روايت مصباحيمقدم از تصميمات بودجهاي مجلس
غلامرضا مصباحي مقدم، نماينده اسبق مجلس شوراي اسلامي، در گفتوگو با ايرنا در خصوص تغييرات مجلس در لايحه بودجه ۱۴۰۳، اظهار كرد: نمايندگان مجلس توجه داشته باشند كه براي ايجاد هزينه ابتدا بايد به بخش درآمد واقعي توجه كنند و پيشنهاد ميشود ابتدا سقف درآمدهاي دولت كه شامل فروش نفت، ماليات يا واگذاري داراييهاي دولتي است، در نظر گرفته شود و پس از آن هزينهها را تغيير كند.
غلامرضا مصباحي مقدم، نماينده اسبق مجلس شوراي اسلامي، در گفتوگو با ايرنا در خصوص تغييرات مجلس در لايحه بودجه ۱۴۰۳، اظهار كرد: نمايندگان مجلس توجه داشته باشند كه براي ايجاد هزينه ابتدا بايد به بخش درآمد واقعي توجه كنند و پيشنهاد ميشود ابتدا سقف درآمدهاي دولت كه شامل فروش نفت، ماليات يا واگذاري داراييهاي دولتي است، در نظر گرفته شود و پس از آن هزينهها را تغيير كند. وي با اشاره به اينكه بودجه از دو بخش درآمد و هزينه تشكيل ميشود، افزود: درآمد و هزينه بايد با هم تراز باشد، اما نكته قابل توجه اينجاست زماني كه در بخش هزينه تغييراتي ايجاد ميشود بخش درآمدي نيز تغيير ميكند، اما برخي از آن درآمدها واقعي نيستند و منجر به كسري بودجه خواهد شد. در واقع هزينههاي واقعي در برابر درآمدهاي مشكوك قرار ميگيرد. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: نمايندگان مجلس ابتدا سقف درآمد را در نظر بگيرند و بر آن اساس، هزينهها را تعريف كنند؛ در غير اين صورت فشار جبران هزينه بر دوش بانك مركزي ميافتد و تبعات تورمي دارد. مصباحي مقدم با تاكيد بر اينكه كسري بودجه، تورم را به دنبال دارد، گفت: هر زماني كه مجلس خارج از ظرفيت درآمدي دولت هزينهتراشي كرده كسري بودجه را به دنبال داشته و جبران آن از جيب همه مردم پرداخت شده است. به گفته وي، تا پيش از اين، ظاهراً شوراي نگهبان اصل ۷۵ قانون اساسي را در مصوبات خود قرار نميداد؛ اما ظاهراً با تاكيد رهبر معظم انقلاب اسلامي در بحث برنامه و بودجه اين رويه تغيير كرده و بايد اين اصل قانوني مدنظر قرار گيرد.