در ديدار سفير تايلند با رييس اتاق ايران مطرح شد

تايلند به دنبال توسعه تجارت با ايران

۱۴۰۲/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۷:۱۰
کد خبر: ۳۰۴۷۰۹

ايران و تايلند به دنبل افزايش سطح روابط تجاري خود هستند. تايلند تا دي ماه سال گذشته در ميان 10 كشور طرف مبادله به ايران قرار داشت، اما پس از آن شاهد حذف اين كشور از جمع باشگاه صادركنندگان ايراني و اضافه شدن روسيه به اين جمع بوديم.

ايران و تايلند به دنبل افزايش سطح روابط تجاري خود هستند. تايلند تا دي ماه سال گذشته در ميان 10 كشور طرف مبادله به ايران قرار داشت، اما پس از آن شاهد حذف اين كشور از جمع باشگاه صادركنندگان ايراني و اضافه شدن روسيه به اين جمع بوديم.
حجم روابط تجاري ايران و تايلند براساس آخرين آمار رسمي اعلام شده از سوي اين كشور در سال 2023 روند كاهشي داشت و در نتيجه روابط دو كشور در 8 ماهه 2023 به عدد 95.15 ميليون دلار رسيده است. براساس آمار اعلام شده در اين مدت ميزان صادرات تايلند به ايران 89.56 ميليون دلار و ميزان واردات مستقيم تايلند از ايران تنها 5.60 ميليون دلار بوده است، حجم تجاري ثبت شده ميان ايران و تايلند در حالي كه اين رقم در مدت مشابه سال 2022 شامل 101.83 ميليون دلار صادارت تايلند و در مقابل 40.96 ميليون دلار واردات تايلند از ايران بوده است و اين كاهش موجب شد تا اين كشور از جمع كشورهاي طرف تجارت اصلي خارج شود. كمرنگ شدن سهم تجاري ايران و تايلند موجب شد تا اين پيكيت بونساد، سفير تايلند در ديدار با رييس اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و كشاورزي ايران اعلام كند كه افزايش سطح همكاري اقتصادي به ويژه با بخش‌هاي خصوصي دو كشور از اولويت‌هاي تايلند قرار دارد.
سفير تايلند با تاكيد بر علاقه‌مندي كشورش براي افزايش حجم مبادلات تجاري با ايران، بيان كرد: اولويت كاري من تلاش براي يافتن راه‌هاي افزايش سطح همكاري‌هاي اقتصادي به ويژه ميان بخش‌هاي خصوصي دو كشور است.
بونساد تأكيد كرد: لازم است بين دو كشور چهارچوب مشخصي درباره تبادل تجاري وجود داشته باشد. در زمينه نقل و انتقالات مالي نيز تايلند آماده است تا از روش‌هاي مختلف تجربه شده در ايران، استفاده كند و ما مي‌خواهيم از تجربه ايران در مراودات مالي با كشورهاي ديگر استفاده كنيم و آن را به بخش خصوصي خود منتقل كنيم. چرا كه در تايلند علاقه زيادي براي تجارت با ايران وجود دارد و ما مصمم هستيم تا سطح روابط تجاري خود با ايران را ارتقا دهيم.
بونساد، با اشاره به سفر هيات تجاري تايلند به ايران در پايان اين هفته، گفت: در اين هيات، نمايندگان شركت‌هايي در حوزه انرژي‌هاي پاك و تجديدپذير و ساخت موتورسيكلت حضور دارند و بسيار علاقه‌مند براي ديدار با همتايان خود در ايران هستند و اميدواريم با همراهي اتاق ايران اين فرصت فراهم شود.
رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران، گفت: يكي از برنامه‌هاي اصلي اتاق ايران در دوره دهم، تقويت همكاري‌ها با كشورهاي حوزه شرق آسيا و تعيين هدف‌گذاري‌هاي كوتاه‌مدت و بلندمدت براي توسعه مبادلات تجاري با آنهاست.
حسين سلاح ورزي در نشست مشترك با سفير تايلند در ايران، ادامه داد: ما معتقديم در صورت تعامل و توافق بخش‌هاي خصوصي ايران و تايلند، حجم تجارت دو كشور افزايش خواهد يافت. او با تأكيد بر نقش اتاق‌هاي دو كشور در توسعه روابط تجاري، ادامه داد: در تلاش هستيم تا به زودي با اتاق بازرگاني تايلند ارتباط مستقيم برقرار كنيم. سلاح ورزي با اشاره به تهيه پيش‌نويس تفاهم‌نامه همكاري ميان دو اتاق ايران و تايلند، اظهار كرد: اين پيش‌نويس براي طرف تايلندي ارسال شده كه در صورت نهايي شدن آن، مي‌توان وارد دور تازه‌اي از روابط شد.سلاح ورزي با بيان اينكه در روابط تجاري خود نبايد به بازار محدود دو كشور بسنده كنيم، ادامه داد: تايلند مي‌تواند دروازه ورود محصولات ايراني به منطقه آ.سه.آن و ايران نيز دروازه ورود محصولات تايلند به بازار 500 ميليوني منطقه باشد. او همچنين بر هماهنگي بيشتر اتاق‌هاي دو كشور براي برگزاري نمايشگاه‌هاي اختصاصي از توانمندي‌هاي دو كشور و ارتباط بين اتاق‌هاي منطقه‌اي و هيات‌هاي تجاري استان‌هاي ايران و تايلند، تأكيد كرد.

ارسال نظر