توليد نفت و گاز در ايران تا ۱۰۰سال آينده ادامه خواهد داشت

۱۴۰۲/۱۰/۲۷ - ۰۰:۴۹:۴۱
کد خبر: ۳۰۴۸۰۲
توليد نفت و گاز در ايران تا ۱۰۰سال آينده ادامه خواهد داشت

مديرعامل شركت ملي نفت ايران گفت: با توجه به حجم كنوني ذخاير نفت و گاز ۹۰ تا ۱۰۰ سال آينده توليد نفت و گاز در ايران ادامه خواهد داشت.

مديرعامل شركت ملي نفت ايران گفت: با توجه به حجم كنوني ذخاير نفت و گاز ۹۰ تا ۱۰۰ سال آينده توليد نفت و گاز در ايران ادامه خواهد داشت. به گزارش وزارت نفت، محسن خجسته مهر در نشست معرفي فرصت‌ها و چارچوب سرمايه‌گذاري در تأمين خدمات دكل‌هاي حفاري در قالب قراردادهاي خريد تضميني خدمت، اظهار كرد: رشد اقتصادي در گرو رونق اقتصادي است و رونق اقتصادي با رونق كسب‌وكار محقق مي‌شود، اگر صاحبان كسب‌وكار وجود نداشته باشند نمي‌توان به رشد اقتصادي دست يافت.وي با اشاره به اينكه گام‌هاي مهمي براي رونق اقتصاد و مردمي‌سازي آن برمي‌داريم، گفت: در برنامه هفتم توسعه به رشد ۸ درصدي اشاره شده است و بايد در پايان اين برنامه به آن دست يابيم و بايد مشخص شود چه طرح‌هايي قرار است اين رشد اقتصادي را محقق كند.
مديرعامل شركت ملي نفت ايران اين همايش را از جنس اقتصاد كلان كشور دانست و ادامه داد: مهم‌ترين شاخصه اقتصاد كلان اين است كه مشخص شود رشد اقتصادي تا چه مقدار خواهد بود و براي اهداف بلندمدت تعيين راهبرد ضرورت دارد.
خجسته‌مهر با تأكيد بر اينكه مجموع ذخاير نفت خام و گاز طبيعي ايران ۳۴۰ ميليارد بشكه معادل نفت است و ذخاير نامتعارف هنوز به اين ذخاير اضافه نشده است، تصريح كرد: طي مطالعات اوليه در حال آماده‌سازي شرايطي هستيم تا ذخاير نفت و گاز شيل و هيدرات‌هاي گازي به ذخاير نفت و گاز ايران اضافه شود.
وي با اشاره به اينكه با همين ذخاير ۹۰ تا ۱۰۰ سال آينده توليد نفت و گاز در ايران ادامه خواهد داشت، گفت: ايران از نظر منابع زيرزميني سرزمين ثروتمندي است و بايد اهداف بلندمدت براي استفاده از آن تعيين شود.
مديرعامل شركت ملي نفت ايران افزود: طرح‌هاي نفتي زمان‌بر هستند و هزينه‌هاي بالايي دارند بنابراين اگر قرار است براي هفت سال آينده به هدف توليد تعيين شده برسيم، امروز بايد برنامه‌ريزي‌ها را انجام دهيم.
خجسته‌مهر با بيان اينكه اگر حفاري را از بخش بالادست جدا كنيم، از بخش بالادست موضوعي باقي نمي‌ماند، ادامه داد: توسعه و تعمير در بخش بالادست صنعت نفت به‌وسيله دكل انجام مي‌شود.
وي با تأكيد بر اينكه هسته اصلي كسب‌وكار شركت ملي نفت ايران حفاري است، گفت: اين صنعت طي دو دهه گذشته دچار چالش‌هايي شده است، زيرا درك عميقي از اين موضوع وجود نداشت.
مديرعامل شركت ملي نفت ايران تأكيد كرد: مقاومتي‌ترين بخش صنعت نفت، حفاري است، زيرا اگر اين توانمندي وجود نداشت، توليد نفت و گاز با چالش همراه بود.
خجسته‌مهر با اشاره به اينكه وجود متخصصان حفاري مهم‌تر از دكل هستند، افزود: حفاري يك علم، هنر و تخصص است و بايد همه اين موارد در يك فرد براي راهبري دستگاه‌هاي حفاري جمع شود. مديرعامل شركت ملي نفت ايران ادامه داد: بيش از ۵۰ درصد سرمايه مورد نياز براي توسعه يك ميدان نفت و گاز مربوط به بخش حفاري است و مي‌تواند اقتصاد يك طرح توسعه را متأثر كند.
خجسته‌مهر صنعت حفاري را هزينه‌بر و در مقابل درآمدزا دانست و گفت: در گذشته اين تضمين را نمي‌داديم كه اگر فردي در اين زمينه ورود كند، تضمين دريافت خدمات وجود خواهد داشت.
وي افزود: صنعت نفت و گاز بخش اصلي اقتصاد كشور است و به گواه مركز آمار ايران، سهم بخش نفت و گاز در رشد اقتصادي در سه ماه اول امسال ۱۹.۷ و در سه ماه دوم ۲۵.۶ درصد بوده است.
معاون وزير نفت با بيان اينكه مردمي‌ كردن يعني ظرفيت قابل توجهي را براي بخش خصوصي ايجاد كنيم، تأكيد كرد: در گذشته هيچ شركتي در كشور دكل نمي‌خريد، مگر آنكه قرارداد آن را پيش از خريد امضا كرده باشد.
خجسته‌مهر با اشاره به اينكه در برنامه هفتم توسعه تعدادي طرح پيشران تعريف شده است تا بتوان به رشد اقتصادي ۸ درصدي رسيد، گفت: در اين ميان بايد يك طرح پيشران از جنس بالادستي صنعت نفت تعريف شود تا بتوان به‌واسطه آن توليد ثروت و ايجاد ارزش‌ افزوده كرد.
وي با تأكيد بر اينكه پيشنهادي براي اين طرح پيشران داديم تا جهش توليد محقق شود، البته الزام‌هاي زيادي در اين ميان لازم است‌، افزود: يكي از الزام‌ها اين است كه ناوگان حفاري در نوسازي و بازسازي و روزآمد كنيم تا جهش توليد نفت و گاز تضمين شود.
مديرعامل شركت ملي نفت ايران ادامه داد: اكنون پايه و اساس توليد نفت و گاز در ايران ۵ هزار حلقه چاه است و براي جهش توليد بايد چاه‌هاي تازه حفر شود كه دكل حفاري، پمپ درون‌چاهي، تأسيسات نمك‌زدايي و... نياز دارد.
خجسته‌مهر با اشاره به اينكه بايد خود را براي جهش توليد مجهز كنيم، تأكيد كرد: اين نشست تضمين‌كننده رشد اقتصادي است، برنامه شركت ملي نفت ايران براي جهش توليد در سال‌هاي آينده، نوسازي ناوگان حفاري است كه اشتغال و كسب‌وكار مطلوبي ايجاد مي‌كند.

ارسال نظر