ناوگان كشتيراني تجاري ايران بالاتر از امريكا و فرانسه

۱۴۰۲/۰۹/۱۲ - ۰۱:۵۸:۰۲
کد خبر: ۳۰۲۱۸۳

جديدترين آمار منتشرشده از سوي سازمان اطلاعات مركزي امريكا (سيا) در مورد وضعيت ناوگان تجاري كشورهاي جهان نشان مي‌دهد ايران با 942 فروند كشتي تجاري بالاتر از امريكا، آلمان و فرانسه، در جايگاه 25 جهان قرار دارد.

جديدترين آمار منتشرشده از سوي سازمان اطلاعات مركزي امريكا (سيا) در مورد وضعيت ناوگان تجاري كشورهاي جهان نشان مي‌دهد ايران با 942 فروند كشتي تجاري بالاتر از امريكا، آلمان و فرانسه، در جايگاه 25 جهان قرار دارد.
به گزارش فارس، بر اساس جديدترين آمار منتشر شده از سوي سازمان اطلاعات مركزي امريكا (سيا) در مورد وضعيت ناوگان تجاري كشورهاي جهان، ايران با ۹۴۲ فروند كشتي تجاري بالاتر از امريكا قرار گرفته است.
ايران در ميان ۱۸۶كشور بررسي شده در اين گزارش رتبه ۲۵ را به خود اختصاص داده است.
بر اساس اين آمار، ايران در سال گذشته ميلادي (۲۰۲۲) ۳۲ كشتي فله‌بر، ۳۱ كشتي كانتينري، ۳۹۳ كشتي باري عمومي، ۸۳ نفتكش و ۴۰۳ فروند كشتي از انواع ديگر داشته است.
به اين ترتيب، از جمله كشورهايي كه از اين نظر پايين‌تر از ايران قرار دارند مي‌توان به امريكا، برزيل، پرتغال، دانمارك، كانادا، آلمان، استراليا، فرانسه، بنگلادش، اسپانيا، سويیس اشاره كرد.
بر اساس اين گزارش، امريكا در رتبه ۷۰، آلمان در رتبه ۳۸ و فرانسه رتبه ۴۰ و بسيار پايين‌تر از ايران قرار دارند.
در عين حال، ايران به لحاظ تعداد كشتي‌هاي تجاري در ميان ۲ كشور نخست (خاورميانه) غرب آسيا نيز قرار دارد. بر اساس آماري كه از سازمان اطلاعات مركزي امريكا براي كشورهاي غرب آسيا منتشر كرده است، ايران با ۹۴۲ فروند كشتي تجاري پس از تركيه با يك هزار و ۲۳۷ فروند كشتي قرار گرفته است.
پس از ايران، امارات با ۶۳۶ فروند كشتي و پس از آن عربستان با ۴۱۳ فروند كشتي قرار دارند، بحرين نيز با ۱۹۰ فروندكشتي تجاري در جايگاه پنجم قرار دارد.
ناوگان كشتي‌هاي تجاري ايران بيش از ۳۰۰ فروند از امارات بيشتر و بيش از ۲ برابر تعداد كشتي‌هاي تجاري عربستان است. كشورهاي بررسي شده در اين گزارش به عنوان خاورميانه (غرب آسيا) شامل، تركيه، ايران، امارات، عربستان، آذربايجان، بحرين، كويت، قطر، عراق، عمان، لبنان، رژيم صهيونيستي، اردن، يمن، گرجستان و سوريه به ترتيب رتبه‌هايشان هستند. كل كشتي‌هاي تجاري فعال در منطقه خاورميانه بررسي شده در اين گزارش در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۴۳۹۸ فروند بوده است كه بيش از يك پنجم اين كشتي‌ها به ايران اختصاص داشته است.

ارسال نظر