وزير ارتباطات: پنجره ملي خدمات هوشمند دولت فعال است
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: ۳۵ ميليون نفر از هموطنان بالاي ۱۸ سال تا به حال حداقل يك بار به پنجره ملي خدمات هوشمند دولت مراجعه و از خدمات آن استفاده كردهاند.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: ۳۵ ميليون نفر از هموطنان بالاي ۱۸ سال تا به حال حداقل يك بار به پنجره ملي خدمات هوشمند دولت مراجعه و از خدمات آن استفاده كردهاند. به گزارش ايسنا، عيسي زارعپور صبح امروز -چهارشنبه ۲۷ دي ۱۴۰۲- در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران با ارايه گزارشي از پنجره ملي خدمات هوشمند دولت اظهار كرد: براي اولينبار در اين دولت پنجره ملي خدمات هوشمند سال گذشته راهاندازي شد. بر اساس تكليف قانوني كه در قانون بودجه ۱۴۰۱ مشخص شده بود تكاليفي براي دستگاهها مشخص شد تا سال گذشته حداقل ۳۰ درصد از خدمات خود را از طريق اين پنجره ارايه دهند. وي افزود: دستگاهها ابتدا بايد به اين پنجره متصل ميشدند كه آدرس آن my.gov.ir است. در قانون بودجه ۱۴۰۲ هم چهار تكليف مشخص شده بود كه اولا دستگاههاي باقيمانده متصل شوند، ثانيا تمام خدماتشان را از طريق اين پنجره ارايه دهند، ثالثا تمام استعلامات بيندستگاهي به شكل برخط انجام شود و رابعا ۲۰ درصد خدماتشان را هم به شكل هوشمند ازائه دهند. تعريف ما از خدمات هوشمند هم اين است كه بدون مراجعه حضوري و بدون دريافت هرگونه مدرك چه برخط و غيربرخط و در لحظه بدون مداخله انساني خدمت دريافت شود. زارعپور در ادامه عنوان كرد: خوشحالم كه اعلام كنم الحمدلله پنجره راه افتاده و الان كه در خدمت شما هستم بيش از ۳۵ ميليون كاربر احراز هويت شده دارد يعني ۳۵ ميليون نفر از هموطنان بالاي ۱۸ سال تا به حال حداقل يك بار به پنجره ملي خدمات هوشمند دولت مراجعه و از خدمات آن استفاده كردهاند كه اين ركورد بسيار بزرگي است. اين عدد در فروردين امسال حدود ۱۳ ميليون بود يعني تقريبا سه برابر شده و ۲۸۰ درصد رشد داشته است. وي با اشاره به اينكه «تعداد مراجعات ماهانه به اين پنجره هم قابل توجه است»، افزود: بهطور ميانگين ما ماهانه ۸۰ ميليون مراجعه داشتهايم يعني هر كدام از آن ۳۵ ميليون كاربر تقريبا سه بار مراجعه و از خدمات اين پنجره استفاده كردهاند. وزير ارتباطات با يادآوري اين موضوع كه اتصال بعضي از دستگاهها مورد اشكال است و باقي ماندهاند، خاطرنشان كرد: چند زيرمجموعه وزارت جهاد كشاورزي باقي ماندهاند. البته بعضا متصل شدهاند ولي استاندارد اتصال را از دست دادهاند و درحال اتصالند. سازمان بهزيستي هم با وجود اينكه از اولين سازمانهايي بود كه متصل شد به دليل مشكلاتي كه در سامانههاي خود داشته فعلا از اتصال خارج شده و اميدواريم كه هر چه سريعتر متصل شوند. وي همچنين اضافه كرد: در بين دستگاهها تكليف دوم كه بايد خدمات را كاملا به شكل برخط ارايه دهند، وزارت دادگستري، نيرو، ارتباطات، آموزش و پرورش، بهداشت و ورزش بيش از ۷۰ درصد خدمات خود را برخط ارايه كردهاند. وزارت دادگستري و نيرو ۱۰۰ درصدي بودهاند و ما خودمان در وزارت ارتباطات ۹۷ درصد خدماتمان به شكل الكترونيكي ارايه ميشود. زارعپور ادامه داد: در انتهاي ليست هم بعضي از دستگاهها مانند وزارت جهاد كشاورزي، ميراث فرهنگي و نفت هستند كه نيازمند كار ويژهتري هستند و ما الان در حال برگزاري جلساتي با آنها هستيم تا به سرعت مشكلات را برطرف كنند. اينها متصل هستند اما درصد خدماتي كه ارايه ميدهند پايين است. وي درباره هوشمندسازي هم گفت: در حال پيگيري هستيم چون هنوز تا آخر دي فرصت هست كه ۲۰ درصد خدماتشان را به صورت هوشمند ارايه دهند، دوستان در حال ارايه گزارشهاي نهايي خود هستند. در جلسه بعدي گزارش هوشمندسازي را هم خدمت شما ارايه خواهيم كرد. وزير ارتباطات با اشاره به استعلامات برخط، عنوان كرد: يكي از اتفاقات خوبي كه در مركز ملي تبادل اطلاعات كشور در حال رخ دادن است اين است كه بيش از ۱۲۰۰ سرويس وجود دارد كه دستگاهها در حال استفاده از اين سرويسها هستند و استعلامات مختلف مثل استعلام مدرك تحصيلي و انواع استعلاماتي كه دستگاهها به آن نياز دارند صورت ميگيرد. تا الان فقط امسال در ۶ ماهه نخست، ۶ و نيم ميليارد بار اين سرويسها مورد استفاده قرار گرفته و پيشبيني ما اين است تا پايان سال حداقل به ۸ و نيم يا ۹ ميليارد بار برسد. اين رقم پارسال در كل سال ۷ و نيم ميليارد بوده است. وي در ادامه يادآور شد: هر كدام از اين تراكنشها كه در مركز ملي ارتباطات صورت ميگيرد احتمالا يا يك مراجعه حضوري بوده يا يك مدركي بايد از مردم گرفته ميشده يا مردم ميخواستند جاي ديگري بفرستند و براي گرفتن آن مراجعه ميكردهاند كه اين نشان ميدهد روند هوشمندسازي دولت با شتاب دنبال ميشود. امسال حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته استعلامات برخط در حال افزايش پيدا كردن است. زارعپور در پاسخ به سوالي درباره نقش وزارت ارتباطات در برگزاري انتخابات الكترونيك اظهار كرد: در قانون انتخابات امسال كه به تصويب رسيد تكاليفي براي همه دستگاهها از جمله وزارت ارتباطات مشخص شده است.