معاون وزير صمت به ايسنا اعلام كرد

ثبت موجودي طلا در سامانه الزامي نيست

۱۴۰۲/۱۰/۱۴ - ۰۱:۳۴:۳۹
کد خبر: ۳۰۳۹۴۱

معاون وزارت صمت با بيان اينكه ثبت موجودي طلا و ثبت كد ملي خريدار از اساس در قانون سامانه موديان مالياتي نبوده و در اين رابطه سوءتفاهم شده است، گفت: اعتراضات صنف طلا با تعامل و رفع سوءتفاهم‌ها حل شد و قانون سامانه موديان مالياتي هم بدون تاخير اجرايي مي‌شود.

معاون وزارت صمت با بيان اينكه ثبت موجودي طلا و ثبت كد ملي خريدار از اساس در قانون سامانه موديان مالياتي نبوده و در اين رابطه سوءتفاهم شده است، گفت: اعتراضات صنف طلا با تعامل و رفع سوءتفاهم‌ها حل شد و قانون سامانه موديان مالياتي هم بدون تاخير اجرايي مي‌شود.

عليرضا شاهميرزايي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: ثبت اطلاعات موجودي اوليه طلا و ثبت كد ملي خريدار نهايي هيچكدام الزامي نيست و ثبت در يك سامانه كافي است. بنابراين اصناف فعال در حوزه فروش طلا متوجه شدند كه هيچ مشكلي براي آنها ايجاد نمي‌شود و سوء تفاهم‌ها رفع شد.

وي با تاكيد بر اينكه در ماه‌هاي اخير هيچ ابلاغي غير از اجراي سامانه موديان انجام نشده، گفت: اما عده‌اي شبهه ايجاد كردند و سعي كردند القا كنند كه اختلاط سامانه‌ها رخ داده و مشكل سيستمي وجود دارد. اما الان كه مساله غيرواقعي مرتفع شده، موضع ديگري دارند. اين در حالي است كه صرفا با تعامل و رفع سوءتفاهم موضوع حل شده و از اساس قرار نبوده كه اجراي پروژه‌اي ديگر با اجراي سامانه موديان مخلوط شود.

 

قرار نيست از اثر تورم

بر قيمت طلا ماليات بگيريم

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت درباره خبر تعويق سه ماهه اجراي قانون نيز گفت: اين خبر درست نيست و اين مهلت سه ماهه، براي وزارت صمت و سازمان مالياتي تعيين شده كه سامانه جامع تجارت و سامانه موديان را كاملا با يكديگر يكپارچه كنند. اما در اجراي قانون سامانه موديان، هيچ تاخيري ايجاد نشده و اين قانون به صورت صددرصد اجرايي مي‌شود و اصناف طلا هم اين موضوع را پذيرفته‌اند.

وي همچنين با تكذيب اين خبر كه فاز جديد سامانه جامع تجارت همزمان با سامانه موديان اجرايي شده و اختلالي ايجاد كرده، گفت: از ماه‌ها قبل بين سامانه‌هاي صمت و سامانه موديان مالياتي اتصال وجود داشته و دارد و تنها در برخي بخش‌ها بايد يكپارچه‌سازي كامل‌تر شود تا همه فعالان يك پنجره واحد ببينند. بنابراين سه ماه فرصت تعيين شد تا اين يكپارچه‌سازي انجام شود. ولي برخي در اخبار القا كردند كه قرار است پروژه ديگري همزمان با پروژه سامانه موديان اجرايي شود كه اين موضوع تكذيب مي‌شود. در ماه‌هاي اخير و در سال جاري هيچ ابلاغي از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت در اين خصوص وجود نداشته است.

شاهميرزايي با تاكيد بر اينكه خبر ماليات ۲۵ درصدي بر موجودي طلا نيز خبر غلطي بود، تصريح كرد: چنين چيزي در قوانين مالياتي كشور نيست و قانون ماليات عايدي سرمايه هم هنوز نهايي نشده و بسياري از دستگاه‌ها و نهادها با مشمول شدن طلا در آن مخالف هستند. طبق قوانين موجود هركس خريد يا فروش طلاي خود را شفاف‌سازي كند، مورد حمايت و تشويق قرار خواهد گرفت. مردم هم هميشه در هنگام خريد طلا مطالبه سند و فاكتور رسمي مي‌كنند تا از عيار طلا و تقلبي نبودن كالاي فروخته شده كسب اطمينان كنند، بتوانند از طلاي خود به عنوان تضمين استفاده كنند و وام بگيرند و از مزيت سرمايه‌گذاري در طلا هم بهره ببرند. بنابراين اينكه برخي در اخبار اعلام كرده‌اند دولت مي‌خواهد بابت افزايش قيمت طلا ناشي از تورم، از كسي ماليات بگيرد چنين موضوعي مطرح نيست.

معاون وزير صمت همچنين از توافق با اصناف طلا خبر داد و گفت: فعالان اين حوزه اكنون به‌طور دقيق آگاه شدند كه نيازي به ثبت موجودي اوليه طلاي خود ندارند و همچنين طلافروشان الزامي به گرفتن كد ملي مشتري خود ندارند. ايجاد سوءتفاهم و نگراني در شروع اجراي يك پروژه عظيم مثل سامانه موديان مالياتي، طبيعي است و به معني آن نيست كه آموزش و فرهنگ‌سازي انجام نشده است و در حال حاضر هم اين نگراني‌ها برطرف شده است.