جريان‌هاي ورود به صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري نتوانسته است فشار فروش موجود در بازار را جبران كند

نگراني‌ از سقوط بيت‌كوين به زير ۴۰ هزار دلار

۱۴۰۲/۱۱/۰۶ - ۲۳:۰۴:۱۳
کد خبر: ۳۰۵۳۹۶
نگراني‌ از سقوط بيت‌كوين به زير ۴۰ هزار دلار

راه‌اندازي ETFهاي نقدي بيت‌كوين در امريكا نمونه بارز رويدادي است كه در آن معامله‌گران با شايعه خريد و با انتشار خبر اصلي اقدام به فروش مي‌كنند.

راه‌اندازي ETFهاي نقدي بيت‌كوين در امريكا نمونه بارز رويدادي است كه در آن معامله‌گران با شايعه خريد و با انتشار خبر اصلي اقدام به فروش مي‌كنند. ضمن اينكه به نظر مي‌رسد جريان‌هاي ورود به اين صندوق‌ها تا امروز نتوانسته است فشار فروش موجود در بازار را جبران كند و بيت‌كوين در حال پيگيري روند نزولي خود و نزديك‌شدن به سطح كليدي ۴۰هزار دلار است. بعد از سال‌ها تلاش، سختگيري و انتظار، درخواست‌هاي راه‌اندازي ETFهاي نقدي بيت‌كوين بالاخره توسط كميسيون بورس امريكا تأييد شد؛ اما اين اتفاق بدون دردسر نبود و در واقع، شكل اعلام اين خبر باعث شد از قدرت اثرگذاري آن بر بازار كاسته شود. چند روز قبل از اعلام رسمي خبر تأييد ETFهاي نقدي، حساب  X (توييتر سابق) كميسيون بورس امريكا هك و خبر جعلي تأييد درخواست‌ها توسط اين سازمان در آن منتشر شد. اين اقدام يك مارپيچ قيمتي دوطرفه به وجود آورد و در ادامه منجر به ليكوييدشدن ميليون‌هاي دلار موقعيت معاملاتي در بازارهاي اهرم‌دار شد. در ادامه نيز، كميسيون بورس امريكا پس از انتشار اطلاعيه رسمي مربوط به ETFهاي نقدي، آن را براي مدتي از سايت خود حذف كرد. دليل حذف موقت اين اطلاعيه انتشار آن در ساعات معاملاتي بورس ايالات متحده بود. طبق برنامه‌هاي اين سازمان، قرار بود اطلاع‌رساني در اين رابطه بعد از پايان ساعات معاملاتي انجام شود. با وجود همه اين موانع و مشكلات، قيمت بيت‌كوين روز بعد از اعلام خبر، افزايش سريعي را تجربه كرد و به اوج 500/48 دلاري رسيد. بيت‌كوين به‌دليل چرخش سرمايه‌گذاران به سمت ETFهاي اسپات جديد، از سوي عرضه‌كنندگان آنها، ازجمله «گري‌اسكيل بيت‌كوين تراست»، بزرگ‌ترين صندوق سرمايه‌گذاري نهادي مبتني بر اين ارز ديجيتال، با فشار فروش قابل‌توجهي مواجه شده است. پس از كاهش ۲۰درصدي ارزش جفت BTC/USD در مقايسه با بالاترين قيمت در ماه ژانويه (دي) و افزايش حجم معاملات ليكوئيدشده، برخي معامله‌گران انتظار دارد روند نزولي كنوني براي زمان بيشتري تداوم يابد.

   آرتور هيز: ضررهاي بيشتري در راه است
آرتور هيز، مديرعامل پيشين صرافي بيت‌مكس، پس از سقوط قيمت بيت‌كوين به 000/40 دلار به‌طور خلاصه گفت: هنوز ضررهاي بيشتري در راه است.» كيت آلن (Keith Alan)، يكي از بنيان‌گذاران «متريال اينديكتورز»، با انتشار نموداري از سيگنال‌هاي لانگ و شورت از يكي از ابزارهاي معاملاتي اختصاصي پلتفرم خود، هشدار داد كه اگر خريداران نتوانند قيمت كنوني را از محدوده 000/40 دلاري افزايش دهند، مي‌تواند انتظار كاهش قيمت به 000/38 دلار را داشت. نموداري كه حجم نقدينگي سفارشات خريد جفت بيت‌كوين/تتر در صرافي بايننس را نشان مي‌دهد، بيانگر علاقه سفارش‌گذاران در محدوده‌اي كمي پايين‌تر از قيمت كنوني و نبود فروشندگان تا محدوده 000/44 دلار است. متريال انديكاتورز همچنين به دسته‌اي از نهنگ‌هاي بيت‌كوين اشاره مي‌كند كه ارزش خريدهاي مستمر آنها در طول ماه گذشته به ۸۰۰ميليون دلار رسيده است. 

ايجاد فشار فروش  به‌دنبال خروج سرمايه از GBTC
جيمز سيفارت (James Seyffart)، تحليلگر بلومبرگ اينتليجنس، با ترسيم جريان جاري سرمايه در ميان ETF‌هاي اسپات نوپا، خاطرنشان كرد كه هنوز چالش فروش بيت‌كوين از سوي گري‌اسكيل بيت‌كوين تراست وجود دارد. اين صندوق با فروش مجموعاً ۶۴۰ميليون دلار بيت‌كوين، تمام سيگنال‌هاي پيشين مبني بر كندشدن اين روند را نقض كرد. باين‌حال، سيفارت به افزايش سرمايه ورودي به ساير ETFها، به‌ويژه ‌آي‌شيرز بيت‌كوين تراست بلك‌راك اشاره كرد كه شاهد ورود ۲۷۲ميليون دلار در آن روز بود. او خاطرنشان كرد: «حجم سرمايه ورودي به ETFهاي بيت‌كوين قابل‌توجه است. ورود بيش از ۲ميليارد دلار ديگر امروز. گري‌اسكيل بيت‌كوين تراست هنوز هم كمي بيش از نصف اين رقم را به خود اختصاص داده است. حجم كل معاملات ETFها، تنها در ۷ روز معاملاتي معادل ۱۹ميليارد دلار بود.» البته، مارتي‌پارتي، تحليلگر محبوب در شبكه‌هاي اجتماعي، به بهبود روند اميدوار است. او در ۲۱ ژانويه (۱ بهمن) گفته بود كه باتوجه به اينكه كه آشفتگي اوليه پس از راه‌اندازي ETFهاي اسپات، جاي خود را به يك روند صعودي ثابت‌تر مي‌دهد، فروش آنها نيز اكنون بايد كاهش يابد. او با انتشار داده‌هاي ليكوئيدشدن از پلتفرم تحليل آن‌چين كريپتوكوانت افزود: «با افزايش قيمت به 500/42 دلار حدود ۲.۱۳۵ميليارد دلار موقعيت معاملاتي شورت ليكوئيد خواهند شد.» مارتي‌پارتي خاطرنشان كرد: «بايننس توجه خود را به ايجاد فشار فروش استقراضي معطوف خواهد كرد كه موفو معامله‌گران خرد و خريداران نهادي جديد به آن دامن مي‌زند.»

فشار فروش بيت‌كوين ناشي از  سرمايه‌گذاري GBTC احتمالاً پايان يافته است
جي‌پي مورگان در گزارش خود در روز پنجشنبه اعلام كرد كه قيمت بيت‌كوين طي دو هفته پس از راه‌اندازي ETF‌هاي اسپات بيش ۲۰درصد كاهش يافته كه عامل اصلي آن ذخيره سود از سوي سرمايه‌گذاران گري‌اسكيل بيت‌كوين تراست (GBTC) است. جي‌پي مورگان پيش از تخمين زده بود كه نسبت تخفيف به ارزش خالص دارايي‌ها اين صندوق باعث خروج حدود ۳ميليارد دلار سرمايه خواهد شد. تحليلگران اين بانك نوشتند: «باتوجه به اينكه تاكنون ۴.۳ميليارد دلار سرمايه از اين صندوق خارج شده است، مي‌توان نتيجه گرفت كه فشار نزولي بر روي بيت‌كوين از آن كانال تا حد زيادي پايان يافته باشد».

 داده‌هاي تازه: نهنگ‌ها مشغول خريد  بيت‌كوين در كف‌هاي قيمتي هستند
داده‌هاي تاز نشان مي‌دهد نهنگ‌ها يا همان آدرس‌هايي كه حجم زيادي بيت‌كوين در اختيار دارند، به‌دنبال ريزش اخير، مشغول خريد بيت‌كوين در كف‌هاي قيمتي هستند. به گزارش كوين دسك، از زمان شروع معاملات ETFهاي نقدي بيت‌كوين در امريكا در تاريخ ۱۱ ژانويه (۲۱ دي)، اين ارز ديجيتال حدود ۱۹درصد از ارزش خود را از دست داده و هم‌اكنون به 900/39 دلار رسيده است. نهنگ‌هايي كه به آنها اشاره شد، در صرافي بيتفينكس (Bitfinex) ديده شده‌اند كه يكي از ۱۰ صرافي برتر دنيا از نظر حجم معاملات است. نهنگ‌هاي بيتفينكس به‌طور كلي به ايجاد نوسان در بازار شهرت دارند.. داده‌هاي بازار نشان مي‌دهد بيت‌كوين ابتداي هفته گذشته در پلتفرم بيتفينكس ۱۰۰ دلار گران‌تر از متوسط قيمت جهاني معامله شده است كه اختلاف زيادي محسوب مي‌شود. اين اختلاف در لحظه نگارش اين گزارش ۷۰ دلار است كه بالاتر از نرخ خريدوفروش در صرافي‌هاي بزرگي مثل بايننس و كوين بيس است. بايزانتاين جنرال (Byzantine General)، تحليلگر فعال در شبكه اجتماعي X (توييتر سابق) در اين باره گفته است: «معامله‌گراني در صرافي بيتفينكس هستند كه طي ۳ روز گذشته، پيوسته و بدون وقفه مشغول خريد بيت‌كوين با روش TWAP بوده‌اند و دليل اختلاف قيمت در بيتفينكس با ساير بازارها هم همين است. تخمين من اين است كه تاكنون حدود ۵۰ميليون دلار بيت‌كوين انباشت كرده باشند. TWAP  يا قيمت ميانگين موزون‌شده با زمان (Time-weighted average price) يك استراتژي معامله الگوريتمي است كه از آن براي تقسيم سفارش‌هاي بزرگ در طول زمان استفاده مي‌شود. اين روش به معامله‌گر اجازه مي‌دهد از نوسان شديد قيمت يك دارايي به خاطر وجود يك سفارش بزرگ جلوگيري كند. خريدهاي اين نهنگ‌ها ادامه داشته است و اين در حالي است كه شرايط صرافي ورشكسته FTX و همين طور خروج سرمايه از صندوق بورسي گري‌اسكيل (Grayscale) قيمت را براي اولين‌بار از ماه دسامبر (آذر) به زير 000/39 دلار رساند. اين رشد تقاضا براي خريد در كف‌هاي قيمتي از افزايش ميزان استفاده از اهرم‌هاي معاملاتي در جهت صعود قيمت (لانگ) مشهود است.

ارسال نظر