تصوير جديد براي بازار سرمايه

۱۴۰۲/۱۰/۲۵ - ۰۱:۰۵:۳۲
کد خبر: ۳۰۴۶۳۸
تصوير جديد براي بازار سرمايه

بايد منافع سهامداران خرد بازار سرمايه در تصميمات مهم و اساسي اقتصاد كشور مد‌نظر قرار گيرد. در سال‌هاي اخير بازار سهام افزایش بيشتري داشته و بزرگ شده و سهم بيشتري از اقتصاد را داراست.

محمد ابراهيم سماوي

بايد منافع سهامداران خرد بازار سرمايه در تصميمات مهم و اساسي اقتصاد كشور مد‌نظر قرار گيرد. در سال‌هاي اخير بازار سهام افزایش بيشتري داشته و بزرگ شده و سهم بيشتري از اقتصاد را داراست. بنابراين ضرورت دارد سياست‌گذاران اقتصادي، ضمن داشتن ديدگاه و نگرش درست نسبت به بازار، تصميمات و دستورالعمل‌هاي خلق‌الساعه براي آن نگرفته و منافع كلي را در دستور كار خود قرار دهند. علي‌رغم برنامه‌ريزي‌هاي متعدد براي مشكل قطعي برق و گاز در فصل گرم و سرد سال، اما صنايع بزرگ با چالش‌هاي بزرگ مواجه هستند كه در صورت ادامه‌دار بودن برخي تصميمات خلق‌الساعه، ميزان حجم نقدينگي موجود در بازار سهام كاهش مي‌يابد. به نظر مي‌رسد بازار سرمايه بايد جايگاه خاصي در تصوير اقتصاد كشور داشته باشد.
در مسير بازار سرمايه طي هفته‌هاي آتي متغير منفي و ضربه‌گير رشد نيز نداريم، چراكه كليات بودجه مشخص شده است. از طرفي اخبار خوبي در خصوص اينكه نرخ نيما به نرخ دلار آزاد نزديك‌تر شده مشاهده مي‌شود و قيمت فروش شركت‌ها كمي به قيمت واقعي نزديك‌تر شده است. در ادامه با توجه به گزارش‌هاي فصلي قطعا بخشي از نقدينگي، به سمت سهام ارزنده خواهد رفت كه هم‌اكنون نيز در بازار سهام وجود دارد.
در روزهاي اخير نيز قيمت دلار در بازار آزاد تا محدوده 52‌ هزار‌ تومان رشد كرد و بازار‌هاي رقيب مانند خودرو متاثر از قيمت دلار 2 تا 5‌ درصد رشد داشت اما از طرفي بازار بورس به واسطه تنش‌هاي سياسي مي‌تواند كم‌رمق و بعضا منفي شروع كند. با توجه به اينكه  گزارش‌هاي 9 ماهه شركت‌هاي بورسي نيز طبق انتظار بود، چنانچه اتفاق سياسي ديگري نيفتد، ريزش‌هاي ابتداي هفته نيز با توجه به ساير محرك‌ها رفته‌رفته جبران مي‌شود.
بايد توجه داشت كه نرخ ارز محرك اصلي بازار است، در خصوص ارتباط تأثيراتي كه ثبات نرخ ارز بر بازار سرمايه مي‌گذارد مورد بعدي نيز ثبات بازار‌هاي موازي بالاخص نرخ ارز است كه اكنون با توجه به افزايش فروش مخصوصاً در حوزه گاز، نفت و فرآورده‌هاي نفتي كه در سال اخير داشته‌ايم و يك گشايش‌هاي غيررسمي نسبت به سال‌هاي گذشته باز شده، دولت توانسته نرخ ارز را در محدوده ۵۰ هزار تومان كنترل كند. اگر در همين محدوده بتواند كنترل خودش را كه به صورت ميان‌مدت هم خواهد بود و بلندمدت نمي‌تواند كنترل كند، ما انتظار جهشي در بازار سرمايه نداريم بلكه در حال حاضر بازار سرمايه يك رشد  ملايمي به صورت كلي خواهد داشت.

ارسال نظر