سخنگوي صنعت آب :

راهكار مقابله چالش آب اجراي برنامه سازگاري با كم‌آبي است

۱۴۰۲/۱۰/۰۸ - ۲۳:۵۵:۳۹
کد خبر: ۳۰۳۵۴۷
راهكار مقابله چالش آب اجراي برنامه سازگاري با كم‌آبي است

سخنگوي صنعت آب با بيان اينكه بيش از ۹۰ درصد آب تجديدپذير كشور به مصرف مي‌رسد، گفت: برنامه سازگاري با كم‌آبي قابل اجراترين راهكار براي مقابله چالش‌هاي آبي كشور است.

سخنگوي صنعت آب با بيان اينكه بيش از ۹۰ درصد آب تجديدپذير كشور به مصرف مي‌رسد، گفت: برنامه سازگاري با كم‌آبي قابل اجراترين راهكار براي مقابله چالش‌هاي آبي كشور است.
فيروز قاسم‌زاده در گفت‌وگو با ايرنا درباره اثر تغييرات اقليمي مصارف بر منابع آبي، اظهار كرد: آمارهاي سازمان هواشناسي درباره گرمايش نشان از آن دارد كه افزايش دمايي كه در كشور داريم ۲ برابر متوسط جهاني است.
وي افزود: به اين معنا كه اگر جهان در نيم‌قرن قرار است با يك درجه افزايش دما روبرو شويم. اين امر در كشور ما ۲ برابر است.
سخنگوي صنعت آب گفت: آماري سازمان هواشناسي نشان مي‌دهد ما در هر دهه ۰.۴ الي ۰.۵ درجه سانتي‌گراد افزايش درجه حرارت داريم.
قاسم‌زاده درباره وضعيت آب تجديدپذير كشور كه سالانه با يك كاهشي روبرو مي‌شود، گفت: افزايش دما در هر دهه سبب شده حدود ۱۰ ميليارد مترمكعب آب تجديدپذير كشور از دسترس خارج شود.
وي ادامه داد: آب تجديدپذير آبي است كه در چرخه هيدروليكي سالانه از ابتداي سال آبي بايستي توليد شود تا آن نيازهايي كه طبيعت داشته تأمين شود.
مديركل دفتر اطلاعات و داده‌هاي آبي كشور بيان كرد: به دنبال تلاش‌هاي بشر براي توسعه‌هاي اجتماعي، سياسي و اقتصادي در قالب كشورهاي مختلف وضعيت آب تجديدپذير دستخوش تغيير شد.
قاسم‌زاده خاطرنشان كرد: اكنون و با تغييراتي كه در مصرف آب تجديدپذير ايجاد شده، انسان بايد موقع مصرف اين آب تجديدپذير را محاسبه كرده و مورد توجه قرار دهد تا چه ميزان بايد مصرف شود؛ اگر بيشتر از آن مصرف شود، يعني ناپايداري مطلق و چه ميزان مصرف شرايط پايداري ايجاد خواهد كرد.
وي گفت: طبق اعلام سازمان ملل اگر ۴۰ درصد منابع تجديدپذير در هر كشوري مصرف شود، در شرايط پايداري آبي قرار دارند.
سخنگوي صنعت آب درباره وضعيت آب‌هاي تجديدپذير كشورمان ادامه داد: تحليل‌ها در ايران نشان مي‌دهد با توجه‌ به اينكه در سال‌هاي اخير در بخش‌هاي اقتصادي و اجتماعي رشدهاي چشمگيري داشته همين سبب شده تا نياز آبي كه براي همه اين فعاليت‌هاي اقتصادي و اجتماعي و كشاورزي و حتي شرب رشد داشته باشد.
قاسم‌زاده تاكيد كرد: اين رشد سبب شده ۹۰ درصد و حتي بالاتر از ۹۰ درصد آب تجديدپذير كشور را مصرف كنيم كه اختلاف بسيار فاحش با آن ۴۰ درصدي مورد تأكيد سازمان ملل قرارداد.
وي خاطرنشان كرد: اين مصرف بي‌رويه در همه پروژه‌هايي كه انجام مي‌شد، اتفاق افتاد بدون آنكه توجه به مديريت مصرف شود.
مديركل دفتر اطلاعات و داده‌هاي آبي كشور به تلاش‌هاي صورت‌ گرفته براي توجه به مديريت مصرف آب اشاره كرد و گفت: براي اينكه ادبيات مديريت مصرف را نهادينه كنيم نياز به يك برنامه مدون داشتيم براي همين منظور از سال ۱۳۹۶ برنامه سازگاري با كم‌آبي تدوين شد.
قاسم‌زاده خاطرنشان كرد: در اين زمينه ۳۱ برنامه براي ۳۱ استان نگارش شد.
وي افزود: استان‌ها بر اساس اين برنامه مكلف شدند تا هم تنوع‌بخشي به منابع آب خود دهند با اين هدف كه برخي از مصارف را از آب خام و آب شيريني كه در آبخوان‌ها و رودخانه‌ها هست بردارند وهم بخشي از مصارف هم به استانداردهاي بين‌المللي رسانده شود.
سخنگوي صنعت آب ادامه داد: اكنون سرانه مصرف آب در كشور ۲۳۰ ليتر براي هر نفر در روز است كه مي‌توان اين ميزان را خيلي راحت به ۱۳۰ يا ۱۵۰ ليتر در روز براي هر نفر كاهش داد.
قاسم‌زاده درباره مصرف آب در بخش كشاورزي گفت: مصرف آب در اين بخش نيز بسيار غير بهره‌ور است و اگر بتوان ميزان مصرف را به متوسط جهاني رساند ۵۰ درصد در مصرف اين بخش صرفه‌جويي محقق خواهد شد.
وي با بيان اينكه تحقق اين صرفه‌جويي‌ها خيلي ايده‌آل به نظر مي‌رسند، گفت: وزارت نيرو با آگاهي از ظرفيت‌هاي كشور همه ذي‌نفعان و ذي‌مدخلان را دور هم جمع كرد و نيز همه دستگاه‌هايي كه متولي مصرف آب بودند، دور هم جمع شدند و بر اساس آن برنامه سازگاري تدوين شد.
مديركل دفتر اطلاعات و داده‌هاي آبي كشور خاطرنشان كرد: بر اساس اين برنامه در فاز اول ديده شده است كه حدود ۱۵ ميليارد مترمكعب از مصرف آب كشاورزي كه از برنامه كل كه ۹۰ ميليارد متر بود كاهش داده شود.
قاسم‌زاده گفت: در سندهاي ديگري كه در كشور تدوين شده كاهش‌ها جدي‌تر ديده شد، ولي شايد قابل اجراترين برنامه روي ميز، برنامه سازگاري با كم‌آبي است به دليل آنكه ظرفيت‌هاي كشور ديده شده است، البته در بخش مصرف آب شرب نيز برنامه‌هايي ديده‌شده است.

ارسال نظر