ايران مسير جديد قزاقستان براي حمل كالا به اروپا

۱۴۰۲/۰۹/۱۶ - ۰۱:۱۵:۳۰
کد خبر: ۳۰۲۴۳۶

قزاقستان اعلام كرد: براي حمل كالاهاي خود به اروپا از مسير جديد «تركمنستان- ايران» استفاده خواهد كرد كه «هم مطمئن‌تر است و هم ارزان‌تر». به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري فرغانه، ساتزان ابلاليف معاون وزير حمل و نقل قزاقستان اعلام كرد كه دولت اين كشور با ايران و تركمنستان «براي تضمين ترانزيت مطمئن زماني كه حامل‌هاي داخلي از مسير جنوبي براي تحويل كالا به اروپا استفاده مي‌كنند» مذاكراتي انجام داد. وي گفت: اين همكاري براي ما اجباري است، زيرا هشت ايست بازرسي از ۱۳ ايستگاه واقع بين بلاروس و كشورهاي اروپايي تا به امروز بسته شده است.

تهران- ايرنا| قزاقستان اعلام كرد: براي حمل كالاهاي خود به اروپا از مسير جديد «تركمنستان- ايران» استفاده خواهد كرد كه «هم مطمئن‌تر است و هم ارزان‌تر».
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري فرغانه، ساتزان ابلاليف معاون وزير حمل و نقل قزاقستان اعلام كرد كه دولت اين كشور با ايران و تركمنستان «براي تضمين ترانزيت مطمئن زماني كه حامل‌هاي داخلي از مسير جنوبي براي تحويل كالا به اروپا استفاده مي‌كنند» مذاكراتي انجام داد. وي گفت: اين همكاري براي ما اجباري است، زيرا هشت ايست بازرسي از ۱۳ ايستگاه واقع بين بلاروس و كشورهاي اروپايي تا به امروز بسته شده است. اين مقام قزاقستان تصريح كرد: همه پست‌هاي بازرسي بين روسيه و فنلاند نيز بسته است. به گفته طرف بلاروسي، پست‌هاي بازرسي اروپايي با حداكثر ۴۰ درصد ظرفيت استاندارد خود كار مي‌كنند. به دليل اين وضعيت، توقف خودروهاي قزاقستان در مرزهاي بلاروس-ليتواني و لتوني در حال افزايش است. وي تصريح كرد: مسير ايران- تركمنستان به خاطر بسته شدن تمام بازرسي‌هاي كشورهاي اروپايي مرزي با روسيه و بلاروس برنامه‌ريزي شده است. به گفته ابلاييف، با وجود مشكلات اخير به‌طور كلي در سال‌هاي اخير روند مثبتي در حمل و نقل بار صادراتي و وارداتي با كشورهاي اروپايي وجود داشته است. كميته مرزي ايالتي بلاروس روز گذشته گزارش داد كه بيش از ۳ هزار كاميون در صف انتظار خروج از كشور به مقصد كشورهاي اتحاديه اروپا هستند.

ارسال نظر