چرا عرضه سيمان افزايش يافت؟

۱۴۰۲/۱۱/۰۶ - ۲۳:۳۴:۴۳
کد خبر: ۳۰۵۴۰۷

اكوايران| افزايش قيمت پايه سيمان متناسب با تورم در سال جاري، بر تمايل صنايع براي توليد بيشتر محصول و عرضه در رينگ فيزيكي بورس كالا افزوده و اين موضوع خود را در رشد 27 درصدي حجم عرضه در بازه سالانه در شرايطي كه قيمت‌هاي پايه اين محصول افزايشي 37 تا 46 درصدي داشته‌اند،

اكوايران| افزايش قيمت پايه سيمان متناسب با تورم در سال جاري، بر تمايل صنايع براي توليد بيشتر محصول و عرضه در رينگ فيزيكي بورس كالا افزوده و اين موضوع خود را در رشد 27 درصدي حجم عرضه در بازه سالانه در شرايطي كه قيمت‌هاي پايه اين محصول افزايشي 37 تا 46 درصدي داشته‌اند، نشان داده است.
عرضه‌هاي قوي سيمان در رينگ صنعتي بورس كالاي ايران در ميانه زمستان پابرجا ماند؛ به اين ترتيب ظرف هفته ابتدايي بهمن ماه بالغ بر يك ميليون و 563 هزار تن سيمان در رينگ فيزيكي بورس كالا عرضه شد. اين در حالي است كه ظرف هفته ابتدايي بهمن ماه سال گذشته (اول تا هفتم بهمن 1401) بالغ بر يك ميليون و 226 هزار تن سيمان در اين بازار عرضه شده بود، به اين ترتيب در بازه سالانه حدود 27.5 درصد بر ميزان عرضه‌ها افزوده شد. 
متقاضيان سيمان ظرف هفته ابتدايي بهمن امسال تقاضايي بالغ بر يك ميليون و 579 هزار تن در رينگ صنعتي بورس كالاي ايران به ثبت رساندند؛ اين در حالي بود كه در همين زمان يك ميليون و 563 هزار تن سيمان در اين بازار عرضه شده بود و به اين ترتيب ميزان عرضه و تقاضا نسبتا متناسب بود. در نهايت نيز يك ميليون و 221 هزار تن سيمان ازاين بازار مورد معامله قرار گرفت. به اين ترتيب نسبت حجم معامله به عرضه در رينگ هفته اخير سيماني‌ها به 78 درصد رسيد.
كف قيمت پايه سيمان برابر 621 تومان به ازاي هر كيلوگرم و مربوط به محصول سيمان تيپ 325-1 به شكل فله بود؛ اين در حالي بود كه سقف قيمت سيمان در اين هفته برابر 2 هزار و 515 تومان به ازاي هر كيلوگرم و مربوط به محصول سيمان تيپ سفيد 20 كيلويي بود.
اين در حالي بود كه ظرف زمان مشابه در سال گذشته، كف قيمت پايه عرضه سيمان در رينگ فيزيكي بورس كالا برابر 453 تومان بود كه انواع سيمان به شكل فله و حتي كيسه 50 كيلويي با اين نرخ روانه اين بازار شده بود. همچنين در اين زمان (هفته ابتدايي بهمن 1401) سقف قيمت پايه براي عرضه سيمان برابر هزار و 715 تومان بود. به اين ترتيب در بازه سالانه كف قيمت پايه رشدي 37 درصدي و سقف قيمت پايه افزايشي 46 درصدي داشت. اگرچه اين رشد قيمت‌هاي پايه متناسب با افزايش تورم رقم خورده است، اما به نظر مي‌رسد همين افزايش قيمت پايه متناسب با تورم بر تمايل واحدهاي سيماني براي افزايش حجم عرضه افزوده است. به اين ترتيب ظرف هفته ابتدايي بهمن امسال 27 درصد بر حجم عرضه اين محصول در رينگ فيزيكي بورس كالاي ايران افزوده شده است.
بررسي داده‌هاي رينگ سيمان در بازار فيزيكي بورس كالاي ايران ظرف هفته ابتدايي بهمن ماه امسال از فروش اغلب محصولات در نرخ پايه حكايت دارد؛ با اين وجود برتري تقاضا نسبت به عرضه براي محصول برخي واحدهاي توليدي از جمله سيمان چابهار، منددشتي، اصفهان و فشم از فروش محصولات اين واحدها با متوسط رقابت قيمتي 30 تا 53 درصدي حكايت دارد. هزينه حمل بالاي سيمان باعث مي‌شود تا متقاضيان خريد از واحد توليدي در منطقه مورد نظر با رقابت قيمتي را به خريد محصول ارزان‌تر با فاصله بيشتر را ترجيح دهند. همين موضوع نيز عامل پراكندگي واحدهاي سيماني در كشور است.

ارسال نظر