علت واقعي كاهش قيمت فروش نفت عربستان

۱۴۰۲/۱۰/۳۰ - ۰۱:۲۰:۰۴
کد خبر: ۳۰۴۹۶۷

تحليلگران و منابع صنعتي مي‌گويند كاهش قيمت فروش رسمي نفت عربستان سعودي به آسيا، ارتباطي به تغيير سياست اوپك پلاس براي حفظ سهم بازار ندارد و تحت تاثير تقاضاي ضعيف‌تر، انجام شده است

تحليلگران و منابع صنعتي مي‌گويند كاهش قيمت فروش رسمي نفت عربستان سعودي به آسيا، ارتباطي به تغيير سياست اوپك پلاس براي حفظ سهم بازار ندارد و تحت تاثير تقاضاي ضعيف‌تر، انجام شده است. به گزارش ايسنا، عربستان سعودي در هفتم ژانويه، قيمت فروش رسمي فوريه گريد نفتي عرب لايت خود را به آسيا، به پايين‌ترين حد در ۲۷ ماه گذشته كاهش داد. آسيا بزرگ‌ترين بازاري است كه بخش عمده نفت عربستان سعودي را خريداري مي‌كند. اين كاهش قيمت فروش، نگراني‌هايي را نسبت به تقاضاي منطقه‌اي و جهاني در بازار ايجاد كرد و باعث شد كه شاخص جهاني نفت برنت در هشتم ژانويه، سه درصد سقوط كند. از نظر برخي از ناظران بازار، تعديل قيمت، خاطرات تغيير سياست عربستان در مارس سال ۲۰۲۰ و نوامبر سال ۲۰۱۴ زنده كرد كه اين كشور در تلاش براي افزايش سهمش در بازار نفت، قيمت‌ها را كاهش داد و توليد را بالا برده بود.
به گفته تحليلگران و منابع صنعتي، اين‌بار، كاهش قيمت مذكور، قيمت فروش نفت عربستان را با قيمت ساير توليدكنندگان همسو كرد. عربستان سعودي قيمت فروش نفت خود را به مدت پنج ماه متوالي تا نوامبر ۲۰۲۳، افزايش داده بود. هليما كرافت از شركت آر بي‌سي كپيتال ماركتس در اين باره اظهار كرد: كاهش اخير قيمت فروش نفت عربستان را نشان‌دهنده تغيير سياست اين كشور نمي‌دانيم و اين اقدام، قيمت‌ها را تا حد زيادي مطابق با ساير گريدهاي جهاني نگه مي‌دارد كه منعكس‌كننده بازار ضعيف‌تر هستند.
عرضه نفت خام با افزايش توليد كشورهاي غيراوپك نظير برزيل و امريكا كه تاثير كاهش توليد توسط عربستان سعودي و متحدانش در اوپك را تضعيف كرده، بالاتر رفته است.
در داخل اوپك، امارات عربي متحده، صادرات نفت خام موربان ابوظبي را در اوايل سال ۲۰۲۴ افزايش مي‌دهد و به افزايش توليد ساير گريدهاي نفتي سبك شيرين از جمله نفت نيجريه، همچنين نفت امريكا، برزيل و آنگولا كه در ابتداي سال از اوپك خارج شد، مي‌افزايد.
داده‌هاي شركت كپلر نشان مي‌دهد كه صادرات محموله‌هاي نفت ايران كه از مشاركت در كاهش توليد اوپك معاف اسست، در دسامبر به آسيا، به‌طور متوسط يك ميليون بشكه در روز بوده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل، سه برابر شده است.
بر اساس گزارش رويترز، يكي ديگر از ناظران اوپك كه مايل نبود نامش فاش شود، گفت اين يك اشتباه است كه كاهش قيمت را به عنوان نشانه‌اي از مبارزه بر سر سهم بازار در نظر بگيريم. قيمت‌ها افزايش بيش از حدي داشتند و اكنون به سطح عادي برگشته‌اند.

ارسال نظر