در نشست خبري معاون اول رييس‌جمهور و نخست‌وزير سوريه مطرح شد

تعرفه تجاري بين ايران و سوريه صفر مي‌شود

۱۴۰۲/۰۹/۱۹ - ۰۰:۳۶:۳۱
کد خبر: ۳۰۲۵۴۰

نشست خبري معاون اول رييس‌جمهور و نخست‌وزير سوريه با حضور هيات‌هاي عالي طرفين و اصحاب رسانه برگزار و در آن بر گسترش مبادلات اقتصادي و پيگيري جدي اسناد همكاري‌هاي مشترك تاكيد شد.

نشست خبري معاون اول رييس‌جمهور و نخست‌وزير سوريه با حضور هيات‌هاي عالي طرفين و اصحاب رسانه برگزار و در آن بر گسترش مبادلات اقتصادي و پيگيري جدي اسناد همكاري‌هاي مشترك تاكيد شد.
معاون اول رييس‌جمهور در اين نشست خبري با تاكيد بر اينكه گسترش و تعميق ارتباطات با جمهوري عربي سوريه جزو راهبردهايي است كه همواره مقام معظم رهبري و آيت‌الله رييسي بر آن تاكيد و پافشاري كرده‌اند، تصريح كرد: زمينه‌هاي همكاري مشترك و فراواني بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عربي سوريه وجود دارد كه فعال‌سازي آنها مي‌تواند به تقويت و توسعه همكاري‌هاي دو جانبه منجر شود.
محمد مخبر با اشاره به اهميت قابل توجه سفر نخست‌وزير سوريه براي دو كشور جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عربي سوريه تاكيد كرد: در سفر آيت‌الله رييسي به سوريه گشايش‌هاي بسياري خوبي در روابط دو جانبه ايجاد شد كه با قوت اين توافقات را پيگيري خواهيم كرد.
وي با اشاره به تشكيل و تعيين پنج كارگروه براي پيگيري توافقات و تفاهم نامه‌هاي امضا شده بين دو كشور تاكيد كرد: امكان فعاليت شركت‌هاي ايراني در بازسازي تاسيسات نفتي، نيروگاه‌ها و پالايشگاه‌ها و بنگاه‌هاي صنعتي و استخراج نفت و تاسيس برخي بنگاه‌هاي اقتصادي وجود دارد.
وي با بيان اينكه پانزدهمين اجلاس كميته عالي همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور به خوبي برگزار شد، گفت: در اين اجلاس ۶ سند همكاري حوزه‌هاي تجارت آزاد ميان دو كشور، گردشگري، موزه، رسانه، ورزش و كتابخانه به امضا رسيد. معاون اول رييس‌جمهور با اشاره به اينكه دستاوردهاي مهم مذاكرات اين سفر توافق بر ايجاد كشتيراني منظم و توسعه حمل و نقل ميان دو كشور است، گفت: سند موافق نامه تجارت آزاد ميان دو كشور به امضا رسيد كه صفر شدن تعرفه تجاري ميان دو كشور در نتيجه اين موافقتنامه است و همچنين نسبت به استفاده از ارزهاي ملي در تعاملات اقتصادي دوجانبه و دلارزدايي و همچنين ايجاد مناطق آزاد مشترك توافق صورت گرفت.
مخبر با اشاره به عمليات توفان الاقصي عليه رژيم منحوس صهيونيستي، افزود: اين عمليات توانست هم افزايي و انسجام رويكرد جريان‌هاي مقاومت را به منصه ظهور برساند و پيوستگي اضلاع جبهه مقاومت را متجلي نمايد و اين يكپارچگي سخت‌ترين شكست را براي صهيونيست‌ها و حاميان غربي آنها رقم خواهد زد.
معاون اول رييس‌جمهور با محكوميت جنايات جنگي و نسل كشي رژيم صهيونيستي عليه مردم غزه تاكيد كرد: بايد جهان آزاد نسبت به اين اقدامات رژيم جعلي صهيونيستي ورود كند اما تاكنون تمامي مجامع بين‌المللي در اين زمينه سكوت كرده‌اند.
مخبر ادامه داد: امريكا و رژيم صهيونيستي به دليل شكستن هيمنه و هژموني و همچنين محقق نشدن اهداف‌شان در غزه به دنبال انتقام از كودكان و زنان فلسطيني هستند و بايد تمام كشورهاي مسلمان براي كمك به مردم مظلوم فلسطين وارد عمل شوند و مسببين را به محاكمه بكشانند. وي تصريح كرد: حملات رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين به ويژه مردم غزه به عنوان مصداق بارز جنايت جنگي و ناديده گرفتن موازين بين‌المللي و حقوق بشر است.
مخبر تاكيد كرد: امنيت كشورهاي منطقه سرمايه يكپارچه و مشترك همه ملت‌هاي منطقه است و حمايت ايران در راستاي مبارزه دولت و ملت سوريه با تروريسم و حاميان آنها و همكاري در حراست از امنيت منطقه با قوت و قاطعيت تا ريشه كن نمودن تروريسم از منطقه ادامه خواهد داشت.
حسين عرنوس نخست‌وزير جمهوري عربي سوريه نيز در اين نشست خبري تاكيد كرد: اين سفر و ديدار با مقامات عاليرتبه ايراني از موفق‌ترين جلسات برگزار شده بين دو كشور است چرا كه صراحت، صداقت و درك متقابل بين دو دولت و ملت وجود دارد.
وي ادامه داد: همواره ديدارهاي بين كشورهاي دوست و برادر همانند ايران با توجه به اينكه مبتني بر شفافيت و وحدت ديدگاه‌ها است، بسيار آسان مي‌باشد و مي‌توان به راحتي به تفاهم‌هاي جدي و مهم رسيد.
نخست‌وزير سوريه با بيان اينكه رنج و درد مردم فلسطين در جنگ ظالمانه و هولناك غرب عليه غزه با اهداف باطل، جعلي و نقض حقوق بشر همراه است، تصريح كرد: قطعا ايران، سوريه و محور مقاومت اجازه نخواهند داد كه آنان به اهداف شوم خود برسند و بايد به خواست ملت فلسطين تن دهند.
وي با اشاره به اينكه در اين سفر دو هدف پيگيري نتايج توافقات و تفاهم سفر آيت‌الله رييسي به سوريه و امضاي تفاهم نامه‌هاي جديد همكاري در دستور كار قرار گرفته است، گفت: با توافقات انجام شده و همكاري‌هاي مشترك منافع دو كشور و ملت محقق خواهد شد كه براي اين منظور كميته‌هاي مشترك اقتصادي بين دو كشور تشكيل شده است و دنبال اين هستيم كه تا اين توافقات هر چه سريع‌تر اجرايي شود و نتايج آن قطعا به سود دو ملت ايران و سوريه است.
عرنوس در ادامه با قدرداني از راهبردها و حمايت‌هاي مسوولان جمهوري اسلامي ايران و ملت ايران در زمان جنگ ظالمانه عليه سوريه، خاطرنشان كرد: دولت و ملت ايران در آن دوران در كنار ملت سوريه ماندند و نقش جمهوري اسلامي ايران در ميدان‌هاي مبارزه و مختلط شدن خون مبارزان ايراني و سوري هرگز فراموش نمي‌شود.
وي ادامه داد: از مواضع و حمايت‌هاي اقتصادي ايران به ويژه در بخش فرآورده‌هاي نفتي قدرداني مي‌كنيم.
نخست‌وزير سوريه تاكيد كرد: دولت سوريه با توجه به نگاه راهبردي روساي جمهوري دو كشور در خصوص همكاري‌هاي اقتصادي در اجرايي كردن توافقات جديت كامل دارد و عليرغم وضعيت ممتاز سياسي و تطابق‌هاي امنيتي اما بايد در روابط اقتصادي تلاش‌هاي بيشتري توسط دو دولت انجام پذيرد.
وي افزود: اجراي توافقات و تفاهم‌هاي بين دو كشور مورد اهتمام جدي دولت سوريه خواهد بود چرا كه در نهايت به سود هر دو كشور و ملت است و تلاش مي‌كنيم همكاري‌هاي بين محور مقاومت توسعه يابد و در آينده اين محور حرف نهايي در منطقه را خواهد زد.

ارسال نظر