«تعادل» گزارش مي‌دهد

مسير سهام عدالت هموار شد

۱۴۰۲/۰۹/۱۴ - ۰۱:۱۲:۴۴
کد خبر: ۳۰۲۲۹۹
مسير سهام عدالت هموار شد

بالاخره از سامانه ميراث و تعيين تكليف سهام عدالت متوفيان رونمايي شد تا وراث نيز به يك مسير و راهكار مشخص برسند. سامانه سهام عدالت متوفيان چندسالي بود كه بين سازمان خصوصي‌سازي و بورس در رفت و آمد بود اما بالاخره با زمانبندي تعيين شده و عملكرد شركت سپرده‌گذاري‌مركزي وراث مي‌توانند نسبت به نقل و انتقال سهام عدالت اقدام كنند.

بالاخره از سامانه ميراث و تعيين تكليف سهام عدالت متوفيان رونمايي شد تا وراث نيز به يك مسير و راهكار مشخص برسند. سامانه سهام عدالت متوفيان چندسالي بود كه بين سازمان خصوصي‌سازي و بورس در رفت و آمد بود اما بالاخره با زمانبندي تعيين شده و عملكرد شركت سپرده‌گذاري‌مركزي وراث مي‌توانند نسبت به نقل و انتقال سهام عدالت اقدام كنند. از اواسط آبان ماه در قالب درگاه ميراث، فرآيند دريافت سهام عدالت افراد فوت شده توسط ورثه آنها آغاز شده كه تاكنون ۵۰۰۰ نفر ثبت نام كرده‌اند و متقاضيان داراي سجام مي‌توانند از طريق اين درگاه نسبت به دريافت سهام عدالت متوفيان خود اقدام كنند. از سال ۱۳۸۵ تاكنون بيش از سه ميليون و ۷۰۰ هزار نفر از مشمولان سهام عدالت فوت شده‌اند كه سهام عدالت آنان تاكنون بلاتكليف بود.نحوه تقسيم سود سهام اين افراد بين ورثه آنها از ماه گذشته آغاز شده است. اشخاص داراي سجام بورس بعد از ورود به درگاه يكپارچه ذي‌نفعان بازار سرمايه مي‌توانند از طريق گزينه «امور سهام عدالت متوفي» با ورود كد ملي و تاريخ تولد افراد متوفي اقدام به استعلام وضعيت سهام عدالت آنان كنند. در صورتي كه متوفي، سهامدار عدالت بود، وراث مطابق با جدول زمان‌بندي و تاريخ مطرح شده در درگاه يكپارچه ذي‌نفعان به يكي از شعب سراسر كشور كارگزاري‌هاي بورسي يا يكي از شعب سراسر كشور بانك‌هاي ملت، ملي، ‌پارسيان و تجارت مراجعه كنند تا كار ثبت پرونده و تقسيم دارايي متوفي بين وراث انجام شود. به گفته مديرعامل شركت سپرده‌گذاري مركزي بعد از تاييد پرونده، سهام متوفي حداكثر پس از دو روز كاري بين ورثه تقسيم خواهد شد. در هيچ‌يك از مراحل اين فرآيند نيازي به پرداخت وجه نيست و كاملا رايگان است. از زمان راه‌اندازي درگاه ميراث در اواسط آبان ۱۴۰۲ تاكنون حدود ۵۰۰۰ نفر از ورثه در اين درگاه تشكيل پرونده داده‌اند.

 

پرداخت سود سهام عدالت

رييس سازمان بورس درباره شرايط و نحوه پرداخت سود سهام عدالت گفت: سود سهام عدالت امسال در دو مرحله پرداخت مي‌شود كه مرحله اول آن در آذرماه خواهد بود. مهدي سعادتي، رييس فراكسيون سهام عدالت مجلس از پرداخت سود قطعي ۱۴۰۲ به دارندگان سهام عدالت خبر داد و افزود سود سهام عدالت ۱۴۰۲ تا پايان آذرماه امسال پرداخت مي‌شود به‌گفته سعادتي، سود سهام عدالت امسال براي برخي از سهامداران تحت پوشش، از يك تا دو ميليون تومان است و براي برخي ديگر از سهامداران هم مبلغ ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزارتومان برآورد شده است. سال ۱۴۰۱ سود سهام عدالت مربوط به سال ۱۴۰۰ طي دو مرحله واريز شد. روند پرداخت مرحله اول از روز ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱ آغاز و تا سوم دي ماه ادامه يافت. در مرحله نخست سهامداراني كه در پرتفوي سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان داشتند به ترتيب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان و افرادي كه پرتفوي يك ميليون توماني در اختيار داشتند، مبلغ يك ميليون و ۱۲۸ هزار تومان سود علي‌الحساب دريافت كردند. فرآيند پرداخت مرحله دوم نيز روز ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ انجام گرفت. در اسفندماه نيز سهامداراني كه در پرتفوي سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارايي داشتند، به ترتيب ۶۱۳، ۶۶۷ و ۷۲۱ هزار تومان سود دريافت كردند. همچنين افرادي كه پرتفوي يك ميليون توماني در اختيار داشتند، مبلغ يك ميليون و ۳۵۶ هزار تومان سود به ايشان تعلق گرفت.

 

مراقب كلاهبرداري سهام عدالت باشيد

اميد ارباب‌زاده با اعلام اينكه هيچ پيامك يا پيام در شبكه‌هاي اجتماعي از طريق سپرده‌گذاري مركزي در اين خصوص ارسال نمي‌گردد، افزود: با توجه به افتتاح سامانه «ميراث» كه وظيفه انتقال دارايي متوفيان سهام عدالت را بر عهده دارد، برخي از سودجويان با قصد كلاهبرداري اقدام به ارسال پيام در بستر پيامك اپراتور‌هاي همراه و شبكه‌هاي اجتماعي داخلي و خارجي مي‌كنند و از اين طريق درخواست مي‌كنند كه جهت اطلاع از جزييات يا انجام اين نوع انتقال دارايي بر روي يك لينك كليك كرده يا برنامك خاصي را نصب نمايند كه پس از نصب اينگونه برنامك‌ها دسترسي به اطلاعات تلفن همراه فرد قرباني، از راه دور براي كلاهبردار فراهم مي‌شود. ارباب‌زاده تصريح كرد: كلاهبردار پس از فريب فرد قرباني، به كليه پيامك‌ها از جمله كد‌هاي يك‌بار مصرف كه از طريق بانك ارسال مي‌گردد نيز دسترسي پيدا مي‌كند و از اين طريق به راحتي مي‌تواند با دانستن اين اطلاعات در بستر مجازي حساب قربانيان را خالي كند. وي در ادامه گفت: تنها راه اطلاع از زمان‌بندي انتقال دارايي، از طريق ورود به درگاه جامع ذي‌نفعان بازار سرمايه است و براي اين منظور مي‌بايست يك نفر از وراث كه ثبت نام و احراز هويت وي در سجام تكميل شده است، با مراجعه به اين درگاه و وارد كردن كد ملي متوفي از زمان درخواست جهت انتقال دارايي متوفي مطلع شود و پس از آن نيز تنها راه انتقال دارايي سهام عدالت متوفي به وراث ايشان مراجعه يك وارث سجامي شده به همراه اسناد مورد نياز به دفاتر يكي از شركت‌هاي كارگزاري مي‌باشد. ارباب‌زاده در پايان اظهار داشت: نكته مهم‌تر جهت جلوگيري از كلاهبرداري توجه به اين مساله است كه تمام سامانه‌هاي دولتي با پسوند «ir.» تمام مي‌شوند و پسوند‌هاي ديگر مورد اعتماد و قابل قبول نيستند و چنين نشاني‌هاي مشكوك به هيچ عنوان نبايد باز شوند و در عين حال اكيداً از نصب اين هر برنامه پيشنهادي ديگر نيز جلوگيري شود.

 

بازار از دريچه معاملات

در معاملات سومين روز كاري هفته يعني دوشنبه، شاخص كل بورس تهران 44 هزار و 27 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 165 هزار و 227 واحد رسيد.شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش 9 هزار و 938 واحد در رقم 741 هزار و 389 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با رشد 329 واحدي به رقم 26 هزار و 59 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش هزار و 797 واحد به سطح 133 هزار و 613 واحد رسيد. در اين روز ارزش معاملات كل بازار سهام به 268 هزار و 965 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 257 هزار و 469 ميليارد تومان بود كه 96 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با افزايش 4 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 8 هزار و 700 ميليارد تومان رسيد.در معاملات دوشنبه، 77 نماد صف خريد داشتند و 41 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 45 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 207 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 29 درصدي به 297 ميليارد تومان رسيد. طي روز مذكور فولاد، فارس و تاپيكو نمادهاي سبزپوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در مقابل وتجارت، واتي و غالبر از معدود نمادهاي قرمز بودند كه اثر منفي بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي بپاس، آريا و هرمز بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص داشتند و نمادهاي انتخاب، سغدير و تماوند بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد فولاد بيشترين تراكنش را داشت و شستا و شپنا در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز كرمان، كروميت و فصبا بيشترين تراكنش را داشتند. در معاملات سومين روز كاري هفته نماد شپنا بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 250 ميليارد تومان بود. پس از شپنا، حكشتي بيشترين ارزش معاملات را داشت و كگل رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد شستا و ثشاهد در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نيز سهام شستا با تعداد 873 ميليون و 366 هزار و 663 سهم در صدر قرار گرفته است. كرمان در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وخارزم تعلق داشت. دو نماد وبصادر و كرازي نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند.