سهم ۳۲ درصدي خودروهاي ديزلي در آلودگي هواي تهران

۱۴۰۲/۱۰/۲۷ - ۰۱:۲۱:۰۸
کد خبر: ۳۰۴۸۱۷

رييس مركزملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست گفت: سهم منابع متحرك اعم از اتوبوس، ميني‌بوس، موتورسيكلت، تاكسي، كاميون و خودروهاي شخصي در آلايندگي كلان‌شهرها، ۶۰ درصد در توليد ذرات كمتر از ۲.۵ ميكرون و خودروهاي ديزلي ۳۲ درصد را بر عهده دارند.

رييس مركزملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست گفت: سهم منابع متحرك اعم از اتوبوس، ميني‌بوس، موتورسيكلت، تاكسي، كاميون و خودروهاي شخصي در آلايندگي كلان‌شهرها، ۶۰ درصد در توليد ذرات كمتر از ۲.۵ ميكرون و خودروهاي ديزلي ۳۲ درصد را بر عهده دارند. داريوش گل‌عليزاده، رييس مركزملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست در گفت‌وگو با تسنيم گفت: بر اساس مطالعه «سياهه انتشار كلان‌شهرهاي كشور» به ويژه شهر تهران، سهم منابع متحرك اعم از اتوبوس، ميني‌بوس، موتورسيكلت، تاكسي، كاميون و خودروهاي شخصي در آلايندگي كلان‌شهرها، 60 درصد در توليد ذرات كمتر از 2.5 ميكرون است كه امروز آلاينده اصلي تهران و ساير كلان‌شهرهاي ما هستند. وي ادامه داد: از اين منابع، خودروهايي كه سوخت ديزلي دارند 32 درصد از 60 درصد را به خود اختصاص مي‌دهند! جنس ذرات معلقي كه در هواي تهران منتشر مي‌شود از جنس دوده و منشأ آن سوخت‌هاي فسيلي به ويژه سوخت‌هاي ديزلي ناشي از حمل و نقل عمومي شامل اتوبوس‌هاست.رييس مركزملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست توضيح داد: پيمايش بيشتر اين دستگاه‌ها و فرسودگي بيش از 85 درصد ناوگان حمل و نقل عمومي ما باعث رقم خوردن اين حجم از آلودگي شده است و همچنين باعث شده تا ما شاهد تردد بيشتر خودروهاي شخصي و تك‌سرنشين باشيم چرا كه متاسفانه حمل و نقل عمومي به دليل عدم توسعه و نوسازي طي سنوات گذشته با يك ناكارآمدي مواجه است و پوشش كاملي را براي مناطق مختلف تهران ندارد و همچنين مردم احساس آسايش در خودروهاي حمل و نقل عمومي را ندارند. گل‌عليزاده درباره كيفيت سوخت در كلان‌شهرها نيز اظهار كرد: سوخت در تهران و كلان‌شهرها از كيفيت خوبي برخوردار است و حتي محتواي گوگرد سوخت‌هايي كه در كل استان تهران توزيع مي‌شود بين يورو 4 و يورو 5 است اما عملكرد سوخت وابسته به عملكرد خود خودرو هست و زماني كه خودروهاي ديزلي ما و اتوبوس‌هاي ما كه بيش از 20 سال سن دارند، نتوانند سوخت را خوب بسوزانند، در نتيجه افزايش كيفيت سوخت هم فايده‌اي ندارد؛ علاوه بر اين اتوبوس‌هاي ما تجهيزات كنترلي و فيلتر جاذب دوده هم ندارند!وي افزود: تجهيزات كنترل رانندگي در خودروهاي سواري و بنزيني نيز كاتاليست است كه اگر اين كاتاليست بعد از 5 سال تعويض و از مدار خارج نشود، آن خودرو تبديل به منبع آلايندگي مي‌شود. رييس مركزملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست درباره توسعه حمل و نقل عمومي استاندارد اظهار كرد: خوشبختانه سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها و وزارت كشور اقداماتي را براي خريد اتوبوس‌هاي برقي انجام داده‌اند و برنامه‌هاي خيلي خوبي هم براي كلان‌شهرها تعريف شده است. گل‌عليزاده اضافه كرد: موضوع بسيار خوب ديگري كه در دستور كار است، طرح از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده است كه سال‌هاست انجام نمي‌شد و سال گذشته تنها 20 هزار و 800 دستگاه اسقاط شد اما با تصويب آيين‌نامه ماده 10 قانون ساماندهي صنعت خودرو كه به‌طور مشترك با آيين‌نامه اجرايي ماده 8 قانون هواي پاك تهيه شده است و احتمالاً طي هفته‌هاي آينده به تصويب دولت مي‌رسد، اسقاط تاكسي‌هاي فرسوده و موتورسيكلت‌ها در كلان‌شهرها در اولويت است و انشالله ناوگان تاكسي كلان‌شهرها را نوسازي خواهيم كرد و اين اتفاق با حداقل وابستگي به منابع دولتي و از طريق توليد گواهي اسقاط انجام مي‌شود. وي خاطرنشان كرد: به عنوان نمونه براي يك تاكسي فرسوده بالاي 12 سال، حداقل 210 ميليون تومان بابت توليد گواهي اسقاط به عنوان آورده مالك خودرو ايجاد مي‌شود و مي‌تواند با يك منابع حداقلي از تجهيزاتي كه شهرداري و وزارت كشور برنامه‌ريزي كرده‌اند، خودرو و تاكسي نو در اختيار آنها قرار بگيرد و تاكسي فرسوده هم از رده خارج شود.