براي اولين‌بار پس از 5 سال از سوي گمرك منتشر شد

رونمايي از آمار فروش نفت

۱۴۰۲/۱۰/۰۵ - ۲۳:۵۲:۲۶
کد خبر: ۳۰۳۴۱۵
رونمايي از آمار فروش نفت

ميزان صادرات نفت در ۹ ماهه امسال به ۲۶ ميليارد و ۴۶۰ ميليون دلار رسيد

تعادل|
براي نخستين‌بار آمار صادرات نفت، برق و خدمات فني و مهندسي همراه با صادرات كالاهاي غير نفتي از سوي گمرك منتشر شد. حجم تجارت خارجي در ۹ ماهه امسال با رشد ۷ درصدي به ۱۱۲ ميليارد دلار رسيد كه سهم صادرات غيرنفتي ۳۶ ميليارد و ۴۳۰ ميليون دلار بوده است. همچنين بنابر آمار اعلامي ميزان صادرات نفت كشور در ۹ ماهه امسال نيز به ۲۶ ميليارد و ۴۶۰ ميليون دلار رسيده است. سه قلم عمده كالاهاي صادراتي در ۹ ماهه سال جاري را گاز طبيعي مايع شده با ۲ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار، پروپان مايع شده با ۲ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار و متانول با يك ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار است. كشورهاي عمده طرف‌هاي معامله براي مقصد كالاهاي صادراتي ايران نيز «چين، عراق، امارات متحده عربي، تركيه و هند» بودند. 

 حجم تجارت خارجي چقدر است؟ 
صادرات كشور در ۹ ماهه سال جاري با احتساب نفت، برق و خدمات فني و مهندسي و به استثناي آمار صادرات تجارت چمداني به ۶۳ ميليارد و ۹۷۰ ميليون دلار رسيد. ميزان صادرات نفت كشور در ۹ ماهه امسال كه براي نخستين‌بار از سوي گمرك ايران منتشر شده به ۲۶ ميليارد و ۴۶۰ ميليون دلار رسيده است. در ۹ ماهه سال جاري ميزان صادرات از محل خدمات فني و مهندسي ۷۸۰ ميليون دلار و برق ۳۰۰ ميليون دلار بوده است.
رضواني فر رييس گمرك با اشاره به اينكه حجم تجارت خارجي كشور (مجموع واردات و صادرات) در ۹ ماهه امسال با رشد ۷ درصدي به ۱۱۲ ميليارد دلار رسيد، گفته است: با احتساب صادرات نفت خام، خدمات فني و مهندسي و برق، شاهد بالغ بر ۱۵.۵ ميليارد دلار شاهد مازاد تجارت خارجي در اين مدت هستيم.  ميزان صادرات غيرنفتي بدون احتساب نفت، برق و خدمات فني و مهندسي در ۹ ماهه سال جاري براساس آماري كه گمرك ارايه كرده، در اين مدت ۱۰۱ ميليون و ۹۰۴ هزار تن كالا به ارزش ۳۶ ميليارد و ۴۳۰ ميليون دلار به خارج از كشور صادر شده كه به لحاظ وزني ۲۶.۴۸ درصد افزايش و از حيث ارزش ۶۸ صدم درصد كاهش داشت.
صادرات كالاهاي پتروشيمي در ۹ ماهه سال جاري نيز در آمار گمرك آورده شده است. بنابر آمارها در اين مدت ۳۸ ميليون و ۲۰۰ هزار تن كالاهاي پتروشيمي به ارزش ۱۵ ميليارد دلار به خارج از كشور صادر شده كه به رغم افزايش ۲۶.۵۲ درصدي در وزن، به دليل كاهش قيمت‌هاي جهاني اين محصول به لحاظ ارزشي ۱۱.۸۴ درصد با كاهش مواجه بود. سه قلم عمده كالاهاي صادراتي در ۹ ماهه سال جاري را گاز طبيعي مايع شده با ۲ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار، پروپان مايع شده با ۲ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار و متانول با يك ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار است. در بين ۱۰ قلم عمده كالاهاي صادراتي بيشترين رشد ارزشي به ترتيب به گاز طبيعي مايع شده، گازهاي نفتي و هيدروكربورهاي گازي شكل مايع شده، محصولات نيمه تمام از آهن يا از فولادهاي غير ممزوج و بيشترين كاهش در بين اقلام عمده كالاي صادراتي به پروپان مايع شده، ميله‌هاي آهني يا فولادي و بوتان مايع شده اختصاص داشت.
 واردات ۴۸،۴ ميليارد دلاري
در ۹ ماهه سال جاري ۴۸ ميليارد و ۴۲۰ ميليون دلار كالا وارد كشور شده است كه با رشد ۱۲.۲۹ درصد همراه بود كه از مجموع واردات، ۶۰ ميليون دلار به برق اختصاص يافت. وزن كالاهاي وارداتي در اين مدت ۲۸ ميليون و ۷۰۰ هزار تن بوده است كه ۶ درصد رشد داشت. ذرت دامي با ۲ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار، گوشي‌هاي تلفن همراه با ۲ ميليارد دلار و دانه سويا با يك و نيم ميليارد دلار سه قلم عمده كالاهاي وارداتي در اين مدت بودند. در بين ۱۰ قلم عمده كالاهاي وارداتي به لحاظ ارزشي، طلا به اشكال خام، قطعات منفصله اتومبيل‌هاي سواري و گوشي تلفن همراه هوشمند از بيشترين افزايش و دو محصول برنج و گندم از بيشترين كاهش برخوردار بودند.
۵ كشور عمده طرف معامله واردات با ايران، شامل امارات متحده عربي با ۱۵ ميليارد دلار، چين با ۱۳ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار، تركيه با ۵ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار، آلمان با يك ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار و هند با يك ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار بوده است.
در خصوص كشورهاي عمده طرف‌هاي معامله براي مقصد كالاهاي صادراتي ايران نيز آمارها نشان مي‌دهد، «چين با ۱۰ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار، عراق با ۶ ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار، امارات متحده عربي با ۴ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار، تركيه با ۳ ميليارد و ۳۰۰ ميليارد دلار و هند با يك ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار» پنج كشور عمده مقصد صادراتي كالاي ايراني بودند.
متوسط ارزش گمركي هر تن كالاي صادراتي با ۲۱.۴۸ درصد كاهش به رقم ۳۵۸ دلار و متوسط ارزش گمركي هر تن كالاي وارداتي با ۵.۸۹ درصد كاهش به رقم ۱۶۸۳ دلار رسيد.

ارسال نظر