بازار سرمايه و تجديد ارزيابي دارايي‌ها

۱۴۰۲/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۳:۵۶
کد خبر: ۳۰۳۴۲۱
بازار سرمايه و تجديد ارزيابي دارايي‌ها

تكليف شركت‌ها به تجديد ارزيابي دارايي‌ها از لحاظ تطبيق وضعيت موجود با اطلاعات مندرج در صورت مالي و ترازنامه شركت‌ها بعضا ممكن است قدمت زيادي داشته باشد و ممكن است اين ترازنامه به روز نباشد.

فردين آقابزرگي

تكليف شركت‌ها به تجديد ارزيابي دارايي‌ها از لحاظ تطبيق وضعيت موجود با اطلاعات مندرج در صورت مالي و ترازنامه شركت‌ها بعضا ممكن است قدمت زيادي داشته باشد و ممكن است اين ترازنامه به روز نباشد.
در كل اين تصميم و رونمايي از چنين سازوكاري يك پديده خوشايند براي بازار سرمايه تلقي مي‌شود، اما مشروط بر اينكه در عمل و اجرا هم اين يكپارچگي و هماهنگي بين دستگاه‌هاي ذيربط با تجديد ارزيابي دارايي‌ها وجود داشته باشد. اگر شوراي عالي بورس يا هر مرجع ديگري اين را به عنوان يك تكليف قانوني و الزام‌آور براي شركت‌ها و ناشرين تلقي مي‌كند، انتظار داريم سازمان امور مالياتي هم هزينه‌هاي استهلاك ناشي از افزايش قيمت تمام شده دارايي را به عنوان هزينه تمام شده مالياتي لحاظ كند. در غير اين صورت علاوه بر اينكه سود شركت‌ها كاهش پيدا مي‌كند، به دليل افزايش هزينه استهلاك از طرفي به دليل افزايش هزينه و عدم قبول هزينه استهلاك، سرمايه در گردش شركت منفي مي‌شود، يعني در سخن و گفتار ما يك مكانيزم تشويقي را به كار برديم، اما در عمل تحول خاصي براي شركت‌ها از حيث سودآوري يا بي‌نصيب بودن از قوانين و مقررات دست و پا گير گشايشي ايجاد نمي‌كند.
مشكلات اين طرح مشكلات قانوني است و از آنجايي كه دولت از سهم نقدينگي و سهم منابع مختص خودش كوتاه نمي‌آيد و نمي‌گذرد به نظرم به نوعي يك اميداواري بيش نيست و در عمل گشايشي ايجاد نخواهد كرد. وقتي تصميمي گرفته مي‌شود مبني بر استفاده از ابزار‌هاي تشويقي، بايد مطالعه دقيق هم صورت بگيرد تا ببينيم نقاط قوت و نقاط ضعفش چيست. برخي كارشناسان با اين اقدام تحليل مي‌كردند و از اثرات مثبت و ايجاد شفافيت مي‌گفتند، غافل از اينكه جزييات اين طرح داراي مشكلاتي از حيث قانون بوده كه ديده نشده است. به نظر مي‌رسد سياستگذار در اين مقطع نتواند بورس را همانند بازار‌هاي طلا و ارز تحت كنترل خود درآورد. به همين دليل شرايط مناسبي براي ورود پول به بازار سهام فراهم است، مگر اينكه با وضع يكسري قوانين جديد، بازار سهام از تعادل خارج شود. اما بايد اين موضوع را در نظر گرفت كه نارضايتي افكار عمومي از بازار سهام مي‌تواند وضعيت را به هم بريزد؛ بنابراين وضعيت فعلي بازار از چند منظر مهم است. اما آنچه مهم است اين است كه قابليت رشد در بازار سهام وجود دارد؛ حتي رشد 20درصدي تا پايان سال نيز امكان‌پذير است و دستيابي به اين سطح كار سختي نيست. به نظر مي‌رسد بازار در مسير صعودي حركت كند.

ارسال نظر