عربستان سعودي پيشتاز رشد خدمات فناوري اطلاعات در خاورميانه
براساس جديدترين دادههاي IDC هزينههاي انجام شده در بخش خدمات فناوري اطلاعات در عربستان سعودي از همه كشورهاي ديگر در منطقه خاورميانه و آفريقا پيشي ميگيرد. IDC پيشبيني ميكند بازار خدمات فناوري اطلاعات عربستان سعودي با نرخ رشد مركب سالانه (CAGR) به ميزان ۹.۰ درصد در دوره ۲۰۲7-۲۰۲2 رشد خواهد كرد. اين شاخص در سال ۲۰۲۷ به ۶.۴ ميليارد دلار خواهد رسيد. عربستان سعودي يك تحول عظيم اقتصادي را پشت سر گذاشته است. با وجود چالشهاي ناشي از همهگيري جهاني كوويد و كاهش سرعت رشد اقتصاد جهاني در سالهاي اخير، اقتصاد اين كشور همچنان به رشد خود ادامه ميدهد و انعطافپذيري بالايي از خود نشان داده است.
براساس جديدترين دادههاي IDC هزينههاي انجام شده در بخش خدمات فناوري اطلاعات در عربستان سعودي از همه كشورهاي ديگر در منطقه خاورميانه و آفريقا پيشي ميگيرد. IDC پيشبيني ميكند بازار خدمات فناوري اطلاعات عربستان سعودي با نرخ رشد مركب سالانه (CAGR) به ميزان ۹.۰ درصد در دوره ۲۰۲7-۲۰۲2 رشد خواهد كرد. اين شاخص در سال ۲۰۲۷ به ۶.۴ ميليارد دلار خواهد رسيد. عربستان سعودي يك تحول عظيم اقتصادي را پشت سر گذاشته است. با وجود چالشهاي ناشي از همهگيري جهاني كوويد و كاهش سرعت رشد اقتصاد جهاني در سالهاي اخير، اقتصاد اين كشور همچنان به رشد خود ادامه ميدهد و انعطافپذيري بالايي از خود نشان داده است. عربستان سعودي در راستاي استراتژي چشمانداز ۲۰۳۰ خود، سرمايهگذاري زيادي در پروژههاي بزرگ و ابتكارات ديجيتاليسازي انجام داده است. اين امر باعث افزايش تقاضا براي فناوريهاي نوظهور و ترغيب به اجراي گسترده طرحهاي تحول ديجيتال در هر دو بخش عمومي و خصوصي شده است. همچنين جذب خدمات فناوري اطلاعات در اين كشور را تسريع ميكند. سوراج گادسه (Suraj Godse) تحليلگر ارشد تحقيقاتي در IDC ميگويد: «ارايهدهندگان خدمات فناوري اطلاعات نقشي كليدي در اين تحول مستمر دارند و فرصتي عالي براي نشان دادن مهارتها و قابليتهاي خود در زمينه فناوريهاي نوظهور كسب ميكنند». بنابراين «پيشبيني ميشود كه بازار خدمات مديريتشده عربستان تا سال ۲۰۲۷ با CAGR سريع به ميزان ۱۳.۳ درصد رشد كند. همچنين ارايهدهندگان خدمات بايد از فناوريهاي جديد براي ارايه خدمات مقرون به صرفه و كارآمد به مشتريان استفاده كنند تا خود را در بازار به عنوان شركاي خدمات مبتني بر ارزش (value-based services partners) معرفي كنند.» تحقيقات IDC نشان ميدهد سه صنعت دولت، امور مالي، رسانهها و ارتباطات همچنان براي دريافت خدمات فناوري اطلاعات در اولويت هستند و در سالهاي آينده به رشد در اين زمينه ادامه خواهند داد. مانيش رانجان (Manish Ranjan)، مدير ارشد تحقيقاتي IDC ميگويد: «از آنجايي كه سازمانها به استقبال از هوش مصنوعي، تجزيه و تحليل پيشرفته، امنيت پيشرفته و راهحلهاي ابري ادامه ميدهند، فرصتهاي جديدي براي يكپارچهسازان سيستمهاي جهاني و محلي ايجاد خواهد شد. اين فرصتها به كسب و كارها در اجراي پيادهسازي به صورت موثر كمك ميكند.» در اين ميان «كسب و كارها در حال اتخاذ تصميمات استراتژيك براي استفاده از خدمات ابري از ارايهدهندگان مختلف ابري هستند. بنابراين حجم كاري خود را در تركيبي از محيطهاي داخلي و محيطهاي ابري مختلف اجرا ميكنند كه منجر به پيچيدگي بيشتر ميشود. مديريت ابر چند ابري و تركيبي يك چالش است و اين امر باعث افزايش تقاضا براي خدمات حرفهاي ابر خواهد شد.»