بيانيه مشترك ايران و تركيه

تأكيد بر ارتقاي حداكثري حجم تجارت و سرمايه‌گذاري متقابل

۱۴۰۲/۱۱/۰۶ - ۲۳:۱۶:۳۶
کد خبر: ۳۰۵۳۹۸

جمهوري اسلامي ايران و تركيه در پايان سفر دكتر سيد ابراهيم رييسي به اين كشور در بيانيه مشتركي بر عزم راسخ دو كشور براي گسترش مناسبات دوجانبه سياسي، اقتصادي، فرهنگي تأكيد و ضمن تببين ديدگاه‌هاي خود در خصوص مسائل مهم منطقه‌اي و بين‌المللي به ويژه ضرورت همكاري در راستاي توقف فوري جنايات رژيم صهيونيستي بر عليه مردم مظلوم غزه، تاكيد كردند:

جمهوري اسلامي ايران و تركيه در پايان سفر دكتر سيد ابراهيم رييسي به اين كشور در بيانيه مشتركي بر عزم راسخ دو كشور براي گسترش مناسبات دوجانبه سياسي، اقتصادي، فرهنگي تأكيد و ضمن تببين ديدگاه‌هاي خود در خصوص مسائل مهم منطقه‌اي و بين‌المللي به ويژه ضرورت همكاري در راستاي توقف فوري جنايات رژيم صهيونيستي بر عليه مردم مظلوم غزه، تاكيد كردند: براي بازگشت به شرايط عادي در منطقه درياي سرخ، اقدامات قاطع براي جلوگيري از جنايات رژيم صهيونيستي ضروري است. متن كامل اين بيانيه به شرح زير است: 
    جمهوري اسلامي ايران و جمهوري تركيه در پرتو روابط سنتي خود بر اساس احترام متقابل، منافع مشترك، دوستي و پيوندهاي ريشه‌دار فرهنگي و تاريخي، بر اراده قوي سياسي خود براي گسترش روابط در همه زمينه‌ها از طريق ديدارهاي متقابل در سطوح عالي و تقويت ارتباطات بين مردم تاكيد كردند.
    دو كشور بر عزم خود براي مبارزه مشترك با همه اشكال و مظاهر تروريسم كه به يكي از بزرگ‌ترين چالش‌هاي عصر ما تبديل شده و آسيب‌هاي زيادي در منطقه وارد كرده، تصريح نمودند و بر مبارزه با قاچاق كالا، سلاح، مواد مخدر و مبارزه با جنايات سازمان‌يافته در طول مرزهاي مشترك تاكيد كردند.
    ايران و تركيه همچنين، توافق نمودند با استفاده از سازوكارها و موافقتنامه‌هاي دوجانبه موجود، همكاري‌هاي اقتصادي و تجاري باثبات، پايدار و منصفانه را تقويت كرده و براي ارتقاي حداكثري حجم تجارت فيمابين و افزايش همكاري در حوزه انرژي تلاش نمايند و با ايجاد محيط مناسب، سرمايه‌گذاري‌هاي متقابل را افزايش داده و بخش خصوصي دو طرف را براي افزايش همكاري و سرمايه‌گذاري متقابل ترغيب نمايند.
    طرفين با توجه به موقعيت استراتژيك و نقش مركزي دو كشور در حمل و نقل بار و مسافر به عنوان دروازه‌هاي يكديگر به اروپا و آسيا، بر تمايل و تعهد خود براي تقويت همكاري‌ها در حوزه ترانزيت جاده‌اي، ريلي و تركيبي، همكاري در زمينه كريدورها، تقويت تجارت مرزي و ايجاد پايانه‌هاي مرزي جديد تاكيد كردند.
    همكاري در زمينه محيط زيست و استفاده منصفانه و ‌پايدار از منابع مشترك آبي از ديگر محورهاي گفت‌وگوي روساي جمهور دو كشور بود.
    دو طرف همچنين بر اهميت همكاري‌هاي فرهنگي، آرشيو، جوانان، ورزشي، آموزش عالي و روابط سازنده رسانه‌اي تاكيد كردند.
    دو طرف ضمن محكوميت شديد اهانت به مقدسات اسلامي، افزايش اسلام هراسي، نفرت‌پراكني عليه اسلام، بر همكاري نزديك خود در سازمان ملل و سازمان كنفرانس اسلامي براي تصويب قطعنامه‌هاي عليه حمله به كتب مقدس به عنوان نفرت مذهبي تصريح نمودند.
    محكوميت جنايات وحشيانه رژيم صهيونيستي عليه مردم مظلوم غزه از ديگر موضوعات اصلي روساي جمهور دو كشور بود. دو طرف با ابراز نگراني از تداوم اين جنايات خواستار توقف فوري حملات رژيم اسراييل، رفع فوري و بدون قيد و شرط محاصره ظالمانه نوار غزه و ارسال فوري، كافي و بدون مانع كالاها و خدمات ضروري به مردم فلسطين شده و بر حقوق مشروع و مسلم مردم فلسطين به ويژه حق دفاع از خود تاكيد كردند.
    دو طرف همچنين بر ضرورت مقابله با بي‌كيفر ماندن رهبران سياسي و نظامي رژيم اسراييل و محاكمه آنها در محاكم ذيصلاح بابت جنايات جنگي، نسل‌كشي و ديگر اشكال جنايات تاكيد نموده و از اقدام حقوقي دولت آفريقاي جنوبي عليه رژيم اسراييل در ديوان بين‌المللي دادگستري استقبال كردند.
    دو طرف همچنين ضمن تاكيد بر اراده متقابل خود به عنوان شركاي روند آستانه براي حفظ آرامش در سوريه، تعهد خود به تماميت ارضي، يكپارچگي و حاكميت سياسي سوريه را تصريح نمودند. دو كشور، همچنين با اعلام حمايت از يكپارچگي سرزميني، وحدت سياسي و حاكميت عراق بر انتظارات مشترك خود از اين كشور براي مبارزه با تروريسم و تقويت همكاري در اين زمينه تاكيد نمودند.
    دو كشور با تاكيد بر ضرورت احترام به تماميت ارضي كشورهاي منطقه قفقاز، پلتفرم منطقه‌اي 3+3 را به عنوان يك مجمع مناسب رايزني و همكاري سازنده بين كشورهاي عضو ارزيابي كردند.
    دو كشور تعامل عملي و سازنده با مسوولان فعلي افغانستان را مهم ارزيابي كرده و بر ضرورت ايجاد يك دولت فراگير، مسوول و پاسخگو در افغانستان به نمايندگي از تمام مردم اين كشور و تامين امنيت براي آنها بدون هرگونه تبعيض قومي و فرقه‌اي تاكيد كردند.
    ضرورت مبارزه همه‌جانبه با تمام گروه‌هاي تروريستي، توليد و قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و تردد غيرقانوني، فراهم نمودن امكان بازگشت امن، داوطلبانه و شرافتمندانه همه مهاجران غيرقانوني افغانستاني به كشورشان از ديگر موضوعات مورد تاكيد دو طرف بود.
    دو كشور ضمن اعلام حمايت از يكپارچكي سرزميني يمن، بر يافتن راه‌حل سياسي پايدار و برقراري صلح و ثبات دايمي در اين كشور و نيز ارسال كمك‌هاي فوري جامعه جهاني از جمله غذا، دارو و ساير اقلام ضروري براي مردم يمن تاكيد كردند.
    روساي جمهور دو كشورضمن تاكيد بر اهميت حفظ امنيت كشتيراني در آبهاي منطقه‌اي و بين‌المللي از جمله درياي سرخ، تشديد تنش‌هاي منطقه‌اي و وضعيت كنوني درياي سرخ را نتيجه تجاوزات وحشيانه رژيم اسراييل به مردم غزه دانسته و تاكيد كردند كه براي بازگشت به شرايط عادي در منطقه بايد اقدامات قاطع براي جلوگيري ازجنايات اسراييل انجام شود.
    ضرورت برقراري صلح عادلانه و قابل دوام در اوكراين از طريق مذاكرات سياسي و تلاش براي مقابله با اثرات منفي جهاني و منطقه‌اي اين مناقشه كه با تداوم و طولاني شدن جنگ در حال افزايش هست، از موضوعات مورد تاكيد دو طرف بود.

ارسال نظر