مصايب كاهش تراز آب درياي خزر براي بنادر

۱۴۰۲/۱۰/۱۱ - ۰۰:۲۰:۲۰
کد خبر: ۳۰۳۷۲۱

سرپرست اداره‌كل مهندسي سواحل و بنادر با اعلام تسريع بيش از پيش روند كاهش تراز آب درياي خزر، از آغاز مطالعات جامع در اين زمينه خبر داد. مهدي نيكوكار با اعلام تسريع بيش از پيش روند كاهش تراز آب درياي خزر در سال‌هاي اخير و تأثيرگذار بودن اين پديده بر عملكرد بنادر، شهرها، روستاهاي ساحلي و ابنيه‌هاي مهم دريايي و ساحلي شمال كشور، از آغاز مطالعات جامع در اين زمينه بر اساس رصد داده‌هاي ثبت شده از ايستگاه‌هاي ترازسنجي و داده‌هاي ماهواره‌اي نوسانات تراز آب درياي خزر خبر داد.

سرپرست اداره‌كل مهندسي سواحل و بنادر با اعلام تسريع بيش از پيش روند كاهش تراز آب درياي خزر، از آغاز مطالعات جامع در اين زمينه خبر داد.
مهدي نيكوكار با اعلام تسريع بيش از پيش روند كاهش تراز آب درياي خزر در سال‌هاي اخير و تأثيرگذار بودن اين پديده بر عملكرد بنادر، شهرها، روستاهاي ساحلي و ابنيه‌هاي مهم دريايي و ساحلي شمال كشور، از آغاز مطالعات جامع در اين زمينه بر اساس رصد داده‌هاي ثبت شده از ايستگاه‌هاي ترازسنجي و داده‌هاي ماهواره‌اي نوسانات تراز آب درياي خزر خبر داد. به گزارش مهر، وي افزايش هزينه‌هاي بندري ناشي از تداوم لايروبي براي حفظ عمق ايمن ناوبري، كاهش تاب‌آوري اسكله‌هاي بنادر تجاري و نيز تداوم كاهش حمل و نقل دريايي را مهم‌ترين تأثيرات كاهش تراز آب درياي خزر عنوان كرد. سرپرست اداره كل مهندسي سواحل و بنادر با بيان اينكه در صورت ادامه اين روند، عملكرد بنادر تجاري ايران در خزر با مشكل بنيادي مواجه خواهد شد، اظهار كرد: با توجه به تسريع روند كاهش تراز خزر در چند سال اخير، مطالعه جامع درباره پيش‌بيني بلندمدت و كوتاه‌مدت تراز آب درياي خزر و پيشگيري از اثرات كاهش تراز بر عملكرد بنادر و سازه‌هاي ساحلي حاشيه درياي خزر از آذر ماه سال جاري آغاز شده است. وي افزود: در اين پروژه مطالعاتي، با تدوين برنامه‌هاي چند ساله، اثرات كاهش تراز آب درياي خزر در احجام عمليات لايروبي كانال و حوضچه بنادر، ايجاد مسير ناوبري ايمن و مطلوب، برنامه عملياتي درباره تقويت و تعميرات اسكله‌ها و اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي و ساخت اسكله‌هاي جديد مورد بررسي قرار مي‌گيرد. نيكوكار گفت: اهداف نهايي در اين مطالعات، مشتمل بر تحليل و بررسي داده‌ها و به‌روزرساني مدل‌هاي پيش‌بيني، ارايه سناريوهاي محتمل آينده و تدوين برنامه به‌منظور پيشگيري از عوارض كاهش تراز در بنادر و سازه‌هاي ساحلي و بررسي تغييرات هيدروديناميك و رسوب بنادر شمالي، تغييرات لازم در تأسيسات و منصوبات اسكله‌ها و تجهيزات تخليه و بارگيري و نيز ارايه طرح توسعه و جانمايي ساخت اسكله‌هاي جديد بنادر و برنامه تأمين ناوگان لايروبي است.

ارسال نظر