را نيز رييس‌جمهور تركيه داشت. رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه بعد از ازسرگيري حملات رژيم صهيونيستي به غزه گفت: نمي‌توان قتل ۱۶هزار فلسطيني را كه بيشتر آنها زن و كودك هستند، توجيه كرد. آنچه در غزه رخ مي‌دهد جنايت عليه بشريت و جنايت جنگي است و بايد عاملان آن طبق قوانين بين‌المللي مجازات شوند. اسراييل بايد به دليل اين جنايت‌ها در مقابل دادگاه‌هاي بين‌المللي محاكمه شود. وي گفت: اكنون اهميت تشكيل كشور فلسطين در مرزهاي ۱۹۶۷ به پايتختي قدس شرقي براي همه آشكار شده است.
يكي از مهم‌ترين گزارش‌ها را روز گذشته، روزنامه امريكايي نيويورك تايمز منتشر كرد. به نوشته روزنامه نيويورك تايمز، رژيم صيهونيستي بيش از يك سال پيش از حمله در هفتم اكتبر و عمليات توفان الاقصي به نقشه‌هاي جنگي حماس براي حمله به جنوب اراضي اشغالي دست يافته بود، اما از آنجا كه باور داشت چنين اقدامي صورت نمي‌گيرد، كاري نكرد. يك سند ۴۰ صفحه‌اي با نام رمز «ديوار اريحا »
 توسط مقام‌هاي رژيم صهيونيستي به تفصيل نوع حمله حماس پرداخته بود؛ اما مقامات نظامي و اطلاعاتي رژيم صهيونيستي اين تهديد را رد كردند، چون مقام‌هاي اسراييلي اين طرح را براي اجرا توسط حماس بسيار دشوار انگاشته بودند. به گزارش نيويورك تايمز، اين سند، تاريخ خاصي را ذكر نكرده است، اما به عنوان طرح اوليه حمله‌اي اشاره مي‌كند كه با «دقت تكان‌دهنده» دنبال شد. در اين طرح به استفاده از پهپاد براي غيرفعال كردن دوربين‌هاي امنيتي، مسلسل‌ها در سراسر مرز بين غزه و اراضي اشغالي، راكت‌هايي كه در آغاز حمله شليك مي‌شوند و همچنين ورود مردان مسلح به شهرك‌ها اشاره شده است. به نوشته روزنامه نيويورك تايز، اين سند شامل اطلاعاتي حساس درباره نيروهاي نظامي رژيم صهيونيستي و مراكز فرماندهي است. به گزارش اين روزنامه، اين سند در حالي كه تصوير واضحي از حمله‌اي را ترسيم مي‌كرد كه در نهايت به نتيجه رسيد، توسط دايره وسيعي از مقام‌هاي نظامي و اطلاعاتي رژيم صهيونيستي كه آن را بررسي كردند، رد شد؛ چون كارشناسان اين طرح را فراتر از توانايي‌هاي حماس مي‌دانستند. اينكه بنيامين نتانياهو، نخست وزير اين رژيم يا ديگر رهبران سياسي اين سند را ديده‌اند يا خير، مشخص نيست. پس از اينكه اين سند توسط مقام‌هاي رژيم صهيونيستي در سال گذشته ميلادي به دست آمد، ارزيابي نظامي از شاخه ارتش اين رژيم كه از مرز با غزه دفاع مي‌كند، مشخص كرد كه اهداف حماس نامشخص است.
در ژوئيه سال جاري ميلادي يك تحليلگر از سيگنال‌هاي آژانس اطلاعاتي رژيم صهيونيستي مشخص كرد كه حماس يك تمرين آموزشي فشرده برگزار كرده بود كه بسيار شبيه به آن چيزي بود كه در طرح مشخص شده بود.
بر اساس ايميل رمزگذاري شده‌اي كه توسط نيويورك تايمز بررسي شد، اين تحليلگر گفت كه اين تمرين با محتواي ديوار اريحا مطابقت دارد، اما مقام‌هاي ارشد اطلاعاتي اسراييل به نگراني‌هاي او توجهي نكردند. روزنامه مذكور همچنين نوشت، مقام‌هاي رژيم صهيونيستي به‌طور خصوصي اعتراف كردند كه اگر اين هشدارها را جدي مي‌گرفتند، مي‌توانستند از حملات جلوگيري كرده يا آن را كاهش دهند. حمله حماس مرگبارترين روز در تاريخ رژيم صهيونيستي بود و جنگ ناشي از آن منجر به كشته شدن هزاران نفر در غزه شده است كه بسياري از آنها زن و كودك هستند. به نوشته نيويورك تايمز، سند ديوار اريحا به صراحت درباره حملات موشكي كه براي منحرف كردن حواس سربازان اسراييلي در زماني كه حماس از مرز به شهرك‌هاي صهيونيست نشين حمله كرد، توضيح داده است.
در كنار هم قرار دادن اين خبرها نشان مي‌دهد كه اسراييل با وجود گذشت حدود دو ماه از آغاز جنگ در غزه، هنوز بدون مشخص كردن هدفي خاص به اقدامات جنگي خود ادامه مي‌دهد و با وجود تمام بحث‌هاي مطرح شده در سطح جهاني، هنوز راهي براي توقف اين حملات به دست نيامده است. بسياري از كارشناسان امور بين‌الملل ابراز نگراني مي‌كنند كه در صورت نرسيدن به يك آتش‌بس در مدتي كوتاه، اين خطر وجود دارد كه يك جنايت جنگي بلندمدت در فلسطين تكرار شود. 

ارسال نظر