صنايع مورد اقبال بورس كدامند؟

۱۴۰۲/۰۹/۱۶ - ۰۰:۵۰:۰۵
کد خبر: ۳۰۲۴۲۶

اميرمحمد گلواني، كارشناس بازار سرمايه بيان اينكه احضار هلدينگ‌ها به سازمان بورس و اوراق بهادار، صرفا نيرو محركه‌اي براي حركت بازار بوده‌ است، گفت: بازار در محدوده‌اي قرار گرفته بود كه انگيزه و دليلي براي افت بيشتر در آن وجود ندارد و اين در شرايطي است كه بعد از تحميل ريسك‌هاي سيستماتيك ناشي از جنگ، كاملا واضح و مشخص بود كف بازار در محدوده يك ميليون و 950 هزار واحدي است كه البته ارزش معاملات خرد هم مويد همين مساله است.

اقتصاد آنلاين| اميرمحمد گلواني، كارشناس بازار سرمايه بيان اينكه احضار هلدينگ‌ها به سازمان بورس و اوراق بهادار، صرفا نيرو محركه‌اي براي حركت بازار بوده‌ است، گفت: بازار در محدوده‌اي قرار گرفته بود كه انگيزه و دليلي براي افت بيشتر در آن وجود ندارد و اين در شرايطي است كه بعد از تحميل ريسك‌هاي سيستماتيك ناشي از جنگ، كاملا واضح و مشخص بود كف بازار در محدوده يك ميليون و 950 هزار واحدي است كه البته ارزش معاملات خرد هم مويد همين مساله است. وي با بيان اينكه بازار صرفا منتظر اخبار مثبتي بود تا حركت خود را آغاز كند، تصريح كرد: نمي‌توان اين رشد را فقط به تجديد ارزيابي‌ها مرتبط دانست؛ بلكه كليت بازار در شرايط ايده‌آلي قرار داشت و به نقطه اشباع فروش رسيده بود. به گفته اين كارشناس بازار سرمايه، اخبار تجديد ارزيابي دارايي‌ها اما به عنوان يك نيرو محركه قوي در صحنه حاضر شد كه اكنون اثرات آن را شاهد هستيم. وي اظهار داشت: اين اثرگذاري از مخابره شدن خبر، برگزاري نشست هلدينگ‌ها با سازمان و شفاف‌سازي برخي از شركت‌ها رفته رفته پر رنگ‌تر نيز شده است؛ ضمن اينكه ارزش معاملات خرد نيز رشد قابل توجهي داشته كه براي تداوم اين روند ضروري است.
گلواني در خصوص رشد بازار تصريح كرد: با توجه به ظرفيت خود بازار و البته اخبار تجديد ارزيابي دارايي‌ها به عنوان محرك اين ظرفيت، مي‌توان مدعي بود در صورت شفاف‌سازي شركت‌ها در اين زمينه و انتشار آن در سامانه كدال، شاخص كل توان برگشت به سقف قبلي ارديبهشت ماه يعني دو ميليون و 500 هزار واحدي را دارا است. وي ادامه داد: از آن‌جايي كه اين اخبار فاقد پشتوانه قوي بنيادي هستند، نمي‌توان انتظار عبور شاخص از سقف قبلي را در كوتاه‌مدت داشت؛ ضمن اينكه دلايل تاثيرگذار ديگري مانند نرخ خوراك، آزادسازي قيمت‌ها علي الخصوص خودرو و تغيير سياست بانك مركزي به سياست‌هاي انبساطي آن هم بعد از ۲ سال، مي‌توانند زمينه ساز رشد حداكثري شاخص شوند. گلواني در خصوص صنايع و نمادهاي پر اقبال بازار نيز گفت: قاعدتا صنايعي كه دارايي زيادي دارند مي‌توانند به صنايع جذاب سرمايه‌گذاري تبديل شوند كه نمونه آن، صنايع زراعت، بانك‌ها و هلدينگ‌هاي چند رشته‌اي است كه در صدر اين ليست جاي خواهند داشت. وي افزود: البته افزايش سرمايه از محل تجديد در شركت‌هاي بزرگ فرآيند طولاني دارد و اگر افزايش سرمايه از محل سرمايه‌گذاري‌ها در شركت‌هاي سرمايه پذير را نيز شامل شود، طولاني‌تر خواهد شد؛ ضمن اينكه نمادهايي در صنايع مختلف وجود دارند كه از افزايش سرمايه آنها ساليان سال است كه مي‌گذرد؛ بنابراين طبيعتا تجديد ارزيابي اجباري براي اين دسته از نمادها هم اتفاقي شگفت‌انگيز را رقم خواهد زد.