برنده‌ها و بازنده‌هاي بازار نفت چين در 2023

۱۴۰۲/۱۱/۰۹ - ۰۱:۰۸:۳۴
کد خبر: ۳۰۵۵۴۲

طبق گزارش كپلر، فروش نفت ايران و روسيه به چين در سال 2023، به ترتيب 61 و 24 درصد رشد داشته و از سهم كشورهاي همسو با امريكا در سبد واردات نفت چين كاسته شده است.

طبق گزارش كپلر، فروش نفت ايران و روسيه به چين در سال 2023، به ترتيب 61 و 24 درصد رشد داشته و از سهم كشورهاي همسو با امريكا در سبد واردات نفت چين كاسته شده است.
«روسيه سهم ايران از بازار نفت چين را تصاحب كرد»، گزاره‌اي كه بارها بعد از آغاز جنگ اوكراين در فوريه 2022 و چرخش نفت روسيه از بازار اروپا به چين مطرح شد و از هم‌دستي روسيه و چين و پشت كردن آنها به ايران سخن به ميان آمد.اما اين ادعا چقدر صحيح است؟
اخيرا اداره كل گمرك چين در گزارشي (تصوير 2)، برنده‌ها و بازنده‌های بازار نفت اين كشور در سال 2023 را معرفي كرد.طبق اين گزارش، كشور مالزي با رشد 30.3 درصدي درآمد و رشد 53.7 درصدي ميزان صادرات نفت به چين نسبت به سال 2022، در رتبه نخست قرار گرفته و روسيه در رتبه چهارم قرار دارد.
اما رشد صادرات نفت از مالزي به چين از اين جهت مهم است كه طبق گزارش اكونوميست، بسياري از نفتكش‌هاي حامل نفت ايران، بار خود را به سواحل مالزي منتقل مي‌كنند، جايي كه كشتي‌هاي كوچك‌تر آنها را به شمال چين در استان شاندونگ مي‌برند.
به بيان ديگر آنچه به عنوان نفت مالزي به چين صادر مي‌شود، نه نفت توليدي اين كشور، بلكه محموله‌هاي صادراتي نفت ايران است كه به دليل شرايط تحريمي از مبدا ساير كشورها به چين صادر مي‌شود.
طبق آنچه شفاف شده است، پس از خروج امريكا از برجام و بازگشت مجدد تحريم‌ها، ايران نفت خود را به صورت غيرمستقيم از مالزي و با ناوگان تاريك به چين صادر مي‌كند و از سال 2020 تاكنون توانسته در يك روند «اكيدا صعودي» ميزان فروش سالانه خود را 4 برابر كرده و به يك ميليون و 235 هزار بشكه افزايش دهد.
به گفته شركت كپلر، از 102 نفتكش فوق‌العاده بزرگي كه نفت ايران را در سال 2023 حمل كرده‌اند، 42 نفتكش تازه به ناوگان ايران اضافه شده‌اند كه از رشد 67 درصدي تعداد نفتكش‌هاي ايران حكايت دارد.طبق آمار كپلر، ميزان صادرات نفت ايران به چين نيز 61 درصد رشد داشته و همه اين اعداد با رشد 53.7 درصدي صادرات نفت از مالزي به چين مطابقت دارد.
روند افزايشي صادرات نفت روسيه و ايران از مالزي به چين در سال 2023 درحالي رقم خورد كه از سهم آنگولا، عمان، عربستان سعودي، امارات و كويت كاسته شده است.به بيان ديگر در نظم جديد بازار نفت، پيوند چين با روسيه و ايران محكم‌تر شده و از سبد واردات نفت از كشورهاي همراستا با امريكا كاسته شده است.

ارسال نظر