صنعت خودروي كشور رقابت پذير نيست
مديركل دفترصنايع خودرويي وزارت صمت گفت: صنعت خودروي كشور رقابت پذير نيست و اين اصليترين مساله اين صنعت است كه در قانون ساماندهي خودرو نيز مورد تاكيد قرار گرفته است.
مديركل دفترصنايع خودرويي وزارت صمت گفت: صنعت خودروي كشور رقابت پذير نيست و اين اصليترين مساله اين صنعت است كه در قانون ساماندهي خودرو نيز مورد تاكيد قرار گرفته است. بدالله توكلي لاهيجاني افزود: اگر بن سازه داخلي باشد ميتوان تنوع محصول را روي يك بن سازه مشترك ايجاد كرد و مدام آن را به روزرساني كرد. مديركل دفتر صنايع خودرويي وزارت صمت گفت: صنعت خودروي كشور رقابت پذير نيست و اين اصليترين مساله اين صنعت است كه در قانون ساماندهي خودرو نيز مورد تاكيد قرار گرفته است. وي ادامه داد: يكي از كليدواژههاي پرتكرار در قانون ساماندهي خودرو رقابتپذيري است كه در ماده ۲ قانون كاملاً مورد تاكيد قرار گرفته است. توكلي لاهيجاني با اشاره به ظرفيت توليد سالانه ۳ ميليون دستگاه خودرو در كشور گفت: براي اين ميزان توليد، بايد از مونتاژكاري فاصله بگيريم و ابتكار عمل بن سازه در اختيار خودمان باشد. وي تصريح كرد: تحقيق و توسعه مشترك، خريد مشترك و توليد مشترك ۳ حلقه مهم در زنجيره ارزش خودرو هستند كه اگر در صنعت خودروسازي اجرا شوند ميتوان به همافزايي و رقابتپذيري رسيد. بسياري از غولهاي خودروسازي دنيا، مراكز توليد مشترك دارند و توانستهاند مقياس توليد را در اين مراكز افزايش دهند. مديركل دفتر صنايع خودرويي وزارت صمت گفت: سال ۱۳۹۷ تحويل خودرو در كشور به ۷۰۰ هزار دستگاه كاهش يافت و حدود ۲۰۰ هزار دستگاه هم خودروي ناقص در پاركينگ خودروسازان انباشته شد. در سال ۱۴۰۱ توليد مجدداً افزايش يافت و به ۱ ميليون و ۳۴۰ هزار دستگاه رسيد، اما همواره نمودار توليد خودرو در كشور نوسان دارد و بالا و پايين ميشود، زيرا زنجيره تأمين مستقل و بن سازهها داخلي نيستند.