چمران: «تراموا» گران است، ترجيح مي‌دهيم بودجه مترو را افزايش دهيم

مخالفت ضمني پارلمان شهري با طرح زاكاني

۱۴۰۲/۱۰/۰۴ - ۰۰:۴۹:۱۸
کد خبر: ۳۰۳۲۷۹

مهدي چمران، رييس شوراي شهر تهران ديروز به‌طور ضمني طرح شهرداري پايتخت براي احداث «تراموا» را رد كرد. چمران گفت: وقتي در تهران مترو را به عنوان حمل و نقل انبوه بر داريم، تراموا وسيله گراني است و انبوه‌بر نيست، ترجيح مي‌دهيم از لحاظ بودجه به مترو بپردازيم.

گروه راه و شهرسازي|

مهدي چمران، رييس شوراي شهر تهران ديروز به‌طور ضمني طرح شهرداري پايتخت براي احداث «تراموا» را رد كرد. چمران گفت: وقتي در تهران مترو را به عنوان حمل و نقل انبوه بر داريم، تراموا وسيله گراني است و انبوه‌بر نيست، ترجيح مي‌دهيم از لحاظ بودجه به مترو بپردازيم. «تراموا» اگرچه به دوران شهرداري محمود احمدي‌نژاد در تهران برمي‌گردد، اما با روي كار آمدن اصولگرايان در مديريت شهري بار ديگر از سوي آنان مطرح شد. احداث خطوط لازم براي اين وسيله حمل و نقل عمومي از شهريورماه سال جاري با انعقاد قرار داد همكاري ميان شهرداري تهران و وزارت دفاع جدي‌تر از قبل عنوان و پيگيري شد. در ابتدا شوراي شهر تهران از اين طرح استقبال كرد. حالا اما پس از برگزاري نشست‌هاي تخصصي با كارشناسان به نظر مي‌رسد كه جمع‌بندي اين شورا از جلسات ياد شده، لزوم عبور از تراموا و پرداختن به مترو است. البته طي سه ماهه گذشته، اعضاي شوراي شهر از جزييات طرح شهرداري براي احداث تراموا اظهار بي‌اطلاعي كرده‌اند و شهرداري تاكنون طرحي به اين شورا ارايه نكرده است. در عين حال، طي روزهاي اخير، خبري روي خروجي خبرگزاري‌ها قرار گرفت، مبني بر اينكه احداث تراموا منتظر تاييد وزارت كشور است. در چنين شرايطي است كه ديروز چمران در حاشيه دويست و دومين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران در جمع خبرنگاران با بيان اينكه موضوع «تراموا» هنوز به صورت رسمي به شورا نيامده است، تاكيد كرد: بايد اين مصوبه ابتدا در كميسيون حمل و نقل و سپس شورا بررسي شود و اگر راه ديگري طي شود، اشتباه است. رييس شوراي شهر تهران در اين رابطه گفت: «تراموا» وسيله گراني است و انبوه‌بر نيست، ترجيح مي‌دهيم از لحاظ بودجه به مترو بپردازيم.

 

دور زدن شورا ممنوع است

جعفر تشكري هاشمي، رييس كميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران نيز ديروز از ارسال لايحه بازنگري در طرح جامع حمل و نقل شهر تهران به وزارت كشور پيش از تصويب در شوراي شهر گلايه كرد. تشكري هاشمي در تذكر پيش از دستور خود در جلسه شوراي شهر تهران با بيان اينكه اخيرا خبرگزاري‌ها به قول معاون حمل و نقل شهرداري تهران خبري را مخابره كردند كه طرح جامع ترافيك تهران، جهت سير مراحل تصويب به وزارت كشور ارسال شده است، گفت: همين طور گفته شده كه تراموا نيز پيش بيني شده و اگر طرح جامع تصويب شود، تراموا نيز در تهران اجرا خواهد شد و حتي طراحي روسازي تراموا نيز انجام شده است و علاوه بر اين اعلام شده كه كريدور تهرانپارس_آزادي را در نظر گرفتند.

وي با بيان اينكه ما در برنامه چهارم توسعه شهرداري تهران اعلام كرديم كه ارايه كليه محورهاي بازنگري در طرح جامع حمل و نقل و طرح جامع حمل ونقل ريلي به شوراي شهر، پيش از تصويب به شوراي عالي ترافيك كشور ارايه شود، گفت: همچنين در اين برنامه، مطالعه و امكان سنجي «ال آر تي و تراموا» منوط به شوراي شهر و شوراي ترافيك است و تكاليف را مشخص كرديم و انتظار بود كه لايحه پيش از ارسال به شوراي عالي ترافيك، به شوراي شهر ارايه مي‌شد و تا اين لحظه اين لايحه ارسال نشده است.

به گفته تشكري هاشمي، تذكر بنده به شهردار تهران اين است كه ارسال لايحه دير شده و اگر مي‌گفتند لايحه آماده نيست مي‌گفتيم باشد و صبر مي‌كرديم اما حالا كه لايحه را به شوراي عالي ترافيك كشور، فرستادند معنا ندارد كه بندهاي برنامه چهارم توسعه سانسور شود و ارسال نشود.اين درحالي است كه ما از مستنداتي كه از لايحه ارسالي متوجه شديم واجد ايرادات اساسي است و بايد رفع كنند، هنوز اين لايحه رفع ايراد نشده است.

 

هزينه هزاران ميليارد تومان

بدون نظر شورا!!

رييس كميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران با بيان اينكه بايد روند احداث «تراموا» مورد بررسي قرار گيرد و ده‌ها هزار ميليارد تومان پول را نمي‌توان بدون نظر شورا و بررسي دقيق در شورا، اجازه هزينه بدهيم، گفت: مردم پول خود را به شهرداري مي‌دهند كه در فضايي درست هزينه شود و انتظار داريم به فوريت مطالعات «تراموا» در شوراي شهر تهران ارايه شود. رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شورا با بيان اينكه نشست تخصصي با محوريت اجراي «تراموا» در كشور در يكي از دانشگاه‌ها برگزار مي‌شود، اظهار كرد: بايد پول را به جا مناسب هزينه كرد. ما نگفتيم موافقيم يا مخالف؛ بلكه گفتيم كار بدون مطالعه و دور زدن شورا ممنوع است.

چمران نيز در واكنش به اين تذكر گفت: قطعا بايد قبل از ارسال طرح يا لايحه به شوراي عالي ترافيك، موضوع در شوراي شهر تهران تصويب شود، البته من نمي‌دانم كه لايحه را فرستادند يا نه؟ اما اگر فرستادند؛ بيش فعال بودند و اگر در اينجا تصويب نشده باشد، اعتباري ندارد.

 

هشدار درباره افتتاح يك مجتمع تجاري

در تحولي ديگر، در جلسه علني ديروز شوراي شهر، يك عضو هيات رييسه اين شورا نسبت به افزايش ترافيك خيابان پيروزي در پي ساخت مجتمع تجاري-اداري جنب متروي نبرد هشدار داد. اين هشدار در شرايطي انجام شد كه طي هفته‌هاي اخير، با افتتاح سراي ايراني در سه راه افسريه، ترافيك اين منطقه به ويژه در روزهاي آخر هفته، قفل شده است.

سوده نجفي، هيات رييسه شوراي شهر در تذكر پيش از دستور خود با بيان اينكه تذكر من خطاب به شهرداري منطقه ۱۴ است، گفت: اخيرا توسط كميسيون ماده ۵ احداث يك مجتمع تجاري_ اداري و مسكوني جنب متروي نبرد به يكي از بانك‌هاي خصوصي داده شده است.

وي با بيان اينكه در پيگيري‌ها متوجه شدم كه متأسفانه پيوست ترافيكي در اين احداث ديده نشده است، افزود: با توجه به ترافيك خيابان پيروزي در همه ساعت‌ها به نظر مي‌رسد كه احداث اين مجتمع قطعا يك بار مضاعف ترافيكي به همراه خواهد داشت.

رييس كميته سلامت شوراي شهر تهران با تشكر از شهردار منطقه ۱۴ كه يكي از پروژه‌هاي راكد را تعيين تكليف كرده، گفت: در مورد ترافيك بايد فكري شود و در مورد ترافيك ناشي از افتتاح سراي ايراني نيز بارها اعضاي شورا تذكر دادند اما مورد توجه قرار نگرفت و حالا شاهد ترافيك اين محدوده به خصوص در روزهاي پاياني هفته هستيم كه موجب نارضايتي اهالي محله شده است و از شهرداري مي‌خواهيم به تذكر اعضاي شوراي شهر تهران توجه كند.

ارسال نظر