ايران بازار سيب هند را تسخير كرد؟

۱۴۰۲/۰۹/۱۳ - ۰۰:۲۱:۲۰
کد خبر: ۳۰۲۲۲۹

هند سومين متقاضي سيب ايران است كه طبق اعلام رسانه‌هاي هندي بازار اين كشور را تسخير كرده است. رسانه‌هاي هندي نوشتند، سيب توليدي ايران يكي از ميوه‌هايي است كه توانسته جاي خود را در بازار هند پيدا كند تاحدي كه توليدكنندگان داخلي اين كشور را در تنگنا قرار داده است. بر اساس گزارش آنها، انواع سيب توليدي ايران با قيمتي نازل‌تر از ميوه‌هاي هندي توزيع مي‌شود و برهمين اساس مصرف‌كنندگان هندي، سيب ايران را بر توليدات داخلي كه گران‌تر هستند، ترجيح مي‌دهند. فياض احمد مالك، رييس انجمن ميوه‌كاران شمال كشمير هم در اين باره اعلام كرد: توليد سيب كشميري در سال جاري كاهش قابل توجهي داشته و همين مساله باعث گراني سيب توليد داخل شده است.

هند سومين متقاضي سيب ايران است كه طبق اعلام رسانه‌هاي هندي بازار اين كشور را تسخير كرده است. رسانه‌هاي هندي نوشتند، سيب توليدي ايران يكي از ميوه‌هايي است كه توانسته جاي خود را در بازار هند پيدا كند تاحدي كه توليدكنندگان داخلي اين كشور را در تنگنا قرار داده است. بر اساس گزارش آنها، انواع سيب توليدي ايران با قيمتي نازل‌تر از ميوه‌هاي هندي توزيع مي‌شود و برهمين اساس مصرف‌كنندگان هندي، سيب ايران را بر توليدات داخلي كه گران‌تر هستند، ترجيح مي‌دهند. فياض احمد مالك، رييس انجمن ميوه‌كاران شمال كشمير هم در اين باره اعلام كرد: توليد سيب كشميري در سال جاري كاهش قابل توجهي داشته و همين مساله باعث گراني سيب توليد داخل شده است. دولت هند براي جبران كمبود سيب در بازار اين كشور ۱.۴ ميليارد نفري، مانند سال‌هاي گذشته، اقدام به واردات گسترده سيب‌هاي ايراني كرده است.
او گفت: واردات سيب ايراني در ۱۵ روز گذشته آغاز شده است كه باعث كاهش بيش از ۶۰۰ روپيه‌اي نرخ سيب در هر جعبه شده است. به نقل از تسنيم، اين توليدكننده هندي گفت: تنها دو هفته پيش، يك جعبه سيب ما بين ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ روپيه در بازارهاي مختلف ميوه هند به فروش مي‌رسيد. اما اكنون ما هر جعبه را ۸۰۰ روپيه مي‌فروشيم. طبق آمارهاي گمرك در ۱۲ ماه سال 1401، بيش از ۶۲ هزار و ۵۹۵ تن سيب تازه و سيب خشك كرده به ۲۹ كشور مختلف صادر شده كه از نظر وزني با كاهش حدود ۳۶ درصدي نسبت به سال ۱۴۰۰ مواجه شده است. اين ميزان صادرات ۲۱۵ ميليون و ۹۰ هزار و ۲۰۳ دلار ارزآوري براي ايران داشته كه معادل ۶۳۷۵ ميليارد و ۱۷۴ ميليون و ۸۰۳ هزار تومان است.
در سال گذشته بيش از ۹۳ درصد از صادرات سيب به كشورهاي افغانستان، امارات، پاكستان، تركمنستان، عراق و هند انجام شده است كه در اين ميان عراق با خريد بيش از ۲۹۶ هزار تن بزرگ‌ترين خريدار و مشتري سيب ايراني به شمار مي‌رود. پس از آن كشورهاي افغانستان با ۹۴ هزار تن و هند با ۸۳ هزار تن در رتبه‌هاي بعدي قرار مي‌گيرند. طبق داده‌هاي موجود در سال جاري كماكان سومين متقاضي سيب ايران، كشور هند است.

ارسال نظر