«تعادل» گزارش مي‌دهد

آب و هواي بورس در زمستان

۱۴۰۲/۱۰/۰۴ - ۰۰:۳۸:۲۱
کد خبر: ۳۰۳۲۷۰
آب و هواي بورس در زمستان

تالار شيشه‌اي بورس تهران رفتاري همانند روز گذشته داشت و شاهد رفتاري معكوس در شاخص كل و شاخص هم وزن بوديم؛ البته تا نيمه بازار شرايط اينگونه بود و در پايان معاملات شاهد سرخ پوشي تابلو بوديم.

تالار شيشه‌اي بورس تهران رفتاري همانند روز گذشته داشت و شاهد رفتاري معكوس در شاخص كل و شاخص هم وزن بوديم؛ البته تا نيمه بازار شرايط اينگونه بود و در پايان معاملات شاهد سرخ پوشي تابلو بوديم.
بورس تهران با شروع فصل بهار شروعي توفاني داشت اما ارديبهشت ماه به واسطه تغيير متغيرها و دخالت در چرخه و روند بازار، شاهد روند نزولي ادامه‌دار بوديم كه هنوز اين روند به پايان خود نرسيده و برخي از كارشناسان عقيده دارند كه بورس تهران زمستاني بهتر را در پي خواهد داشت.
اگر بخواهيم واقع بين باشيم بازار سرمايه از ارديبهشت ماه كه دخالت و دستكاري‌ها مجدد شروع شد روز خوش نديده و اكنون سعي دارد با هر خبر مثبتي خود را بازسازي كند كه اين روند كمي سخت و دشوار است؛ اما اين انتظار وجود دارد كه بازار سهام بتواند در زمستان خصوصا در ماه اسفند بازدهي مطلوبي كسب كند و حداقل در روزهاي آخر سال 1402 كام سهامداران را شيرين كند. البته به جز روزهاي خوب اگر روند بازار مثبت باشد، نقدينگي از ساير بازارها نيز وارد اين بازار مالي مي‌شود و در نهايت شرايط مثبت و سودده مي‌شود و بورس دوباره به روزهاي اوج خود يعني سرمايه‌گذاري و كسب سود پرقدرت باز مي‌گردد.
هومن عميدي، كارشناس بازارهاي مالي گفت: بازار سرمايه نسبت به بقيه بازار‌ها جامانده است. اين بازار بازدهي مدنظر را نداشته است. خيلي‌ها متضرر شدند و از سال ۹۹ همين وضعيت كذايي وجود دارد.
او بر اين باور است كه وضعيت مجهولات بازار تكليفش بايد معلوم شود. به‌طور مثال نرخ بهره بالا به بازار فشار مي‌آورد. بانك مركزي بايد يكسري متغير‌هايي كه قانونا به آن سپرده شده را تعيين كرده و حل كند. به‌طور مثال چرا نرخ تسعير ارز براي ۶ ماهه اول سال مشخص نيست؟ واقعا بانك مركزي كه يك مجموعه عريض و طويل اين كشور است در سه ماه گذشته هنوز نرخ تسعير ارز ۶ ماهه را اعلام نكرده است. اينها ابهامات بازار را زياد مي‌كند. متغير‌هايي كه موثرند در تحليل بازار را غير شفاف مي‌كند. در اين فضا قطعا سرمايه‌گذاري شكل نمي‌گيرد. بر اين اساس بسياري از اتفاقاتي كه در شركت‌ها مي‌خواهد بيفتد، ماحصل اين داستان است، حتي تجديد ارزيابي دارايي‌ها خصوصا دارايي‌هاي ارزي.
عميدي با اشاره به تامين مالي از محل بورس به اقتصاد ۲۴ مي‌گويد: مجوز‌هاي سنگيني كه سازمان بورس براي تخصيص صندوق‌ها مي‌دهد بر چه اساسي شكل مي‌گيرد؟ بازار سرمايه به بازار صندوق‌ها تبديل شده است. واقعا برنامه كلاني براي سهام نداريم و دارند بازار را به اين سمت مي‌برند كه موازي بانك‌ها براي تامين مالي شده است. اينجا قرار نيست فقط تامين مالي شكل بگيرد. حدود ۷۰۰ شركت در اين بازار پذيرفته شده و سهامشان بايد معامله شود، اما ركودي كه ايجاد كردند يك ركود فرسايشي شده است. بازار سرمايه براي تامين مالي، يك ابزار و يك بازوي كمكي است در كنار بانك مركزي. بيشتر مشكل بازار اين است كه كسي كه بايد رگولاتور و تنظيم‌كننده بازار باشد، با تغيير و تحول در بورس، سرمايه‌ها را دارد به صورت سپرده بانكي و اوراق درآمد ثابت سوق مي‌دهد كه اين كار اشتباهي است.
با همه اين مشكلات، اين كارشناس بازار سرمايه در مورد آينده بورس خوشبين است. به گفته او بازار حتي با وجود همه اين مشكلات محكوم به صعود است، چرا كه ارزندگي عاملي است كه همه متغير‌ها را زير پا مي‌گذارد و از طرف ديگر در بازار‌هاي ديگر ركود داريم، ولي افت قيمت نداريم. اينجا هم ركود است هم افت قيمت. اينجا جايي است كه به نظرم بازار بايد برگردد، ولي آن عزمي كه بايد نقدينگي را به سمت بازار هدايت كند و آن اراده و برنامه‌اي كه بايد براي شركت‌ها مشوق ايجاد كند و اوضاع حمايت از آنها را بهتر كند تا سرمايه‌گذاران بتوانند سرمايه‌گذاري كنند، آن را فعلا نمي‌بينم، ولي به نظرم اين اتفاق مي‌افتد و بازار رشد خوبي مي‌كند.

   بازار از دريچه معاملات

طي معاملات دومين روز كاري هفته يعني يكشنبه سوم دي ماه، شاخص كل بورس تهران 8 هزار و 230 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 200 هزار و 112 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با كاهش 549 واحدي در رقم 761 هزار و 235 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 86.61 واحدي به رقم 26 هزار و 491 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با كاهش 95 واحد به سطح 138 هزار و 343 واحد رسيد.
روز يكشنبه خالص تحركات جريان پول حقيقي در بين موقعيت‌هاي سرمايه‌گذاري در سهام به منفي 289 ميليارد تومان رسيد. نماد‌هاي فولاد، فملي و شستا بيشترين خروج سرمايه‌ حقيقي را تجربه كردند كه بيشترين ميزان آن به نماد فولاد با 29 ميليارد تومان تعلق داشت. در سمت ديگر نيز نماد‌هاي سلار، كنور و‌هاي وب نيز بيشترين ورود پول حقيقي را در بين سهم‌هاي بازار سهام به دست آوردند كه بيشترين ميزان آن به نماد سلار با ورود 21 ميليارد تومان پول حقيقي تعلق داشت.
در اين روز فولاد، فملي و تاپيكو نمادهاي قرمز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در ريزش شاخص كل بورس داشتند. در مقابل حكشتي، فولاژ و پارس از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي وهور، شرانل و غصينو بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص داشتند و نمادهاي انتخاب، وسپهر و بپاس بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص كل فرابورس داشتند.
در بين نمادهاي پرتراكنش بورس روز مذكور نماد شهر بيشترين تراكنش را داشت و ثشاهد و وخارزم در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز كروميت، نطرين و فصبا بيشترين تراكنش را داشتند.
در دومين روز كاري هفته ارزش معاملات كل بازار سهام به 10 هزار و 755 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه هزار و 657 ميليارد تومان بود كه 15 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 2.35 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 5هزار و 78 ميليارد تومان رسيد. 
در معاملات اين روز نماد كارين بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 100 ميليارد تومان بود. پس از كارين، وپاسار بيشترين ارزش معاملات را داشت و سپر رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد اهرم و افران در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.
در حجم معاملات نيز سهام وپاسار با تعداد 851 ميليون و 125 هزار و 958 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وبملت تعلق داشت. دو نماد كارين و خبهمن نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات يكشنبه، 65 نماد صف خريد داشتند و 33 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 22 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 197 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 34 درصدي به 327 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر