بازار مسكن يك پله عقب نشست

۱۴۰۲/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۱:۴۲
کد خبر: ۳۰۳۵۴۹

بازار مسكن در آذرماه ۲.۲ درصد از ارزش خود را از دست داد و به روند رشد منفي قيمت كه از خرداد- به غير از مهرماه- آغاز كرده بود ادامه داد. با توجه به تورم حدود ۴۵ درصد، ثبات قيمت مسكن بدان معناست كه اين بازار طي شش ماه اخير ۲۲.۵ درصد از ارزش واقعي خود را از دست داده است. 

بازار مسكن در آذرماه ۲.۲ درصد از ارزش خود را از دست داد و به روند رشد منفي قيمت كه از خرداد- به غير از مهرماه- آغاز كرده بود ادامه داد. با توجه به تورم حدود ۴۵ درصد، ثبات قيمت مسكن بدان معناست كه اين بازار طي شش ماه اخير ۲۲.۵ درصد از ارزش واقعي خود را از دست داده است. 
به گزارش ايسنا، بازار مسكن، هفته اخير را با ركود سپري كرد. در يك ماه اخير نيز ۲.۲ درصد كاهش قيمت داشت. همزمان در بازار ارز، انتظارات كاهشي ايجاد شد كه در افت بازارهاي مسكن و بورس تاثيرگذار بود. به نظر مي‌رسد تحولات منطقه‌اي و برنامه بازارساز براي رساندن قيمت دلار به سطح كمتر از ۵۰ هزار تومان در آرامش قيمت در بازارهاي غيرمولد تاثيرگذار بوده است. بازار مسكن از خرداد امسال- به استثناي مهرماه- با ثبات و حتي رشد منفي قيمت مواجه شده است. با توجه به تورم عمومي حدود ۴۵ درصد، ثبات قيمت در بازار مسكن بدان معناست كه اين بازار ۲۲.۵ درصد از ارزش واقعي خود را از دست داده است.در پايان آبان ماه سال جاري متوسط قيمت مسكن در تهران به ۷۴ ميليون تومان در هر متر مربع رسيد كه در مقايسه با نقطه اوج اين بازار در خرداد امسال كه قيمت ۷۸.۳ ميليون تومان بود ۵.۴ درصد كاهش نشان مي‌دهد. بر اين اساس قيمت واقعي مسكن در مقايسه با نرخ تورم حدود ۲۸ درصد افت كرده است. به نظر مي‌رسد به دلايلي همچون كاهش توان متقاضيان، ثبات نرخ ارز و ركود معاملات سرمايه‌گذاري، بازار مسكن دچار افت شده و كارشناسان زمان مشخصي براي خروج از ركود اين بازار متصور نيستند. اما برخي معتقدند احتمالا اين بازار پس از انتخابات مجلس شوراي اسلامي با رونق نسبي مواجه مي‌شود. كاهش ۵.۴ درصد قيمت‌هاي قطعي پس از آن ايجاد شد كه نرخ‌هاي پيشنهادي ۲۰ تا ۳۰ درصد كاهش يافت و اين اميدواري را ايجاد كرد كه به تدريج حباب قيمت مسكن تخليه شود. در حال حاضر قيمت دلاري مسكن به حدود ۱۵۰۰ دلار رسيده كه فقط در اواخر دهه ۸۰ نرخي بالاتر از اين رقم را به ثبت رسانده و هم‌اكنون در مقايسه با ميانگين بلندمدت كه در سطح ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار قرار داشته حدود ۵۰ درصد حباب دارد. از طرف ديگر قيمت مسكن طي شش سال اخير ۱۳۸۰ درصد رشد داشته كه ۳۰۰ درصد بيش از رشد قيمت دلار بوده و اين آمار نيز فرضيه بازده بيشتر قيمت مسكن در ميان‌مدت را تقويت مي‌كند. در حال حاضر حجم قابل توجهي فايل فروش در بازار مسكن شهر تهران وجود دارد كه عمدتا با نرخ‌هايي به مراتب كمتر از اوايل سال جاري عرضه شده است؛ به‌طوري كه در برخي مناطق جنوبي تهران مي‌توان با مبالغي كمتر از ۲ ميليارد تومان صاحب خانه شد. به گزارش «تعادل»، تازه‌ترين روند جهشي قيمت مسكن كه از آبان ماه سال گذشته آغاز شد، به خوبي نشان مي‌دهد، «فرود» قيمتي مسكن طي 9 ماهه اخير – به استثناي ارديبهشت، خرداد و مهرماه - به اندازه‌اي نبوده است كه «فراز» قيمت‌ها در پنج ماهه آخر سال گذشته را جبران كرده باشد. افزون بر اين، بررسي تطبيقي تورم مسكن و تورم عمومي طي فصول زمستان 1401، و بهار و تابستان سال جاري به خوبي نشان مي‌دهد كه تورم مسكن در ثلث آخر سال گذشته، با فاصله قابل توجهي، بالاتر از نرخ تورم عمومي پرواز كرده است. در دوره‌هايي، قيمت واقعي مسكن (قيمت اسمي تعديل شده با تورم) رشد مثبتي را تجربه مي‌كند. از آبان 1401 تا تيرماه 1402 آخرين دوره‌اي است كه چنين شرايطي در بازار مسكن تكرار شده است. به عبارت روشن‌تر، در اين دوره قيمت مسكن حبابي يا حباب‌دار شده و فراتر از نرخ تورم عمومي حركت كرده است. در تابستان اما قيمت اسمي مسكن منفي شد كه اثر قابل توجهي در كاهش حباب قيمتي مسكن نداشت.
بر اساس اين گزارش، در آذرماه سال گذشته، نرخ هر دلار در اقتصاد ايران نوسان شديدي را تجربه كرد به گونه‌اي كه در مدت كوتاهي از حدود 30 هزار تومان به بالاي 50 هزار تومان رسيد. در ارديبهشت ماه سال گذشته، تحت تاثير برخي اخبار مثبت از مذاكرات ايران و امريكا و همچنين اتخاذ سياست مهار نرخ ارز از سوي مجموعه دولت، نرخ ارز يك ثبات نسبي را تجربه كرد و در نتيجه آن، آرامش تا حدي به بازار دارايي‌ها و از جمله مسكن بازگشت به گونه‌اي رشد قيمت اسمي مسكن در تابستان منفي شد. اين روند، در مهرماه تحت تاثير جنگ در غزه و احتمال سرايت آن به منطقه خاورميانه معكوس شد به‌طوري كه قيمت مسكن رشد مثبت يك درصد را در مهرماه تجربه كرد.

ارسال نظر