بازار از سنت پيروي مي‌كند؟

۱۴۰۲/۱۰/۱۷ - ۰۱:۴۳:۲۶
کد خبر: ۳۰۴۰۸۶
بازار از سنت پيروي مي‌كند؟

بازار سرمايه در هفته سوم دي ماه به محدوده شاخص2150 هزار واحدي واكنش نشان داد که از دلايل آن مي‌توان به مواردي همچون حادثه كرمان براي هموطنان عزيزمان، كاهش تاثير خبر تجديد ارزيابي دارايي‌ها و التهابات خارج مرزي اشاره كرد. 

نيلوفر اقوامي

بازار سرمايه در هفته سوم دي ماه به محدوده شاخص2150 هزار واحدي واكنش نشان داد که از دلايل آن مي‌توان به مواردي همچون حادثه كرمان براي هموطنان عزيزمان، كاهش تاثير خبر تجديد ارزيابي دارايي‌ها و التهابات خارج مرزي اشاره كرد. 
اما مي‌توان گفت كه با ادامه اخبار مبني بر تجديد ارزيابي دارايي‌ها و تسريع اين فرآيند در كنار مستنداتي كه در كدال منتشر مي‌شوند، به همراه گزارشات نه ماهه مطلوب بسياري از شركت‌ها و افزايش آهنگ ملايم دلار نيما بتوانيم براي محدوده‌هاي بالاتر با آهنگ ملايم از اين نقاط تكنيكالي 2100 و 2150 اميدوار باشيم از ديگر دلايل خوشبيني به رشد بازار مواردي همچون اخبار خوب، صنعت خودرو كه يكي از پيشران‌هاي بازار است در ارتباط با دستورالعمل مصوبه 534 تنظيم بازار خودرو از سمت شوراي رقابت و واگذاري به وزارت صمت  از ديگر عوامل مثبت است كه در بازار 16 دي ماه شاهد بوديم با خبردرماني خوب دولت در مورد اين صنعت باعث شد صنعت خودرو با اتمسفري مثبت نمايان شود. 
همچنين نرخ بهره بانكي0.16درصد كاهش يافته كه مي‌تواند از ديگر عوامل مثبت باشد و جذابيت را از سپرده‌گذاري پول در حساب‌هاي بانكي كاهش داده و به سمت بازارهاي با چشم‌انداز مثبت روانه نمايد به علاوه مشخص شدن نرخ تسعير ارز از سمت بانك مركزي اگر مطلوب باشد، مي‌تواند تاثير مثبت روي صنعت بانكداري داشته باشد و بتواند به پيشروي بازار به سمت روند مثبت كمك نمايد. 
به ‌طور سنتي طي سال‌هاي گذشته رشد بازار سرمايه با بالا رفتن نرخ دلار و ديگر عوامل مثبت در ماه‌هاي پاياني سال روند مطلوب‌تري را بر جاي گذاشته است. 
يكي ديگر از متغير‌ها مي‌توان به سهم‌هاي كاموديتي‌محور اشاره كرد به نظر مي‌رسد با توجه به تصميمات فدرال‌رزرو مبني بر كاهش نرخ بهره كه تصميم به اقدام آن دارد مي‌توان گفت احتمال افزايش قيمت كاموديتي‌ها مدنظر است و مي‌تواند روي شركت‌هاي بزرگ و كاموديتي‌محور تاثير مطلوب بگذارد. 
بايد اشاره كرد ارزندگي كه در بازار سرمايه وجود دارد و همچنين نسبت پي‌بر‌اي تي‌تي‌ام بازار كه در محدوده مناسبي قرار دارد دركنار قيمت‌هاي مناسب اكثر نمادهاي بورسي با عملكرد خوب بنگاه‌هاي اقتصادي منجر مي‌شوند كه بازار سرمايه در صورت نبود ريسك سيستماتيك و غير سيستماتيك تاثيرگذار به محرك‌هاي مثبت واكنش نشان دهد و با آنها همسو شود. 

در سال جاري با توجه به عملكرد خوب اكثر نمادهاي بانكي به همراه گزارش‌هاي فصلي و ماهانه مناسب، اين صنعت مورد توجه سهامداران و سرمايه‌گذاران در بازار سرمايه قرار گرفت. به طور مثال طبق آخرين گزارش‌هايي كه در كدال منتشر شده، در آذر ماه ميزان رشد درآمد نسبت به ميانگين ماهانه ۱۴۰۲ در سهام بانك پاسارگاد ۱۳۵ درصد، بانك اقتصاد نوين ۴۴ درصد، بانك سينا ۳۸ درصد و بانك سامان ۲۳ درصد است، همچنين نسبت رشد درآمد ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ به ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ در اين بانك‌ها، در بانك پاسارگاد ۵۷ درصد، بانك اقتصاد نوين ۱۷۵ درصد، بانك سينا ۸۵ درصد و بانك سامان به ميزان ۶۲ درصد را نشان مي‌دهد.

ارسال نظر