رييس كميسيون سلامت شوراي شهر، پس از تكذيب رييس شوراي شهر و استاندار تهران دوباره عنوان كرد

تاكيد بر مازوت‌سوزي ۱۴ نيروگاه به هنگام ناترازي

۱۴۰۲/۰۹/۱۵ - ۰۲:۱۲:۰۸
کد خبر: ۳۰۲۳۷۲

رييس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران بار ديگر تاكيد كرد كه ۱۴ نيروگاه در كل كشور در هنگام ناترازي مازوت سوزي انجام مي‌دهند.

گروه راه و شهرسازي|

رييس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران بار ديگر تاكيد كرد كه ۱۴ نيروگاه در كل كشور در هنگام ناترازي مازوت سوزي انجام مي‌دهند.

مهدي پيرهادي اگر چه اين مساله را هفته گذشته با رسانه‌ها در ميان گذاشت اما مهدي چمران، رييس شوراي شهر تهران و همچنين استاندار تهران طي روزهاي اخير قاطعانه مساله مازوت سوزي نيروگاه‌هاي توليد برق را رد كردند. با وجود اين تكذيب‌ها، پيرهادي ديروز بار ديگر بر اطلاعات ارايه شده قبلي خود صحه گذاشت و بر آنها تاكيد كرد.

پيرهادي در يكصد و نود و هشتمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران در تذكري گفت: در جلسه گذشته شورا در خصوص آلودگي هوا بر اساس گزارش كميسيون اصل ۹۰ مجلس تذكري دادم. اين گزارش تماماً بر اساس گزارش كميسيون اصل ۹۰ بود و اگر نكته‌اي وجود دارد كاملاً بر اساس گزارش است كه در اختيار رسانه‌ها و رييس شورا نيز قرار دادم.

وي افزود: رييس كميسيون اصل ۹۰ اعلام آمادگي كرد كه گزارش را در صحن شورا با جزييات ارايه دهد و عمق فاجعه آلودگي هوا را به گوش مردم برساند. برخي به اين دليل كه منافعشان به خطر افتاده به هياهو و جنجال افتاده اند؛ برخي وظيفه داشتند موارد را پيگيري كنند و چون اين كار را انجام نداده‌اند فرافكني مي‌كنند. به جاي فرافكني بايد اين افراد به پاسخگويي بپردازند. بنده از قوه قضاييه درخواست دارم كه موضوع را پيگيري كند.

وي با بيان اينكه نيروگاه شهيد رجايي و منتظر القائم و در مجموع ۱۴ نيروگاه در كل كشور در هنگام ناترازي مازوت سوزي انجام مي‌دهند، افزود: ما براي شهرداري تهران بودجه در نظر گرفتيم كه در سال ۱۴۰۳ سياهه انتشار تهيه كند و اين در حالي است كه بايد ديگر دستگاه‌ها اين اقدام را انجام دهند.

اين عضو شوراي شهر تهران با تأكيد بر اينكه مديران به كميسيون اصل ۹۰ مراجعه كنند و بگويند چرا گزارش به اين شكل است، گفت: به جاي اينكه مساله را درست كنند و بگويند برنامه اجرايي آنها براي عملياتي شدن قانون هواي پاك چيست؟ فرافكني مي‌كنند. واي به حال آنها.

رييس شوراي اسلامي شهر تهران نيز با بيان اينكه اعلام شده كه كشور هنوز به حال اضطرار نرسيده است، گفت: هنوز از سوخت گاز در نيروگاه‌ها استفاده مي‌شود؛ گرچه گازوئيل نيز آلودگي دارد اما كمتر از مازوت است. اين نيروگاه‌ها گرچه دور هستند، اما با وزش باد، اين آلودگي به تهران نيز منتقل مي‌شود.

چمران اميدواريم در نيروگاه البرز مازوت‌سوزي نشود

رييس شوراي اسلامي شهر تهران نيز ديروز با اشاره به اينكه سوزاندن مازوت با توجه به نزديكي البرز به تهران مي‌تواند در آلايندگي تهران تاثيرگذار باشد، گفت: اميدواريم امسال در نيروگاه البرز مازوت سوزانده نشود. چمران پيش از آغاز يكصدونودوهشتمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالي در خصوص موضوع آلودگي هواي تهران اظهار كرد: تصور مي‌كنم صحبت‌ كردن در اين مورد شايد بي‌جا باشد نگرانم تكرار صحبت در اين خصوص موجب عادي شدن آن شود اما اينكه در اين حوزه هشدار داده شود قطعا موثر خواهد بود. رييس شوراي اسلامي شهر تهران ادامه داد: در جلسه گذشته رييس كميسيون محيط زيست شورا تذكري در مورد سوخت نيروگاه‌ها و استفاده از مازوت ارايه كردند؛ اما پس از آن دستگاه‌هاي مرتبط اعلام كردند كه مازوت سوزانده نمي‌شود اما در استان‌هاي ديگر به جز تهران در هنگام كمبود سوخت مازوت مي‌سوزانند. چمران در ادامه گفت: اميدواريم امسال طوري برنامه‌ريزي شود كه در استان البرز هم مازوت سوزانده نشود چرا كه با توجه به نزديكي البرز با تهران اين اقدام بر روي آلايندگي هواي تهران تاثير مي‌گذارد. اين تاثير حتي اگر كم هم باشد براي ما مهم است. در همين راستا با مسوول پالايشگاه‌ها صحبت داشتيم و با وزير هم در اين خصوص صحبت مي‌كنيم. از سوي ديگر تلاش مي‌كنيم دعوتي از وزير نفت براي حضور در شورا داشته باشيم تا در مورد مسائل مختلف صحبت كنيم.

 

لزوم جلب مشاركت مردم

در كاهش آلودگي هوا

در حالي كه مازوت سوزي نيروگاه‌ها، افت فشار گاز در شبكه گاز كشور به دليل عدم سرمايه‌گذاري و اهمال مسوولان در اين زمينه مشهود است، رييس كميسيون شهرسازي شوراي شهر تهران خواستار جلب مشاركت مردم در كاهش آلودگي هوا شد. او اظهار كرد: مشاركت مردم يك گام اساسي و موثر در كاهش آلودگي هواست. در مورد آلودگي هوا بايد دستگاه قضايي، دستگاه تقنيني كشور، دانشگاه‌ها و عناصر فرهنگي و رسانه‌ها بر اساس يك سياست واحد حركت كنند. مهدي عباسي در تذكر پيش از دستور خود در جلسه ديروز شوراي شهر تهران با بيان اينكه در موضوع آلودگي هوا به نظر اضلاع و افرادي كه بايد كار كنند متفاوت و مختلف هستند اما بيشتر به مسووليت‌هاي حاكميتي پرداختيم، بگونه‌اي كه از ساير ظرفيت‌هاي غافل شديم، گفت: اگر همه با هم تصميم به حل مشكل نگيريم اين مشكل لاينحل باقي خواهد ماند. يعني بايد دستگاه قضايي، دستگاه تقنيني كشور، دانشگاه‌ها و عناصر فرهنگي و رسانه‌ها بر اساس يك سياست واحد حركت كنند. وي با بيان اينكه اصلي‌ترين بازيگران اين صحنه، مردم هستند، ادامه داد: مردم چطور؟از اين جهت كه اگر مردم همين امروز تصميم بگيرند كه در استفاده از سوخت‌هاي فسيلي و خودروهاي شخصي در استان تهران ۱۰ درصد كاهش مصرف و صرفه جويي داشته باشند، موثر است. براساس گزارش مرداد ماه مدير شركت ملي پخش نفت در استان تهران ۲۰ ميليون ليتر مصرف بنزين داشتيم كه 10 درصد صرفه جويي يعني دوميليون ليتر بنزين. اگر اين ۲۰ ميليون ليتر مصرف سوخت در استان تهران را با كشورهايي كه شرايط مشابه دارند مقايسه كنيم، مي‌بينيم كه مصرف انرژي تهران به اندازه پهناي بقيه كشورهاست. عباسي تاكيد كرد: قطعا تكاليف دولت و مجموعه‌ها جاي خود باقي است ولي اينجا مشاركت مردم يك گام اساسي و موثر در كاهش آلودگي هواست.

 

آلودگي هوا از تذكر گذشته است

در همين حال، رييس كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر تهران نسبت به وظايف مديران در موضوع آلودگي هوا گلايه كرد و گفت: موضوع آلودگي هوا از تذكر گذشته است.

نرجس سليماني در يكصد و نود و هشتمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران گفت: موضوع آلودگي هوا از تذكر گذشته است و مديران بايد به وظايف خود در اين زمينه عمل كنند.

ارسال نظر