هدف‌گذاري توليد 1.5 ميليارد متر مكعب گاز با سرمايه‌گذاري 70 ميليارد دلاري

۱۴۰۲/۱۱/۰۶ - ۲۳:۲۳:۵۳
کد خبر: ۳۰۵۴۰۱
هدف‌گذاري توليد 1.5 ميليارد متر مكعب گاز با سرمايه‌گذاري 70 ميليارد دلاري

مديرعامل شركت ملي نفت ايران با اشاره به افزايش 12 ميليون متر مكعبي گاز در كشور، گفت:

مديرعامل شركت ملي نفت ايران با اشاره به افزايش 12 ميليون متر مكعبي گاز در كشور، گفت: برنامه شركت ملي نفت ايران اين است كه تا سال‌هاي آينده با سرمايه‌گذاري بيش از 70 ميليارد دلار ظرفيت توليد گاز كشور به 1.5 ميليارد متر مكعب در روز افزايش پيدا كند.
به گزارش ايلنا از شركت ملي نفت ايران، محسن خجسته‌مهر در آيين رسمي بهره‌برداري از طرح‌هاي افزايش توليد گاز در شركت نفت مناطق مركزي به همت متخصصان توانمند شركت ملي نفت ايران در ميدان گازي خانگيران با تبريك ايام ولادت اميرالمومنين حضرت علي(ع) و روز پدر و درود بر مردان مردي كه امروز اقتدار جمهوري اسلامي به واسطه شهادت و پايمردي اين عزيزان بوده است، افزود: جهادگران جبهه اقتصادي در سراسر ايران از درياي نيلگون خليج‌فارس، از غرب تا شرق كشور در همين لحظه مشغول جهاد اقتصادي براي توليد و پايداري توليد گاز هستند. وي با ابلاغ سلام وزير نفت به همه همكاران در شركت ملي نفت ايران به ويژه همكاران اين صنعت در منطقه خانگيران و مردم شريف سرخس، ادامه داد: از همه عزيزان كه در اين جلسه حضور دارند به ويژه فرماندار سرخس، فرمانده سپاه سرخس، نماينده مردم سرخس در مجلس شوراي اسلامي و ساير مديران تشكر مي‌كنم. معاون وزير نفت تصريح كرد: امروز در راستاي رويكردهاي دولت سيزدهم مبني بر افزايش، جهش توليد و پايداري توليد گاز، 12 ميليون متر مكعب به توليد گاز كشور اضافه شد.  خجسته‌مهر تاكيد كرد: با بهره‌برداري از فاز دوم ميدان گازي آغار در استان فارس 4 ميليون متر مكعب به توليد گاز كشور افزوده شد. همچنين افزايش 2 ميليون متر مكعب در روز از ميدان دالان نيز در استان فارس محقق شده و در مجموع در منطقه زاگرس جنوبي 6 ميليون متر مكعب در روز به توليد گاز افزوده شده است. وي ادامه داد: همچنين افزايش توليد 6 ميليون متر مكعب در روز از ميدان گازي خانگيران در شمال شرق كشور در شهرستان سرخس انجام شده است. 
مديرعامل شركت ملي نفت ايران اظهار كرد: 3 ميليون متر مكعب افزايش توليد جديد مربوط به بهره‌برداري رسمي از چاه‌هاي 76 و 78 ميدان خانگيران و 3 ميليون متر مكعب نيز مربوط توليد و برداشت بيشتر از مخزن ذخيره‌سازي شوريجه دي است. 
خجسته‌مهر با بيان اينكه امروز، روز مباركي براي همه مردم ايران است، گفت: به ويژه مردم شريف شمال شرق ايران و شهرهاي مجاور و همچنين استان‌هاي خراسان رضوي، خراسان شمالي، خراسان جنوبي و استان‌هايي مانند سمنان، گلستان و مازندران كه به نحوي از گاز توليدي ميدان خانگيران بهره‌مند مي‌شوند. 
وي با تاكيد بر اينكه با افزايش 6 ميليون متر مكعبي، توليد گاز از ميدان خانگيران به حدود 70 ميليون متر مكعب در روز مي‌رسد، افزود: اهميت اين موضوع آنجا است كه اين ميدان، گاز مورد نياز شمال شرق كشور را تامين مي‌كند.
مديرعامل شركت ملي نفت ايران تصريح كرد: اين ميدان به لحاظ موقعيت جغيرافيايي و توان توليدي موقعيت ويژه، ممتاز و استراتژيكي دارد. بنابراين شركت ملي نفت ايران توسعه اين ميدان گازي را به جهت افزايش و پايداري توليد گاز در اولويت قرار داده است. 
خجسته‌مهر گفت: در 8 ماهه نخست امسال حدود 3.2 ميليارد متر مكعب ذخيره‌سازي گاز در ميدان‌هاي سراجه قم و شوريجه دي در سرخس انجام شده است كه نسبت به 10 سال گذشته حداكثر ميزان ذخيره‌سازي گاز را انجام داده‌ايم. وي با بيان اينكه ذخيره‌سازي گاز يك راهبرد مهم براي كشور است، افزود: ميدان خانگيران از اين نظر اهميت بالايي دارد. معاون وزير نفت ادامه داد: برنامه داريم در آينده توسعه ميدان گازي خانگيران را انجام دهيم. در اين زمينه علاوه بر اقدامات توسعه‌اي، كارهاي جديد اكتشافي را نيز دنبال مي‌كنيم زيرا نتايج مطالعات ژئوفيزيكي به ما نشان داده پتانسيل‌هاي هيدروكربوري جديد در ميدان خانگيران وجود دارد. 
خجسته‌مهر با تاكيد بر اينكه در حال حاضر در كل شركت ملي نفت ايران روزانه بيش از يك ميليارد متر مكعب گاز توليد مي‌شود، گفت: همكاران صنعت نفت در تمام مناطق عملياتي از ميدان مشترك پارس جنوبي تا منطقه خانگيران اهتمام ويژه‌اي براي توليد پايدار گاز دارند.
وي با اشاره به اينكه از اين ميزان توليد گاز در كشور، 240 ميليون متر مكعب مربوط به شركت نفت مناطق مركزي است، افزود: 70 ميليون متر مكعب در منطقه خانگيران توليد مي‌شود. مديرعامل شركت ملي نفت ايران تاكيد كرد: برنامه شركت ملي نفت ايران اين است كه تا سال‌هاي آينده با سرمايه‌گذاري بيش از 70 ميليارد دلار ظرفيت توليد گاز كشور به 1.5 ميليارد متر مكعب در روز افزايش پيدا كند. 
خجسته‌مهر با بيان اينكه در دولت سيزدهم به صورت جدي به دنبال برنامه‌ريزي و آماده‌كردن شرايط لازم براي افزايش ظرفيت توليد گاز هستيم، ادامه داد: حداكثر توليد گاز را انجام مي‌دهيم تا به رشد اقتصادي مطلوبي برسيم.
وي با اشاره به اينكه علاوه بر ايجاد رفاه و آسايش براي مردم با توليد گاز در كشور بايد در مصرف گاز صرفه‌جويي شود، گفت: بايد صرفه‌جويي كنيم تا بتوانيم از گازي كه در اختيار داريم براي رشد اقتصادي، رشد صنعت، ارتقا نيروگاه‌ها و افزايش توليد ثروت در كشور استفاده كرده و براي امر صادرات اختصاص دهيم. معاون وزير نفت تاكيد كرد: ما در شركت ملي نفت ايران مديريت توليد را بر عهده داريم و مردم در سراسر كشور مديريت مصرف را بر عهده داشته باشند. 
خجسته‌مهر با بيان اينكه امروز فرصت مغتنمي است تا اين اقدام جهادي را تبريك بگوييم، گفت: همه ما قدردان خدمتگذاران جمهوري اسلامي ايران هستيم و از همه كارگران، كاركنان و مديران كه در بخش‌هاي مختلف صنعت نفت مشغول هستند، تشكر مي‌كنم. وي افزود: شركت ملي نفت ايران در منطقه سرخس 300 ميليارد تومان اعتبارات مسووليت اجتماعي اختصاص داده كه به تدريج اجرا مي‌شود.  مديرعامل شركت ملي نفت ايران ادامه داد: همچنين در منطقه سرخس انتظاراتي از سوي كاركنان وجود داشت كه در سفر قبل در اين منطقه قول رفع اين موارد داده شد. در اين زمينه استخدام 176 نفر از مردم بومي در حال انجام است كه كار مصاحبه تمام شده و كارهاي اداري جريان دارد. همچنين بحث مربوط به اضافه كاري و استفاده از امتيازات اقماري مورد تصويب هيات‌مديره شركت ملي نفت ايران قرار گرفته است.

ارسال نظر