ظرفيت برخورداري ۳۰۰ روزه از انرژي خورشيدي طي سال

۱۴۰۲/۱۰/۲۳ - ۰۲:۲۸:۲۸
کد خبر: ۳۰۴۵۲۲
ظرفيت برخورداري ۳۰۰ روزه از انرژي خورشيدي طي سال

رييس مركز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست ضمن اشاره به اينكه ايران سالانه ۳۰۰ روز ظرفيت استفاده از انرژي خورشيدي را دارد، اظهار كرد: مقرر شده است وزارت نيرو تا پايان سال ۱۴۰۴ حدود ۱۰ هزار مگاوات انرژي تجديدپذير توليد كند. به گزارش ايسنا، با توجه به تاثيراتي كه سوخت‌هاي فسيلي بر آلودگي هوا و تغييرات اقليمي مي‌گذارند و به تبع آن با تغييرات شديد اقليمي مشكلاتي از قبيل خشكسالي، كم بارشي، بيابان‌زايي و... اتفاق مي‌افتد، توليد انرژي از طريق ايجاد نيروگاه‌هاي خورشيدي، توليد سيستم‌هاي انرژي تجديدپذير و استفاده از باد و خورشيد از اهميت بالايي برخوردار است. ا

رييس مركز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست ضمن اشاره به اينكه ايران سالانه ۳۰۰ روز ظرفيت استفاده از انرژي خورشيدي را دارد، اظهار كرد: مقرر شده است وزارت نيرو تا پايان سال ۱۴۰۴ حدود ۱۰ هزار مگاوات انرژي تجديدپذير توليد كند. به گزارش ايسنا، با توجه به تاثيراتي كه سوخت‌هاي فسيلي بر آلودگي هوا و تغييرات اقليمي مي‌گذارند و به تبع آن با تغييرات شديد اقليمي مشكلاتي از قبيل خشكسالي، كم بارشي، بيابان‌زايي و... اتفاق مي‌افتد، توليد انرژي از طريق ايجاد نيروگاه‌هاي خورشيدي، توليد سيستم‌هاي انرژي تجديدپذير و استفاده از باد و خورشيد از اهميت بالايي برخوردار است. ايران به جهت برخورداري از منابع مختلف انرژي، جزو يكي از غني‌ترين كشورهاي جهان به شمار مي‌رود و افزون بر وجود منابع گسترده سوخت‌هاي فسيلي نظير نفت و گاز، داراي قابليت فراوان انرژي‌هاي تجديدپذير ازجمله باد، خورشيد و زمين‌گرمايي است. بر اساس ماده ۱۹ قانون هواي پاك نيز وزارت نيرو مكلف است نسبت به توسعه، توليد و عرضه انرژي‌هاي تجديدپذير و پاك بهينه به‌نحوي اقدام كند كه حداقل ۳۰ درصد افزايش سالانه ظرفيت مورد نياز برق كشور از انرژي‌هاي تجديدپذير تأمين شود و سازمان حفاظت محيط زيست نيز با توجه به جايگاه نظارتي كه دارد بر اجراي صحيح اين قانون نظارت دارد.

 

اهميت توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير 

داريوش گلعليزاده در گفت‌وگو با ايسنا درباره اقدامات انجام شده براي توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير اظهار كرد: با توجه به اهميت توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير كه در جهت كاهش وابستگي به سوخت‌هاي فسيلي انجام مي‌شود همچنين بر اساس قانون اصلاح الگوي مصرف مصوب سال ۸۹ و ماده ۱۹ قانون هواي پاك مصوب سال ۹۶ وزارت نيرو مكلف است نسبت به توسعه، توليد و عرضه انرژي‌هاي تجديدپذير و پاك بهينه به‌نحوي اقدام كند كه حداقل ۳۰ درصد افزايش سالانه ظرفيت مورد نياز برق كشور از انرژي‌هاي تجديدپذير تأمين شود. وي افزود: عملكردها نشان مي‌دهد كه در تمام اين سال‌ها تنها يك درصد ظرفيت انرژي كل ايران يعني حدود ۸۴۰ مگاوات از انرژي‌هاي تجديدپذير تامين شده است.

با توجه به تكاليف مشخص شده درقوانين پيگيري كرديم و مقرر شده است كه وزارت نيرو طي برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده تا پايان سال ۱۴۰۴ حدود ۱۰ هزار مگاوات انرژي تجديدپذير توليد كند. اين ميزان بسيار عدد قابل توجهي است و حتي اگر ۵۰ درصد آن نيز محقق شود، گام مناسبي در اين جهت برداشته خواهد شد. رييس مركز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: سازمان حفاظت محيط زيست بر اساس ماده ۲ قانون هواي پاك به عنوان ناظر پيگير اجراي تكاليف قانون هواي پاك توسط سازمان‌ها است همچنين بر اساس قانون مانع‌زدايي از برق نيز صنايع انرژي‌بر مكلف هستند كه ۱۰ هزار مگاوات نيروگاه ايجاد كنند كه ۹۰۰۰ مگاوات اين انرژي، نيروگاه‌هاي سيكل تركيبي با راندمان ۵۵ درصد و ۱۰۰۰ مگاوات نيز انرژي‌هاي تجديدپذير باشد كه تا پايان سال ۱۴۰۴ نيز بايد به سرانجام برسد علاوه بر اين صنايع بايد بتوانند برق خود را تامين كنند كه در اين راستا نيز نوع عملكرد آنها به اين صورت است كه برق مورد نياز خود را هم توليد و هم برداشت كنند همچنين آن را مي‌توانند در بورس نيز ارايه دهند و در قالب قراردادهاي دوجانبه‌، قراردادهاي همكاري منعقد كنند. وي افزود: ما براي كاهش آلودگي هوا بايد وابستگي به سوخت‌هاي فسيلي را كاهش دهيم چراكه اين سوخت در هر كجا اعم از نيروگاه، صنعت، موتورخانه منازل و خودرو مصرف شود، آلاينده منتشر مي‌كند. سوخت گاز نسبت به سوخت‌هاي سنگين و مايع انتشار آلايندگي كمتري دارد اما همچنان سوخت پاكي نيست. گلعليزاده در پايان گفت: ما سالانه ۳۰۰ روز ظرفيت استفاده از انرژي خورشيدي داريم و جزو كشورهاي رتبه يك از منظر ظرفيت‌هاي خورشيدي هستيم ولي متاسفانه كمترين استفاده را از اين ظرفيت مي‌كنيم چراكه توليد انرژي از سوخت‌هاي فسيلي ارزان است و كسي كه در زمينه انرژي‌هاي تجديدپذير و خورشيدي سرمايه‌گذاري مي‌كند به دليل بالا بودن هزينه‌هاي اوليه اين زيرساخت‌ها نمي‌تواند رقابت كند بنابراين يك مدل مالي بايد تعريف شود تا بخش خصوصي براي سرمايه‌گذاري اشتياق داشته باشد و برخي مشكلات و كمبودها را در اين زمينه حل كند.

ارسال نظر